• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • Jag o du

Äldsta barnet har bäst kontakt med mormor o morfar, eftersom dottern har dålig kontakt med pappan och därmed farmor och  farfar.
    Yngsta dottern är knappt ett år, och det är väl rätt lika. Vi har inte haft barnvakt till henne ännu, men hon träffar mormor o morfar ungefär lika mycket som farmor o farfar. 

• stor grön drake

svarade mormor eftersom enbart min mamma är i livet.

Sen har sonen även en nära relation med sin farfar, men han jobbar i skift på sjön, så det blir naturligt att de ibland inte träffas ofta. Farmor är lite... annorlunda än jag, mannen, mormor och farfarr... Som person alltså, inget fel, men vvi (jag och min  man) klickar inte helt med henne. Hon blir ofta jobbig.
    Min mamma har dessutom aktiviteter i närheten kvällstid någon gång i veckan, och tittar in, medans farmor far hem efter jobbet (3,5 mil) och stannar där.

Mannen har haft (och har fortfarande) en mycket närmare relation med sin farmor än med morfar/mormor. Även där handlar det om personlighets matchning.
    Jag hade en nära relation med min mormor/morfar men inte speciellt med farmor, detta beroende på att hon var alkoholist.

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • jojoruth

Här är det morfar. Han vill ha så bra kontakt med skrutt som möjligt.
    Mormor är tyvärr borta.
    Farmor och farfar har ingen bil så dom kommer inte ut så ofta och hem till dom vill jag inte åka för dom har en katt som kan gå till anfall när som. Hoppas att det blir bättre snart för jag vill verkligen att dom också ska ha bra kontakt med henne.

• Maria222

Mormor/morfar, de går mig inte på nerverna så som svärmor gör.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Fru Sveden

Farfar + nya frun "farmor" nummer 2 bor närmast ca 3 mil från oss dock har dom själva en dotter på 4 år så dom har mycket att göra. Det är dock dom sonen träffar oftast och det skulle inte var några problem att låta sonen sova över där m.m, men eftersom dom har mycket att göra så blir det aldrig att vi frågar.

Farmor bor 50 mil bort, men är på besök varannan/var tredje månad och stannar då minst 1 vecka. Vi har inga problem att lämna sonen med henne när hon är här, men skulle ALDRIG låta honom åka med henne hem då hon dels har giftstruma + andra sjukdomar som gör att hon med jämna mellan rum har väldigt ont i kroppen och dels var psykiskaproblem som fungerar när hon äter sina tabletter, men det är inte alltid hon gör så vi litar inte på henne så mycket att vi vill låta henne åka iväg med sonen, men när hon är här är det inga som helst problem.

Mormor och morfar bor också 50 mil bort, men är också på besök så ofta dom kan. Sonen är hos dom just nu. Åkte ner med min mamma den 29 juni och min mamma kommer upp med honom dem 12 juli.

Så jag skulle säga att vi försöker se till att han har lika bra relation till alla fyra (fem i vårt fall).

Kan tillägga att sonen är 2år :)

• Amoudara

Mormor och morfar mestadels för att de bor närmre. Hade tyckt att det hade varit roligt om sonen hade kunnat ha lika bra realtion med sina farföräldrar dock.

• Themis

Jösses, finns det barn som har far- och morföräldrar som inte är skilda?

Ledtråd: Det kunde ha funnits fler alternativ...

morfar: Ingen kontakt, eftersom jag har avslutat kontakten med min far, troligen för alltid.

mormor: dyker upp nån gång i kvartalet med sin man, sonen har börjat kalla honom morfar och vi tycker det är okej, faktiskt.

farfar: Ser vi 2-3 gånger om året, han jobbar och reser jämt fortfarande trots att han är förbi pensionsåldern, plus att han fortfarande är alldeles för mycket pappa till sin 40-åriga dotter, som bor hemma.

farmor: Är den som tidigare hjälpt till varje vecka, engagerar sig nästan för mycket men menar så väl att man försöker jämka och inte ta åt sig när hon styr och ställer.
    --
    Själv hade jag bäst kontakt med min morfar, han lärde mig "allt jag kan", lyssnade på mig och formade mig som person.

• wow

Kunde inte rösta eftersom farmor och farfar är skilda...
    Här är det farmor som träffar vår dotter mest, eftersom hon är pensionär och bor mindre än en km ifrån oss!
    Farfar träffar henne minst eftersom han helt enkelt inte är intresserad. Han har aldrig passat henne heller.
    Mormor och morfar jobbar båda heltid så de har inte lika mycket tid som farmor, men de träffar henne hyfsat ofta ändå och passar henne ibland.

• Ängeln 80

Här hos oss är det mormor och morfar som gäller. Å då bor dem 45 mil bort men det skickas brev,kort och talas i telefonen och över datorn jämt.  Farmor och farfar bor 8mil bort och dem är inte intresserade av oss över lag... Vi försöker men icke....

• LinnElin

Dottern träffar sin mormor oftast. Varför? För hon är mest angelägen om att träffa henne trots att hon är den som bor längst bort. Om vi inte åker dit så kommer hon farandes. Dotterns farfar jobbar kväll/natt och farmor har inget körkort och tycker det är för krångligt att åka kommunalt.

★(¯`°?.¸ ღ♥ Linnéa 100107 ♥ღ¸.?°¯)★
  • AW76

Här är det morfar och farfar som är mest populära hos barnen för de leker så mycket med dem Glad

Vi har lika bra relation till båda sidorna. Barnen träffar sina farföräldrar något mer för de bor närmast. Mormor och morfar bor några mil bort men när vi träffar dem spenderar vi mer tid..sover över ibland o så. Hos farmar och farfar blir det tätare men kortare besök.

• AW76

Och apropå Bimsans inlägg: jo båda är faktiskt gifta. Har förstått att det är ganska ovanligt idag. Nästan alla mina kompisars föräldrar är skilda nämligen. Men inte våra.

• så mycket bättre

Äldsta har väldigt bra relation med alla, något "sämre" med morfar efs han bor i England och bara träffar honom ca 4 ggr/år.

Men farmor är hans bästis. Han älskar henne så otroligt mycket och väljer alltid henne före oss om han inte är riktigt ledsen!

• Mika86

är mormor o morfar men är för:

Farmorn gick bort när äldsta sonen va 7 månader

Farfarn ha aldrig brytt sig (inte ens om sina egna barn mer än när de va små, under 10 år)

• Euphoria85

nu är ju mina pojkar inte så gamla
    men änsålänge har dom fått mest omtanke från mormor och morfar
    deras farmor har träffat dom 2 gånger, farfarn kanske 6 gånger
    intresset finns inte lika starkt på den sidan.
    min sambos familj har en helt annan relation till varann än vad min familj har.
    tur vi skaffat en egen :)

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • LHUF

hon är tryggast hos mormor och morfar trots att dom bor längst bort och inte ses så ofta, farmor och plastfarfar bor 10 minuter bort och visst är dom och hälsar på osv men har inte samma engagemang som mina föräldrar. om T är hos farmor så sitter farmor ofta och jobbar lite eller annat och inte har fokus på henne. 

farfar hör aldrig av sig vilket är synd. 

Tilde 080319
  • Sarilariz

Du glömde "annat" TS.

Min dotter träffar Mormor och farfar mest, har en "ok" relation till sin morfar (han är glad i henne men de träffas väldigt sällan) och ingen relation till sin farmor vilket farmor valt.

• Elisabeth83

Mormor och morfar eftersom att jag ofta åker hem och hälsar på och stannar en vecka och då följer dottern med. Sambon gillar inte att åka hem till sina föräldrar så ofta och länge.. de kommer inte heller hit lika ofta som mina föräldrar. 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Gul13

Jag får säga att det är väldigt jämt.

Farmor och farfar bor 100 meter bort.
    Mormor och morfar bor 70 mil bort.

Låter kanske konstigt att det är jämt men hon träffar såklart farmor och farfar mest och oftast. MEN kontakten och förhållandet med mormor och morfar är minst lika bra.

• CeeJay

Eftersom mina föräldrar båda är avlida så har de mest kontakt med farmor och farfar. Men farmor mer än farfar.

Om jag hade haft mina föräldrar i livet är jag helt övertygade om att de skulle ha snäppet bättre kontakt med mormor och morfar.

Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar