• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • ALM

Orkar inte läsa hela tråden , bara ts.
    Ser jag ett barn som gråter så skulle jag gå fram till barnet naturligtvis, beroende på ålder på barnet (säg 3 år och uppåt) så skulle jag hjälpa till att hitta föräldrarna. Ett mindre barn som kanske inte kan prata så bra, så hade jag gått till butikspersonal eller ev någon vakt och bett dem söka föräldrarna.

Fd Alm
  • festia

"Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra."

"I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det"

Alltså, på sättet du har formulerat dig så skriver du att folk HAR skrivit så i den andra tråden. Jag fattar att du har inspirerats av olika trådar (eftersom du har skrivit det i efterhand), men du har ju formulerat dig lite fel.

• Silverkatten06
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:32:39 följande:
    För att du beter dig jävligt illa när du anklagar mig för att ljuga. Dessutom är det vansinnigt godtroget att tycka att det enda som är tillåtet att diskutera på FL är sådant som DU har läst. 
    Just nu är det väl snarast du som beter dig illa? Och om du läser ditt inlägg #11 igen så inser du nog själv att du lägger fram de tre argumenten på ett sådant sätt att det uppfattas som att någon i den andra tråden har skrivit så, vilket såvitt jag kan se inte är sant.
  • Mariohn
    festia skrev 2010-07-08 16:38:34 följande:

"Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra."

"I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det"

Alltså, på sättet du har formulerat dig så skriver du att folk HAR skrivit så i den andra tråden. Jag fattar att du har inspirerats av olika trådar (eftersom du har skrivit det i efterhand), men du har ju formulerat dig lite fel.

JA? Just DET skrivs ju i den andra tråden och personen som tycker så är ju här och står upp för det?  Och pga det får jag alltså inte diskutera något annat än den andra tråden?? 
  • Mariohn
    Mariohn skrev 2010-07-08 15:44:16 följande:
    Jag har hört lite olika i olika trådar som handlar om ensamma barn. Ett är att man aldrig ska gå fram till främmande barn för att man kanske är pedofil....ehrm, ja det är alltså inte MITT argument.

Ett annat är att man inte ska göra det för att det inte är ens ansvar utan föräldrarnas.

Och det senaste nu är att barnet är blygt och kan bli vettskrämt om en främling pratar med det.

Inget av argumenten känns vettigt i min värld. 
    Jag har hört lite olika i olika trådar?
  • festia

För att svara på ts fråga: ja, jag hade hjälpt barnet. Det har jag även gjort när jag var en sån där jobbig tonåring

• Silverkatten06
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:40:57 följande:
    Jag har hört lite olika i olika trådar?
    mmm, men alla de där tre står med i den specifika tråden, det vet ju både du och jag. Det sista av dem (det blyga barnet) tom i slutet av den tråden så nog var det det inlägget du syftade på?
  • festia
    Mariohn skrev 2010-07-08 16:40:12 följande:
    JA? Just DET skrivs ju i den andra tråden och personen som tycker så är ju här och står upp för det?  Och pga det får jag alltså inte diskutera något annat än den andra tråden?? 
    Fast den tråden handlade ju inte om ett störtgråtande barn. Men skitsamma, jag tänker inte uppta massa inlägg med hur du har formulerat dig. Det är mer intressant hur folk kommer att svara i denna tråden.
  • Mariohn
    Silverkatten06 skrev 2010-07-08 16:44:12 följande:
    mmm, men alla de där tre står med i den specifika tråden, det vet ju både du och jag. Det sista av dem (det blyga barnet) tom i slutet av den tråden så nog var det det inlägget du syftade på?
    Nyss sade du ju att det inte stämde och nu stämmer det? Hur ska du ha det? Oavsett vilket syftar mina exempel till tråden jag startade som Mieria. Där fanns alla sorters argument. Allt från att man säkert var pedofil om man gick fram till okända barn till att barn faktiskt blir livrädda om en främling pratar med dem och att man ska låta dem leta i lugn och ro. Och tro det eller ej "bilar stannar faktiskt om det kommer ett barn". Så du kan lägga ner nu.
  • Hallonröd

Har bara läst TS.

Ser jag ett gråtande och ensamt barn så tar jag naturligtvis hand om det och hjälper  till  att hitta barnets anhöriga...hur kan man INTE vilja göra det? Varför ska man inte bry sig?!

Skrämmande att folk tycker att det är föräldrnans ansvar. Men hallå - misstag och missförstånd kan hända och att man kommer ifrån sitt barn. Det kan hända alla, ingen är perfekt.!

Jag undrar om dessa människor tänker lika dant om det skulle vara så att deras barn kommer bort nån gång? Skulle de bli förbannade då om man som medmänniska har tagit hand om deras barn tills de kommer? Eller skulle de vara glada och tacksamma för att man brytt sig och tröstat barnet och gjort allt för att barn och föräldrar ska återförenas?

// Bad sound kills good music...
Svar på tråden Hjälper du barnet?