• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • ALM
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:46:09 följande:
    Nyss sade du ju att det inte stämde och nu stämmer det? Hur ska du ha det? Oavsett vilket syftar mina exempel till tråden jag startade som Mieria. Där fanns alla sorters argument. Allt från att man säkert var pedofil om man gick fram till okända barn till att barn faktiskt blir livrädda om en främling pratar med dem och att man ska låta dem leta i lugn och ro. Och tro det eller ej "bilar stannar faktiskt om det kommer ett barn". Så du kan lägga ner nu.
    Amen
  • Mariohn
    Hallonröd skrev 2010-07-08 16:49:11 följande:
    Har bara läst TS.

Ser jag ett gråtande och ensamt barn så tar jag naturligtvis hand om det och hjälper  till  att hitta barnets anhöriga...hur kan man INTE vilja göra det? Varför ska man inte bry sig?!

Skrämmande att folk tycker att det är föräldrnans ansvar. Men hallå - misstag och missförstånd kan hända och att man kommer ifrån sitt barn. Det kan hända alla, ingen är perfekt.!

Jag undrar om dessa människor tänker lika dant om det skulle vara så att deras barn kommer bort nån gång? Skulle de bli förbannade då om man som medmänniska har tagit hand om deras barn tills de kommer? Eller skulle de vara glada och tacksamma för att man brytt sig och tröstat barnet och gjort allt för att barn och föräldrar ska återförenas?
    Det är min uppfattning att dessa människor är helt övertygade om att de ALDRIG skulle kunna råka ut för något sådant som att komma bort från sitt barn eftersom det bara är oansvariga morsor som gör det.
    Hallonröd skrev 2010-07-08 16:49:11 följande:
    Har bara läst TS.

Ser jag ett gråtande och ensamt barn så tar jag naturligtvis hand om det och hjälper  till  att hitta barnets anhöriga...hur kan man INTE vilja göra det? Varför ska man inte bry sig?!

Skrämmande att folk tycker att det är föräldrnans ansvar. Men hallå - misstag och missförstånd kan hända och att man kommer ifrån sitt barn. Det kan hända alla, ingen är perfekt.!

Jag undrar om dessa människor tänker lika dant om det skulle vara så att deras barn kommer bort nån gång? Skulle de bli förbannade då om man som medmänniska har tagit hand om deras barn tills de kommer? Eller skulle de vara glada och tacksamma för att man brytt sig och tröstat barnet och gjort allt för att barn och föräldrar ska återförenas?
    Bra skrivet!! Skrattande
  • festia
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:51:10 följande:
    Det är min uppfattning att dessa människor är helt övertygade om att de ALDRIG skulle kunna råka ut för något sådant som att komma bort från sitt barn eftersom det bara är oansvariga morsor som gör det.
    Det är sjukt att folk kan tänka så. Herregud, jag kom bort MASSOR av gånger när jag var liten. "Elin söker sina föräldrar" var ett vanligt högtalarmeddelande när jag följde med och handlade.

Varför är folk så jävla handlingsförlamade? Hur kan man blankt skita i ett barn som står ensamt och gråter?
  • Mariohn
    festia skrev 2010-07-08 16:58:15 följande:
    Det är sjukt att folk kan tänka så. Herregud, jag kom bort MASSOR av gånger när jag var liten. "Elin söker sina föräldrar" var ett vanligt högtalarmeddelande när jag följde med och handlade.

Varför är folk så jävla handlingsförlamade? Hur kan man blankt skita i ett barn som står ensamt och gråter?
    Haha jag också. Och mina föräldrar är långt ifrån oansvariga på något vis. Jag var bara tankspridd. Dessutom är det löjligt att tro att man kan titta på en fyraåring HELA TIDEN. Någon gång tittar man upp på kassörskan för att lämna fram pengar eller letar efter ett kort i handväskan osv. Och barn är så jäkla snabba när det gäller att ställa till med olycka .-D
  • Silverkatten06
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:46:09 följande:
    Nyss sade du ju att det inte stämde och nu stämmer det? Hur ska du ha det? Oavsett vilket syftar mina exempel till tråden jag startade som Mieria. Där fanns alla sorters argument. Allt från att man säkert var pedofil om man gick fram till okända barn till att barn faktiskt blir livrädda om en främling pratar med dem och att man ska låta dem leta i lugn och ro. Och tro det eller ej "bilar stannar faktiskt om det kommer ett barn". Så du kan lägga ner nu.
    Nej, jag påstår inte att det stämmer. Jag påstår att du tog exemplen från den andra tråden och sedan vred det till att barnet var ledset och att folk sa att man skulle skita i det. Bl.a. eftersom det kunde vara blygt och så var det ju inte. Barnet i det exemplet var ju varken vilse eller ledset. För jag har svårt att tro du nyligen läst liknande exempel i andra trådar.
  • alvias78

Ser jag ett barn som är ensam och gråter så stannar och hjälper barnet. Skulle aldrig tveka.

• Hallonröd
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:51:10 följande:
    Makalöst....man kan inte ha uppsikt över barnet varje sekund...även om man försöker naturligtvis. Nu har inte mina barn kommit bort så att de har behövt bli omhändertagna av andra vuxna, vi har hittat varandra ganska snart som tur är.
    Har sagt åt mina barn att kommer vi ifrån varandra så stå kvar så jag kan hitta dem. Nu är iofs min stora son så stor att han klarar att hitta hem själv osv...och han har ju sin mobil också

Just nu är min 4-åring i en liten trotsperiod och ska absolut springa omkring och gömma sig i affärer. Ibland lyssnar han och går med mig men ibland struntar han i vad jag säger och drar iväg och det snabbt. Har sagt att han inte får göra så men ja - barn är barn...det gör inte mig till en dålig mamma.

Men det är säkert bara dåliga och oansvariga föräldrar som får barn som trotsar också...

.
    // Bad sound kills good music...
  • Mariohn
    Silverkatten06 skrev 2010-07-08 17:02:03 följande:
    Nej, jag påstår inte att det stämmer. Jag påstår att du tog exemplen från den andra tråden och sedan vred det till att barnet var ledset och att folk sa att man skulle skita i det. Bl.a. eftersom det kunde vara blygt och så var det ju inte. Barnet i det exemplet var ju varken vilse eller ledset. För jag har svårt att tro du nyligen läst liknande exempel i andra trådar.
    Jag har aldrig påstått att det handlar om trådar jag varit i nyligen. Bara att jag haft denna diskussionen vid ett flertal tillfällen tidigare och hört olika märkliga argument. Kan du nu vara så snäll och lägga ner? Du får naturligtvis tro och påstå vad du vill men ge fan i att tillskriva mig åsikterna. Jag tänker inte ägna denna tråden åt att sitta och försöka övertyga dig om hurovida det är sant eller ej att jag pratat med andra människor. Tror du mig inte är det bara att klicka vidare. Det är inte ok att ockupera trådar med att hävda att TS intentioner är andra än de angivna. 
  • idiblon yes
    Polly S skrev 2010-07-08 15:48:43 följande:
    hur motiverar man att man inte hjälper ett gråtande och ensamt  barn?
    Problem med att uppfatta situationen för hur den är. Sån kan jag vara.
    FL är guld.
Svar på tråden Hjälper du barnet?