• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Mariohn
    kalin skrev 2010-07-08 15:50:32 följande:
    1. har ingen lust att dalta med ungar
    2. mamman kan gott plagas en stund
    Låt mig gissa, du har inga barn? Och nej jag säger inte att alla måste älska barn och dalta med dem. Men ett barn som är ensamt vid en gata och riskerar att skadas för livet eller dö är faktiskt allas ansvar. 
  • längtan09

Självklart skulle jag hjälpa till. Hur man sen gör det är en annan femma. Är man i en affär kanske man ber en i personalen ropa ut i högtalarna t. ex. Men man lämnar inte ett gråtande barn. Skulle min son springa i väg vid en sekunds bristade uppmärksamhet hade jag önskat att någon skulle kunna se till att han inte springer ut i vägen eller så...

Mamma sedan juni 2009
  • Mariohn

Det finns även människor som tycker att barnet förtjänar att dö och mamman förtjänar att få sitt barn dödat eftersom det är en SÅ usel förälder man är om barnet kommer bort. 

• MikuAndSaraLi

I den situationen (har varit i den) så brukar jag försiktigt sätta mej på huk och försiktigt fråga vart mamma eller pappa är någonstans. Sen kanske jag står och väntar och ser om det dyker upp någon.
    Annars pratar jag med personalen så dom får ropa ut i högtalaren.

• Polly S
    kalin skrev 2010-07-08 15:50:32 följande:
    1. har ingen lust att dalta med ungar
    2. mamman kan gott plagas en stund
    antar att du är ironisk, men...
    jag har inga barn och "daltar" definitivt inte, men att kolla att allt är OK när ett barn gråter är väl nästan ett minimikrav för att uppfylla mänsklighetskvoten?
    brukar du ofta tycka det är bra att andra människor som gjort fel "plågas"? hur?
  • girlfight

Jag hade självfallet, som de flesta andra, stannat och hjälpt barnet.

• kalin
    Mariohn skrev 2010-07-08 15:54:36 följande:
    Låt mig gissa, du har inga barn? Och nej jag säger inte att alla måste älska barn och dalta med dem. Men ett barn som är ensamt vid en gata och riskerar att skadas för livet eller dö är faktiskt allas ansvar. 
    i helvete heller att det ar mitt ansvar att ta hand om andra ungar...
  • kalin
    Sultana skrev 2010-07-08 15:51:42 följande:
    Man är ju inte mer än människa... och olyckor kan hända!
    som sagt satt koppel pa dom sa hander inga olyckor..
  • Mariohn
    kalin skrev 2010-07-08 16:01:18 följande:
    i helvete heller att det ar mitt ansvar att ta hand om andra ungar...
    Jag har förstått att du inte tycker det. Jag tycker att alla människor har ett ansvar att ingripa när någon riskerar att fara illa. 
  • kalin
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:02:10 följande:
    Jag har förstått att du inte tycker det. Jag tycker att alla människor har ett ansvar att ingripa när någon riskerar att fara illa. 
    ungen dor inte av att springa runt i en affar
Svar på tråden Hjälper du barnet?