• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Bubbis10
    knyzzel skrev 2010-07-08 22:28:50 följande:
    Frågar hur d e, om mamma å pappa, om d e ett äldre barn om han/hon vill ringa någon från min mob., om jag e i affären så kanske kassan e ett bra ställe att få tag på föräldrarna, men självklart så hjälper jag ju barnet. Skulle vilja att någon hjälper mina om nått händer....
    ja såklart så hjälper man det lilla barnet, går till ngn information om det finns ngn sådan å ber dom ropa i högtalaren, erbjuder dom att ringa fr sin mob om dom kan nr, å i värsta fall så kontaktar man ju polisen....
  • Michas

Klart jag hjälper till.

Bara här om dagen så gick det en unge och grät i parken nedanför oss. Han var kanske 5 år. Efter ett tag så gick jag fram och frågade vad han hette, varför han var ledsen och var hans mamma & pappa var. Efter att ha fått förnamnet och lägenheten utpekad för mig så ropade jag så det ekade på X's mamma. Tre huvuden stack ut från ena fönstret i pojkens hem på två röda...

Elakt att bara skita i en liten ledsen unge ju.

• StatenVåldtogMigIAnalen
    Michas skrev 2010-07-08 22:35:22 följande:
    Klart jag hjälper till.

Bara här om dagen så gick det en unge och grät i parken nedanför oss. Han var kanske 5 år. Efter ett tag så gick jag fram och frågade vad han hette, varför han var ledsen och var hans mamma & pappa var. Efter att ha fått förnamnet och lägenheten utpekad för mig så ropade jag så det ekade på X's mamma. Tre huvuden stack ut från ena fönstret i pojkens hem på två röda...

Elakt att bara skita i en liten ledsen unge ju.
    Klart det är elekt men va fan, skall man ta massa pedofilblickar bara för att föräldrarna inte kan hålla koll.
  • ThePointOfItAll

Självklart hjälper jag till. Är ofta en av få föräldrar i parken och har både hjälpt och skällt på barn när det behövts. Aldrig att jag skulle strunta i ett barn som gråter av rädsla för blickar eller något. Det är väl inte barnets fel att föräldrarna inte är närvarande, speciellt inte om det blivit borttappat i stan eller i en affär.

Men det är ju därför barn får fara illa, folk sköter sig själva för mycket

• Myrbäret
    idiblon yes skrev 2010-07-08 22:26:44 följande:
    Lång eller kort förklaring?
    Läste lite bakåt efter mitt svar och din förklaring förstår jag. Det räknas inte som att medvetet ignorera heller.
  • idiblon yes
    Myrbäret skrev 2010-07-08 22:48:56 följande:
    Läste lite bakåt efter mitt svar och din förklaring förstår jag. Det räknas inte som att medvetet ignorera heller.
    FL är guld.
  • LyckligtSlut

Ser jag ett litet barn ute utan föräldrarna i närheten brukar jag fråga var föräldrarna är. Behöver inte ens vara ett gråtande barn. Skulle knappast skita i om en fyraåring sprang gråtande längs gatan ensam, aldrig.

PMS året runt :(
  • LyckligtSlut

Och ja, det är föräldrarnas ansvar, men vad spelar det för roll? Barnet hjälper man ändå. Ska det hamna under en bil för att föräldrarna råkade titta bort några sekunder för länge t ex? Logiskt...

PMS året runt :(
  • Lillebäcks mamma

Orkar inte läsa igenom tråden....

Det har hänt vid ett par tillfällen att jag stött på barn som gråter efter sina föräldrar, sist gång var det på en Stena Line färja. Plötsligt stod det en 2-3 årig liten flicka och grät hysteriskt och såg sig omkring intill mig. Jag gick fram till henne försiktigt, satte mig på huk och frågade henne om hon tappat bort sin mamma.
    Hon backade lite men gick inte ifrån mig. Jag satt kvar på samma ställe och sa att vi kunde gå och se om vi kunde hitta hennes mamma och hon nickade försiktigt.
    Jag fick inte ta hennes hand och hon ville gå en bit ifrån mig, men jag gick sakta och hon följde ändå med. Jag tänkte ta henne till informationsdisken och ropa efter hennes mamma.
    Just som vi närmade oss informationsdisken kom tydligen hennes mamma från andra hållet och båda två sprang i famnen på varandra och grät. Jag avlägsnade mig med ett leende på läpparna.
    En mycket klok liten tjej det där Glad 

Självklart bör man inte bara gå ifrån ett barn som är vilset och rädd, men man får inte heller tränga in barnet i ett hörn. Att sätta sig ner så att ens ögon är i barnens ögonhöjd och sedan prata lugnt till dom kan hjälpa, det kan också få dom att bara gå därifrån. Då får man försöka att hålla ett litet öga på avstånd vart de tar vägen (jag tycker ändå att det är en vuxens ansvar att se efter barn som är vilse, även om det inte råkar vara ens egna)

• hopphejdi

självklart frågar jag barnet om det kommit bort från föräldrarna, jag hoppas att ALLA där ute gör samma sak med mina barn!

Svar på tråden Hjälper du barnet?