• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Isanje
    Isanje skrev 2010-07-09 08:00:28 följande:
    Det är föräldrarnas ansvar att ha koll på barnet,men om barnet springer bort så är det oerhört känslokallt att inte bry sig.

En gång på Ge-Kås så var det en liten flicka som stod mitt i gången och grät,alla gick förbi. Jag gick fram till henne och frågade henne vart hennes mamma eller pappa är,och hon grät ännu mer. Sträckte fram armarna o frågade om hon ville komma så vi kan gå och leta (hon var max 3 år) och vi gick mot informationen och hörde hur de sa i högtalarna att en flicka klädd i XXXXXXXXX var försvunnen. Vid informationen stod mamman och grät.

Det är en annan sak om man handlar på ICA än iKEA eller Ge-kås som är så stort,och då borde man ha små barn i varuvagnen och om de vill gå hålla dem i handel hela tiden.
    Det finns många sjuka människor på denna jord och man kan inte räkna med att alla är snälla med goda avsikter,men klart som fan att man bryr sig.
    I handen ska det såklart stå
  • Mimmi P

Klart man skulle hjälpa barnet!

• Jackie85

Skulle stannat och hjälpt barnet att hitta sina föräldrar, alternativt gått till informationen så de kunde ropa efter dom.

Igår när jag var inne i stan kom det helt plötsligt en liten flicka springandes helt själv på kungsgatan, upptäckte först inte att hon var ensam, men när jag hade stannat och vänt mig om hade hon redan hunnit springa rakt in i en butik varav jag såg att personalen satte sig ner och pratade med henne efter bara några sekunder, så jag gick vidare. Fanns liksom ingen anledning att både jag och min fästman skulle stanna där tills hennes föräldrar dök upp när butikspersonalen ändå hade koll på läget. Plus att som vanligt så var det knökat med folk på kungsgatan så jag kunde omöjligt se ifall någon orolig förälder letade efter sin dotter.

• TeamX

GIVETVIS hjälper jag barnet....inget snack om saken! Våra underbara barn är allas ansvar!! 

• Mrs K

Klart jag hjälper barnet på alla sätt jag kan. Jag brukar försöka hjälpa alla som behöver det, både barn och vuxna.

• svarta malin

Hittade ett ensamt barn på ett stort köpcentra för två veckor sedan som alla gick förbi. Hade själv bråttom då jag jobbade, kör lastbil och hade massor med varor kvar att köra ut, men hur skulle jag kunna lämna ett barn gråtande för sig själv i ett hörn?

Tänker bara, tänk om det vore min dotter? Skulle ingen hjälpa henne om hon kom ifrån mig och var förtvivlad. Vi gick till närmsta infodisk, men tyvärr så ropar den inte ut till hela köpcentrat utan bara till en del så det kom ingen förälder. Som tur var kom jag ihåg numret till den stora affären i andra änden av köpcentrat och där hade mamman varit så jag tog med pojken dit och vi hittade en hysterisk mamma. Blev ganska tårögd själv, hade det varit min dotter hade jag varit lika hysterisk om inte mer.

Visst ska man ha uppsikt över sina barn när man är ute, men när de kommer upp till en 3-4 år är de snabba och det är lätt hänt att de försvinner.

Många vuxna kom fram när jag hade tagit med killen till infodisken och tyckte att han sett ensam ut, men funderat på om de skulle gå fram eller inte. Min lunch rök, det var bara att jobba vidare, men vad gör det? Skulle hjälpa barn varje dag i veckan om det så behövdes och vuxna också för den delen.

• Weird One

Jag har jobbat i ett köpcentrum i många år och hjälpt många barn hitta sin mamma.
    Hoppas verkligen att det finns dem som skulle hjälpa mina barn om de kom bort från mig.

Att barn kommer bort handlar inte om oansvar, det är ett ögonblicks verk.
    Kan hända den mest hönsiga mönstermamman.

• RaraBarn

Självklart hjälper jag ett barn som kommit bort...
    Har själv en son som varit snabbare än vinden under sina småbarnsår...jisses vad jag har sökt honom i leksaksbutiker och diverse ställen Foten i munnen. Två sekunders ouppmärksamhet medan man plocker varor och vips så var han borta...lärde mig dock och sydde fast en liten bjällra i luvan på jackan...nu hörde jag honom iallafall Skrattande

Hur skulle man kunna gå förbi ett ensamt barn som gråter efter mamma eller pappa...nej, hua så hjärtlöst!

Svar på tråden Hjälper du barnet?