• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2010-07-08 16:49:11 följande:
    Har bara läst TS.

Ser jag ett gråtande och ensamt barn så tar jag naturligtvis hand om det och hjälper  till  att hitta barnets anhöriga...hur kan man INTE vilja göra det? Varför ska man inte bry sig?!

Skrämmande att folk tycker att det är föräldrnans ansvar. Men hallå - misstag och missförstånd kan hända och att man kommer ifrån sitt barn. Det kan hända alla, ingen är perfekt.!

Jag undrar om dessa människor tänker lika dant om det skulle vara så att deras barn kommer bort nån gång? Skulle de bli förbannade då om man som medmänniska har tagit hand om deras barn tills de kommer? Eller skulle de vara glada och tacksamma för att man brytt sig och tröstat barnet och gjort allt för att barn och föräldrar ska återförenas?
    Ville bara tillägga här att självklart ansvarar föräldrarna över sina barn - men som sagt - ingen är perfekt, misstag och oförutsedda händelser kan ske.
    // Bad sound kills good music...
  • Mariohn
    idiblon yes skrev 2010-07-08 17:11:06 följande:
    Problem med att uppfatta situationen för hur den är. Sån kan jag vara.
    DET är ett godtagbart argument. Sådan var jag innan jag själv fick barn. Jag förstod mig inte på barn alls (gör det knappt idag heller). Såg jag ett gråtande barn hade jag förmodligen undermedvetet utgått från att det fanns en förälder nära. 

Det är en helt annan sak än att faktiskt förstå att ett barn är förtvivlat och behöver hjälp men att aktivt låta bli att hjälpa för att "man kanske är pedofil då".  
  • idiblon yes
    Mariohn skrev 2010-07-08 17:14:06 följande:
    DET är ett godtagbart argument. Sådan var jag innan jag själv fick barn. Jag förstod mig inte på barn alls (gör det knappt idag heller). Såg jag ett gråtande barn hade jag förmodligen undermedvetet utgått från att det fanns en förälder nära. 

Det är en helt annan sak än att faktiskt förstå att ett barn är förtvivlat och behöver hjälp men att aktivt låta bli att hjälpa för att "man kanske är pedofil då".  
    Ja, dock är det ju så att jag kanske visst hade reagerat och hjälpt till, medan många som hävdar hur de "minsann" hade gjort kanske inte hade gjort detsamma i verkligheten. Det handlar nog lite om självinsikt. Bystander effect är ju inte ett begrepp för intet, liksom.
    FL är guld.
  • Mariohn
    idiblon yes skrev 2010-07-08 17:19:41 följande:
    Ja, dock är det ju så att jag kanske visst hade reagerat och hjälpt till, medan många som hävdar hur de "minsann" hade gjort kanske inte hade gjort detsamma i verkligheten. Det handlar nog lite om självinsikt. Bystander effect är ju inte ett begrepp för intet, liksom.
    Helt sant. Men det gäller ju, som du säger, att uppfatta att det faktiskt behövs en insats. För att ta ett exempel blev folk irriterade på mig när jag skrev att jag inte skulle resa mig för ett barn på bussen. Det skrev jag inte för att jag är elak, utan för att jag helt enkelt inte tänkte på vad barn har för behov av att sitta. Precis som jag kan förstå att folk missar att ett barn är ensamt eftersom man helt enkelt är uppe i sitt eget och tar för givet att det finns en vårdnadshavare eller något. 

Alla människor går inte omkring och är uppmärksamma på barn och deras behov. Men OM man uppfattar och får klart för sig att ett barn gråter och behöver hjälp tycker jag inte att man rycker på axlarna och resonerar "föräldern kan gott lida lite och barn dör inte av att vara vilsna" som Kali här gör. Det får mig att bli lite avtänd.  
  • Shadilly
    Mariohn skrev 2010-07-08 17:00:16 följande:
    Haha jag också. Och mina föräldrar är långt ifrån oansvariga på något vis. Jag var bara tankspridd. Dessutom är det löjligt att tro att man kan titta på en fyraåring HELA TIDEN. Någon gång tittar man upp på kassörskan för att lämna fram pengar eller letar efter ett kort i handväskan osv. Och barn är så jäkla snabba när det gäller att ställa till med olycka .-D
    Jag har stött på den typen av argumentation i trådar om sele också. Det handlar bara om att ha koll på sitt barn. Sedan att det faktiskt inte hjälper att titta på precis hela tiden när barnet springer ifrån en verkar inte bekymra...
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Maggis

Jag hjälper självfallet barnet; att ignorera finns inte på min karta.  Finns det verkligen folk som tycker man ska skita i det? Fruktansvärt men, tyvärr, inte helt förvånande.

Jag har en 3-åring som är rasande snabb och inte särskilt räddhågad av sig så det gäller att ha stenkoll på honom när man är någonstans. Än har vi lyckats att inte brista i det men det är verkligen inte givet att det håller i sig. Men jag önskar att det, om det skulle hända, skulle finnas någon vänlig själ som förbarmar sig över ett ledset barn.

//Maggis
  • Myrbäret

Givetvis hjälper jag barnet.

Hur fan kan man vara så upp i sig själv att man kan ignorera en sådan situation?

• StatenVåldtogMigIAnalen

Jo, jag hade suttit där som ett fån och stirrat på ett gråtande barn.

Sen hade jag skruvat på mig besvärat och förmodligen gått tillslut.

• idiblon yes
    Myrbäret skrev 2010-07-08 22:18:31 följande:
    Givetvis hjälper jag barnet.

Hur fan kan man vara så upp i sig själv att man kan ignorera en sådan situation?
    Lång eller kort förklaring?
    FL är guld.
  • knyzzel

Frågar hur d e, om mamma å pappa, om d e ett äldre barn om han/hon vill ringa någon från min mob., om jag e i affären så kanske kassan e ett bra ställe att få tag på föräldrarna, men självklart så hjälper jag ju barnet. Skulle vilja att någon hjälper mina om nått händer....

Svar på tråden Hjälper du barnet?