• Mariohn

Hjälper du barnet?

Inspirerad av en annan tråd startar jag nu denna för att inte gå för mycket OT i den andra.

Du befinner dig i en klädaffär/livsmedelsbutik/cyklandes/gåendes, med andra ord vart som helst. Plötsligt ser du ett ensamt barn som gråter. Du tittar dig omkring och ser ingen vuxen någonstans. Vad gör du??

I den andra tråden finns det folk som tycker att man ska skita i det. Det är föräldrarnas ansvar om barn har kommit bort. Enligt min mening är det visserligen föräldrarnas ansvar att se till sina barn men OM barnet nu ändå är ensamt av någon anledning så är det ju barnet man straffar genom att inte hjälpa till?

Dessutom vet man inte varför barnet är ensamt eller ledset. Jag hjälpte ett barn en gång. Det var en flicka som sprungit från skolan under dagtid för att en pojke i klassen var elak mot henne på rasten. Hon var helt förstörd. Det var knappast hennes föräldrars fel.

Hur gör du när du möter ett ensamt, störtgråtande barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-08 16:15
    För den som har lite svårare att förstå går det bra att t ex googla "inspiration".

Inspirationstråden fick mig att minnas tidigare diskussioner kring just detta ämne. Som jag skrev första gången startade jag denna tråden för att inte gå för mycket OT i den andra EFTERSOM denna tråden INTE ENBART HANDLAR OM DEN ANDRA TRÅDEN UTAN OM ETT ANTAL DISKUSSIONER SOM BEHANDLAT FRÅGAN TIDIGARE.

• Svar på tråden Hjälper du barnet?
  • Mariohn
    Pickeli skrev 2010-07-08 15:41:51 följande:
    Jag ser faktiskt inga förnuftiga argument till att inte hjälpa barnet? Finns det några sådana?
    Jag har hört lite olika i olika trådar som handlar om ensamma barn. Ett är att man aldrig ska gå fram till främmande barn för att man kanske är pedofil....ehrm, ja det är alltså inte MITT argument.

Ett annat är att man inte ska göra det för att det inte är ens ansvar utan föräldrarnas.

Och det senaste nu är att barnet är blygt och kan bli vettskrämt om en främling pratar med det.

Inget av argumenten känns vettigt i min värld. 
  • viseversa

Jag har faktiskt varit med om det. En ensam liten pojke på ca 3 år som stod och grät på gatan. SJÄLVKLART stannade jag och tog hand om honom. Han blev snart helt hysterisk och det var omöjligt att få honom att berätta något alls om vad han hette eller om han kom ihåg varifrån han kommit.

Allt jag kunde göra just då var att se till så han inte rusade ut i gatan av panik. Hade mina egna två barn att se till också. Och hoppas att hans mamma snart skulle dyka upp. Efter ca 10 min kom en kvinna springande. Hon såg så skräckslagen ut att jag visste på en gång att det var hans mamma.

Allt gick bra och hon tackade så för hjälpen. Hon hade vänt sig bort i några sekunder och så var han borta. Hon hade hunnit tänka en hel del på dom tio min han var borta.

• Mariohn
    viseversa skrev 2010-07-08 15:44:17 följande:
    Jag har faktiskt varit med om det. En ensam liten pojke på ca 3 år som stod och grät på gatan. SJÄLVKLART stannade jag och tog hand om honom. Han blev snart helt hysterisk och det var omöjligt att få honom att berätta något alls om vad han hette eller om han kom ihåg varifrån han kommit.

Allt jag kunde göra just då var att se till så han inte rusade ut i gatan av panik. Hade mina egna två barn att se till också. Och hoppas att hans mamma snart skulle dyka upp. Efter ca 10 min kom en kvinna springande. Hon såg så skräckslagen ut att jag visste på en gång att det var hans mamma.

Allt gick bra och hon tackade så för hjälpen. Hon hade vänt sig bort i några sekunder och så var han borta. Hon hade hunnit tänka en hel del på dom tio min han var borta.
    Bra gjort! Inget barn förtjänar att bli påkört för att mamman "brustit i uppmärksamhet" ett par sekunder. Och man är inte en oduglig förälder för att det händer heller.
  • Nenne666

E ju med i tråden TS nämner och självklart hade jag hjälpt det lilla barnet.

• kalin

nej det gor jag inte...har man ungar far man fan se till att halla koll pa dom...klarar man inte det far man satta koppel pa dom..

• Polly S

hur motiverar man att man inte hjälper ett gråtande och ensamt  barn?

• kalin
    Polly S skrev 2010-07-08 15:48:43 följande:
    hur motiverar man att man inte hjälper ett gråtande och ensamt  barn?
    1. har ingen lust att dalta med ungar
    2. mamman kan gott plagas en stund
  • Polly S
    kalin skrev 2010-07-08 15:50:32 följande:
    1. har ingen lust att dalta med ungar
    2. mamman kan gott plagas en stund
    eh... va?
  • Sultana
    kalin skrev 2010-07-08 15:48:15 följande:
    nej det gor jag inte...har man ungar far man fan se till att halla koll pa dom...klarar man inte det far man satta koppel pa dom..
    Man är ju inte mer än människa... och olyckor kan hända!
  • skorpionen80

Jag hade nog sagt till personalen i butiken. Mamman lär ju komma tillbaka till butiken, så då är det bättre att ungen stannar där än att jag går iväg (var?) med den.

Svar på tråden Hjälper du barnet?