• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • Jomppelina

Tja, so sorry. Jag som har fyra söner och bara en dotter gillar inte mitt eget svar. Men min mor kan få göra vad hon vill med mina barn, de har sovit över, och gjort saker och resor med mormor, men jag har inte haft barn som passats av sin farmor eller umgåtts mer med sina farmödrar än när vi har åkt hela familjen för att dricka kaffe. Och då "hälsar vi på" ungefär som i "artighetsvisit".

Hoppas min dotter får många barn. Jag gissar att det blir likadant fast då är jag farmodern istället...

• SretnaJa
    Jomppelina skrev 2010-07-01 23:51:11 följande:
    Tja, so sorry. Jag som har fyra söner och bara en dotter gillar inte mitt eget svar. Men min mor kan få göra vad hon vill med mina barn, de har sovit över, och gjort saker och resor med mormor, men jag har inte haft barn som passats av sin farmor eller umgåtts mer med sina farmödrar än när vi har åkt hela familjen för att dricka kaffe. Och då "hälsar vi på" ungefär som i "artighetsvisit".

Hoppas min dotter får många barn. Jag gissar att det blir likadant fast då är jag farmodern istället...
    Det tror inte jag :) Tror du kommer få vara lika engagerad som farmor som din mamma är som mormor. Du får helt enkelt visa lika mycket kärlek, omtanke, engagemang och vilja som din mamma gör :)

Visar inte farföräldrarna vilja osv? 
  • Twilight

Så vem har era barn bäst relation med?: Mormor
    Vem träffar de oftast? : Mormor
    Vem får passa dem och ta hand om dem?: Mormor
    Vem litar ni mest på med barnen?: MORMOR
    Vem finns oftast där?: MORMOR
    Osv: Mormor

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Twilight

Tillägg: I vårt fall bor farmor närmare

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Kyanita

Farmor och farfar. Min mor är inte ett dugg intresserad av barnbarnen, bara av sina hundar. Hon har hållt lilleman en gång och då med halvt tvång. Min far har heller aldrig varit intresserad av dem. Det "roliga" är mormor är sjukpensionär och har all tid i världen medan farmor och farfar jobbar men tar sig tid!

• Noiis

Mina föräldrar bor några kvarter bort så dom träffar han nästan dagligen.
    iom Noas all medicinering så är det bara mina föräldrar som får/kan passa honom då dom är dom enda som har haft ett intresse av att lära sig av alla i vår närhet.
    Noa har aldrig träffat sina farföräldrar och det är tyvärr inget jag kan råda över!

• Elli47

Mina barn har bäst relation till sin farmor för hon har varit jättemycket med barnen, bl a skötte hon dem + hemmet när jag utbildade mig på annan ort 9 veckor våren 2006. Min egen mor dog för 2 år sen och var innan dess sjuklig så hon och pappa har inte varit lika mycket med barnen som farmor. Farfar har dött redan på 80-talet så honom har vi aldrig träffat.

• UpsyDaisy
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:06:14 följande:
    Så är det för oss också :) Mormor och morfar träffar dagligen, gör allt. Farmor och farfar bor längre bort och kommer inte och besöker och det är inte alltid de vill ha besök heller. Så det blir ju mormor och morfar som gäller här också.

Bara av ren nyfikenhet - Hur kommer det sig att ni bor närmare dina föräldrar? Flyttade ni närmare dem, bodde ni redan där, flyttade de närmare er? Och med svärföräldrarna?
    Jag flyttade närmare mina föräldrar när jag väntade barn. Kände mig lite rädd och osäker eftersom det var första barnet och ville gärna ha min mamma någorlunda nära så att jag kunde be om råd. Jag är väldigt tacksam över all hjälp jag fått från mina föräldrar!

Min dotters pappa har dålig kontakt med sina föräldrar och de bor långt bort (en i Frankrike och en i England) Dessutom så bor pappans systrar (alltså min dotters fastrar) nära deras mamma...de flyttade dit när de väntade barn för att vara nära sin mamma ;)
  • Kazeer

Barnen träffar mormor och morfar ett par gånger i månaden. Farmor träffar de 3-4 gånger per år.

Jag skulle säga att de har bäst relation med mormor och morfar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tettan

Jag kan inte svara helt på denna fråga. Det är farmor som de träffar oftast pga att hon bor närmast. Men jag litar mest på morfars fru, eftersom hon är yngre, har relativt unga barn samt har en uppfinningsförmåga som är super om något krånglar.

Men de har en jättebra relation till både farmor, mormor och morfar. (farfar lever inte längre, tyvärr)

Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar