• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Nattis90

Jag frågar barnet vad som hänt och följer med barnet till en personal som kan ropa ut i högtalarna efter föräldrarna

• Nomaden

Går alltid fram direkt. Många gånger står en mamma på håll men jag har hittat många barn som varit ensamma. Min äldsta dotter försvann ca 3-4 gånger som liten (jäkla spilivink).....jag är väldigt tacksam att någon hjälpt henne till informationen!

Lite ot kanske, men en gång gick hon till informationen själv och bad dom ropa på pappa Daniel, för han hade minsann sprungit ifrån henne hehe Då var hon 3!

• minignagarn

Skulle utan tvekan gå fram till barnet och hjälpa till och hoppas för guds skull att andra skulle göra det om min dotter kom bort! Det är väl en självklarhet, vem har mage att bara gå förbi??? Har barnet inte kommit bort dyker väl en ansvarig upp inom några sekunder....!?!??!

• Kitt

Skulle absolut hjälpa barnet!  Sen hoppas jag ju självklart att nån annan hade hjälpt mitt barn om han sprungit bort! Förstår mig inte på det här med att ta hand om dig själv, skit i andra! Klart man måste hjälpa till..eller hur.  Precis som att jag hade rest på arslet på bussen om det kommit en person som behöver sitta, hjälper till om matkassen går sönder utanför mataffären m.m.  Fasen vi måste börja bli trevligare mot varandra, inte ruta in sig i sin egen fyrkant och inte våga titta ut..

• Free Spirit
    kalin skrev 2010-07-08 15:50:32 följande:
    1. har ingen lust att dalta med ungar
    2. mamman kan gott plagas en stund
    Men det er jo ikke morens som plages, uten det er barnet som står der og er livredd..visst kan det være at foreldrene er kom bort fra barnet og uroer seg..men en må tenke på barnet først og fremst.
  • Grönögat

Men herregud det är väl självklart att man går fram och hjälper, eller vadå?!

• kalin
    Free Spirit skrev 2010-07-09 19:36:03 följande:
    Men det er jo ikke morens som plages, uten det er barnet som står der og er livredd..visst kan det være at foreldrene er kom bort fra barnet og uroer seg..men en må tenke på barnet først og fremst.
    ungen kan gott plagas en stund den med..de dor den inte av
  • dessan59

går alltid fram till barnet och hjälper så att den hittar sin mamma eller pappa igen, självklart!

• StatenVåldtogMigIAnalen
    kalin skrev 2010-07-09 20:55:41 följande:
    ungen kan gott plagas en stund den med..de dor den inte av
    Kanske rent av lär sig lite på kuppen
Svar på tråden Hjälper du barnet?