• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Filipa92

jag skulle gå fram till barnet och fråga varför hon/han grät. om det var för att barnet kommit bort från föräldrarna skulle jag leta efter dem tillsammans med barnet

~ Ines 29/4-09 ~
  • Hercule

Ja, om barnet är ensamt, gråter och ingen förälder verkar finnas i närheten så går jag fram och hjälper det. 

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Choko

Tycker att det inte bara är en självklarhet utan även en SKYLDIGHET man har som vuxen - att hjälpa ett barn oavsett vems barn det är. Skrämmande att det finns många som tycker annat!!!

• Hs egen

Ett barn som behöver hjälp vill jag hjälpa om jag kan!
    Håller med föregående talare: det är de vuxnas skyldighet att hjälpa ett bortsprunget/bortkommet barn.

• Mariohn
    Choko skrev 2010-07-09 22:50:11 följande:
    Tycker att det inte bara är en självklarhet utan även en SKYLDIGHET man har som vuxen - att hjälpa ett barn oavsett vems barn det är. Skrämmande att det finns många som tycker annat!!!
    Som Kali uttryckte. Föräldern kan gott få vara rädd ett tag som straff för sin oansvarighet.  En människa som uttrycker sig så kan omöjligt ha barn och förstå att en sekunds medvetande om att barnet är borta är tortyr.
  • Shadilly

Fast vill man att föräldern ska lida kan man ju sparka till henne/honom/båda när de återförenats. Man har väl något fel någonstans om man tycker att det är värt barnets ångest för att straffa föräldern.
    Att man tittade upp och den man trodde var mamma var en främling är ju något som jag dörmde mardrömmar om i många år som liten...

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • StatenVåldtogMigIAnalen
    Shadilly skrev 2010-07-10 00:01:48 följande:
    Fast vill man att föräldern ska lida kan man ju sparka till henne/honom/båda när de återförenats. Man har väl något fel någonstans om man tycker att det är värt barnets ångest för att straffa föräldern.
    Att man tittade upp och den man trodde var mamma var en främling är ju något som jag dörmde mardrömmar om i många år som liten...
    Annars hade man ju kunnat kidnappa ungen, bjuda på glass och gå på bio. Så kan föräldern sitta och svettas lite.
  • Poison82

Absolut en vuxen människas skyldighet att kolla vad som är fel. Man ignorerar inte ett gråtande barn på det viset, spelar ingen roll om det är ens eget eller inte.

• BlackOrchid
    Kitt skrev 2010-07-09 17:27:30 följande:
    Skulle absolut hjälpa barnet!  Sen hoppas jag ju självklart att nån annan hade hjälpt mitt barn om han sprungit bort! Förstår mig inte på det här med att ta hand om dig själv, skit i andra! Klart man måste hjälpa till..eller hur.  Precis som att jag hade rest på arslet på bussen om det kommit en person som behöver sitta, hjälper till om matkassen går sönder utanför mataffären m.m.  Fasen vi måste börja bli trevligare mot varandra, inte ruta in sig i sin egen fyrkant och inte våga titta ut..
    Håller med dig helt! Vi svenskar måste börja lägga oss i mer.
  • BlackOrchid
    Choko skrev 2010-07-09 22:50:11 följande:
  • BlackOrchid
    kalin skrev 2010-07-08 15:50:32 följande:
    1. har ingen lust att dalta med ungar
    2. mamman kan gott plagas en stund
    Förstår mig inte alls på dig. Du verkar saknar empati!
  • Idun

Går alltid fram till barn som är ensamma och ledsna eller barn som är ensamma och förvirrade och man inte ser någon vuxen som hör till barnet i närheten. Det hoppas jag att någon vänlig själ gör om mitt barn kommer på avvägar någon gång också. 

• fucktard
    TeamX skrev 2010-07-09 08:37:59 följande:
    GIVETVIS hjälper jag barnet....inget snack om saken! Våra underbara barn är allas ansvar!! 
    Jag skulle absolut hjälpa barnet, efter att ha kollat så ingen förälder är i närheten. (Om inte barnet är på väg att springa rätt ut i vägen eller så)

MEN, dina barn är INTE mitt ansvar!
    Det är du och ingen annan som har ansvar för dem. Hur ska jag kunna veta om mannen och kvinnan med barnet är föräldrar eller kidnappare/pedofiler? Det finns inte en chans. Föräldern, ingen annan, har ansvar för sina barn.
  • kalin
    BlackOrchid skrev 2010-07-10 15:57:06 följande:
    Förstår mig inte alls på dig. Du verkar saknar empati!
    Ja  jag saknar helt empati nar det galler rymmningbenagne lille Cewhin och hans ackliga morsa som vagrar koppla ungen for de vore ju saaa elakt...mycket battre att forlita sig pa framlingar....
  • Lady Gogo

Självfallet hjälper jag barnet! På valborg för ett år sedan var det en unge som såg ut att vara i 4-5 årsåldern som sprang omkring, grät, var alldeles hysterisk.... och ENSAM (!) Jag gick efter honom en braaa bit för att se vart han var påväg och ev. trösta/hjälpa om det behövdes. Men sedan gick han in i ett hus och jag antog att han bodde där.
    Nu pladdrar jag för fulla muggar, men det är väl klart man hjälper en ensam liten unge? Why not?

• Kitt
    kalin skrev 2010-07-11 13:45:08 följande:
    Ja  jag saknar helt empati nar det galler rymmningbenagne lille Cewhin och hans ackliga morsa som vagrar koppla ungen for de vore ju saaa elakt...mycket battre att forlita sig pa framlingar....
    men alla ungar heter inte cewin och har en äcklig morsa som inte vill koppla honom för att det är elakt. Vissa är helt normala men som i 1 sekund råkar titta på ett annat håll och sen är ungen borta..
  • VirrigaVerna

En självklarhet att gå fram och ta reda på varför barnet gråter speciellt om det inte finns några andra vuxna i närheten.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Hjälper du barnet?