• SretnaJa

Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar

Efter att ha läst många minst märkliga trådar så skulle jag vilja veta hur det ser ut för er!
    Ni som har barn - vilka har ert barn bäst relation med? Farmor/Farfar eller Mormor/Morfar? Varför osv?

Varför jag frågar är för att jag blir galen på folks tankar om att döttrar får bättre relation till sina föräldrar som vuxna och att barnbarnen då per automatik får bättre relation till sina morföräldrar medan farföräldrar nästan aldrig har något att säga till om, och har de otur får de inte ens ha något med barnen att göra!

Detta låter alldeles hemskt! Och jag får rysningar bara jag läser sådant. 

Så vem har era barn bäst relation med? Vem träffar de oftast? Vem får passa dem och ta hand om dem? Vem litar ni mest på med barnen? Vem finns oftast där? Osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-01 22:08
    Kul att folk röstar!

Ni får gärna berätta lite :) Vad är det som skiljer och varför? Om likadant, hur ser relationerna ut som är gemensamt för båda sidor?

Vad brukar mormor/morfar och farfar/farmor göra, få göra osv? Passa? Hämta? Umgås ofta? Stör ni er på det eller tycker ni det är härligt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar
  • Therese H

Bor på samma gård som mina föräldrar så det har bara blivit naturligt att vi träffar dom oftare

• SretnaJa
    Alexi skrev 2010-07-01 22:22:02 följande:
    Mormor och Morfar, absolut. Nu bor de tio min härifrån och Farmor och Farfar bor 60 mil härifrån. Men de senare hade kunnat stå dottern närmre om de kom och hälsade på någon gång, nu ses de typ en gång per halvår... Men även i övrigt blir ju mina föräldrar mer involverade eftersom jag så klart frågar min mamma om råd mycket mer och har gjort från första början.
    Så för mig är det självklart att man ofta står närmre sin dotters barn än sonens barn även om det sen också hänger mycket på de olika individerna. Men just det här att fråga om råd, berätta osv blir ju naturligt med sin mamma till skillnad från makens föräldrar så även om svärföräldrarna hade bott lika nära hade jag ändå vänt mig mer till mina föräldrar.
    Har du son eller dotter?

Jag förstår tankegången för jag vänder mig också till min mamma som jag för övrigt har en alldeles otroligt nära relation med.

Men jag hade nog lika väl kunnat vända mig till svärmor om hon hade visat intresse för mig, velat umgås med mig privat, bjudit över mig, föreslagit att vi ska fika, gå på bio eller vad som helst. Det hade kunnat bli en dotter-extramamma relation :) Men det som avgör är ju svärmoderns inställning. För MIN del.
  • Busbellan
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:20:46 följande:
    Beklagar att mormor och morfar gått bort.

Och mycket tråkigt med farfar och farmor. Jag undrar hur det kommer sig att så många farföräldrar drar sig undan. Som det verkar här iaf. Inklusiva mina svärföräldrar.

Jag har ju en son och jag kan bara tänka mig hur det kommer kännas att vara farmor. Kommer hänga där hela tiden! :) 
    Tycker jag du gör rätt i i lagom mängd i alla fall
    Jag ska väl erkänna att jag inte är överförtjust i min svärmor, men jag önskar faktiskt att hon (och svärfar) hade en bättre relation till våra barn.
    Ett stort problem är nog att det är så omöjligt att ta med sonen till dem. Där är väldigt ordentligt och ordning i deras hem, med massvis med fina saker i lagom höjd för barn och sonen är inte precis den som låter sakerna vara och då blir svärmor besvärad.
    Kommer ihåg i julas när vi försökte på oss ett besök där hela familjen. Det enda sonen älskar att göra när han är där (och som inte känns så farligt) är att kasta alla skor ner för trappan ner i källaren och sen hämta dem igen. Men nu var farmor och farfar snabba med att plocka undan allas skor när de kom för att slippa den oredan och ja det resulterade ju i kaos eftersom då var sonen på allt annat
    Mamma till Nora, August och Ella
  • SretnaJa
    Therese H skrev 2010-07-01 22:26:14 följande:
    Bor på samma gård som mina föräldrar så det har bara blivit naturligt att vi träffar dom oftare
    Flyttade din man till dig?
  • Strumpläst83
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:23:47 följande:
    Märker att det verkar som att man bor mormor och morfar närmast oftast. Hur kommer det sig? Flyttade ni närmare dem med vilja? Bodde ni redan där? Flyttade de närmare er? När svärföräldrarna bor långt borta, flyttade de dit eller flyttade era män till er? Jag som hade uppfattningen om att jag var ganska unik med en man som flyttade till mig. Känns annars som vanligt att kvinnor flyttar efter männen. Att döma av folk runt mig.
    Min mans päron bor i en lite håla i norra Lappland. Han klarar inte av att bo där så han flyttade ner mot Stockholm. Sen träffade han mig (jag bodde hemma hos mamma och pappa). och jag ville plugga på högskola i Stockholm så vi skaffade oss lägenhet här. Ingen av oss VILL flytta till den lilla hålan, och båda två VILL bo nära en storstad. Därav bor vi nära mina päron.

Sen att JAG är en morsgris och gärna vill ha nära till mamma och pappa spelar ju även det in.
    Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • ElmaJ
    SretnaJa skrev 2010-07-01 22:23:47 följande:
    Märker att det verkar som att man bor mormor och morfar närmast oftast. Hur kommer det sig? Flyttade ni närmare dem med vilja? Bodde ni redan där? Flyttade de närmare er? När svärföräldrarna bor långt borta, flyttade de dit eller flyttade era män till er? Jag som hade uppfattningen om att jag var ganska unik med en man som flyttade till mig. Känns annars som vanligt att kvinnor flyttar efter männen. Att döma av folk runt mig.
    Vi flyttade gemensamt närmare mina föräldrar när vi kom hem till Sverige.

I min bekantskapskrets är vi fler som fått "gubben" att flytta än tvärt om ;o)
  • Berit82

farmor är död och farfar tar tyvärr själv aldrig initiativet till att träffas.

• Buddha74

Mormor/morfar för att dom bor i samma stad som oss. Blir ju naturligt att dom träffar våran son mycket oftare.
    Farmor/farfar bor 150mil härifrån. Hade dom bott i samma stad så hade det inte varit någon skillnad.

Gravid i vecka 34 med tvillingar
  • SretnaJa
    Busbellan skrev 2010-07-01 22:26:41 följande:
    Tycker jag du gör rätt i  i lagom mängd i alla fall  
    Jag ska väl erkänna att jag inte är överförtjust i min svärmor, men jag önskar faktiskt att hon (och svärfar) hade en bättre relation till våra barn.
    Ett stort problem är nog att det är så omöjligt att ta med sonen till dem. Där är väldigt ordentligt och ordning i deras hem, med massvis med fina saker i lagom höjd för barn och sonen är inte precis den som låter sakerna vara och då blir svärmor besvärad.
    Kommer ihåg i julas när vi försökte på oss ett besök där hela familjen. Det enda sonen älskar att göra när han är där (och som inte känns så farligt) är att kasta alla skor ner för trappan ner i källaren och sen hämta dem igen. Men nu var farmor och farfar snabba med att plocka undan allas skor när de kom för att slippa den oredan och ja det resulterade ju i kaos eftersom då var sonen på allt annat 
    Haha okej. Buspojk.
    Jag är inte heller jätteförtjust i min men önskar, precis som du, att hon och svärfar kunde ha en relation till min son. Tycker det är så viktigt med familj och släkt.

Om hon hade kommit och lekt med honom, visat honom saker, överöst med kärlek och visat att hon VILL ta hand om honom och KAN ta hand om honom så hade det varit så roligt att kunna säga "Nu ska vi åka till farmoooor, tänk vad roligt! Så kan du och farmor umgås i några timmar medan mamma och pappa åker till..."

Vad spelar det roll vad jag tycker om svärmor och att jag stör mig på vissa saker om hon avgudar vår son och älskar att vara farmor, jag har ingen rätt att förstöra min sons relation till hans farmor. Han har lika rätt till henne som till mormor. Men tyvärr är ju inte farmor engagerad och vill ju inte komma så ofta..
  • Linda1976

Mormor - hon bor 28 mil bort men vi träffar henne iallafall var 4-5:e v och då en hel helg. Morfar lite mer sällan. Dotterns farmor är död, och farfarn träffar hon inte så ofta heller, han bor 25 mil bort.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Farmor/Farfar VS Mormor/Morfar