• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Prill

Jag hjälper ALLTID ett ensamt gråtande barn. På det sätt jag kan. Inte alla barn släpper en okänd vuxen inpå sig, och det får man respektera. Då stannar jag i närheten... Var på Kolmårdens djurpark nyss och hittade en ensam liten kille, som lätt hoppade upp i min famn. Tillsammans hittade vi hans föräldrar.

Klart man måste hjälpa barnet när det är ledset, om ingen ansvarig vuxen syns till?

• Esther M

Fan klart. Jag skulle hjälpa en gråtande vuxen också.

• Bubbis10
    Esther M skrev 2010-07-08 23:15:24 följande:
    Fan klart. Jag skulle hjälpa en gråtande vuxen också.
    japp, å det skulle jag med, som igår kväll...jag gick rätt så sent till tvättstugan å ser en tjej sitta på trottoaren å har enm katt i en transportbur å hon gråter hejdlöst, självklart så stannade jag å frågade om hon behövde hjälp med ngt å vad som hänt...? hennes katt va sjuk å hon väntade på taxi, klart man bryr sig...
  • malung86

Självklart.
    Hörde ett barn gråta idag vid lekplatsen.
    Han hade ramlat av gungan och slagit i huvudet i marken.
    Men det kom en annan vuxen, tror det var en förälder innan jag hann dit.

• Skogsflickan

Hade självklart hjälpt barnet! Något annat är idioti! Har hänt ett par ggr att man hittat barn i butiker m.m som tappat sina föräldrar och då bett infon ropa upp och efterlysa dessa. Hade jag sett det på stan hade jag nog väntat ett tag med barnet där jag hittat det om föräldern skulle gå förbi, annars hade jag ringt polis o berättat det, väntat med barnet tills dom kom och lämnat över barnet i deras omvårdnad

• Queenie70

Det är bara nån slags gränspsykopater som skulle strunta i ungen. Och att de inte ens skäms för att berätta det stödjer min tes. Lite synd om dessa sjuka människor onekligen.

• lennartsdotter

Självklart hjälper jag barnet och jag hoppas att mitt barn får hjälp om han någon gång kommer ifrån oss föräldrar.

• tamate

anser inte bara att det föräldrarnas jobb att uppfostra ett barn utan hela samhället, därför anser jag även att det är hela samhällets ansvar att se till att barn och föräldrar mår bra så jag tar kontakt med barnet och ser hur jag kan hjälpa det.

• Isanje

Det är föräldrarnas ansvar att ha koll på barnet,men om barnet springer bort så är det oerhört känslokallt att inte bry sig.

En gång på Ge-Kås så var det en liten flicka som stod mitt i gången och grät,alla gick förbi. Jag gick fram till henne och frågade henne vart hennes mamma eller pappa är,och hon grät ännu mer. Sträckte fram armarna o frågade om hon ville komma så vi kan gå och leta (hon var max 3 år) och vi gick mot informationen och hörde hur de sa i högtalarna att en flicka klädd i XXXXXXXXX var försvunnen. Vid informationen stod mamman och grät.

Det är en annan sak om man handlar på ICA än iKEA eller Ge-kås som är så stort,och då borde man ha små barn i varuvagnen och om de vill gå hålla dem i handel hela tiden.
    Det finns många sjuka människor på denna jord och man kan inte räkna med att alla är snälla med goda avsikter,men klart som fan att man bryr sig.

Svar på tråden Hjälper du barnet?