Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.
Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.
Ja du...det var nog när 2 NÄRA släktingar satt brevid mig när jag matade dottern, och sa:
"Alltså det bästa för barnet ÄR ju att amma..det är viktigt för immunförsvaret och så".
Det fula och okänsliga i detta var, att dessa två visste mycket väl att vår dotter kom 2 månader prematur efter en oerhört traumatisk förlossning där jag sövdes ner och katastrofsnittades, och sedan inte fick se mitt barn förrän efter drygt 12 timmar.
Dessa två visste mycket väl, att hon när dottern kom ut var hon liten och klen och kunde inte andas själv, och än mindre ta bröstet. Det dröjde 1 och ½ vecka innan jag ens kunde påbörja amningsförsök, då lillan kunde kopplas loss korta stunder från sin andningsapparat. Intrasslade i sjuttioelva slangar, dropp och övervakningssladdar satt vi där, och försökte få igång ammningen. Trots intensivt pumpande och mycket hud-mot-hud med bebben kom mjölkproduktionen aldrig igång ordentligt. 3 gånger sinade mjölken, men jag lyckades trots det pumpa igång produktionen hyfsat igen dessa 3 gånger. Men när jag sedan blev tvungen att äta en antibiotikakur på 10 dagar och inte FICK amma under några omständigheter, då gick det inte mer, då försvann mjölken och hur jag än pumpade kom det inget mer.
Dessa två, de visste också mycket väl att jag hemskt gärna hade velat amma, och det är det (i kombination med att de kände till omständighetera kring dotterns födelse) som gör det här till det fulaste jag någonsin har fått höra på området.
Åh, det var nog när min bvc-sköterska kallade mig egoistisk och svag när jag avslutade amningen för att börja medicinera mot mitt fullminenta crohnsskov när sonen var 3 månader gammal. Hon tyckte jag skulle bita ihop och stå ut ett tag till för att det var så viktigt att han fick dia. Det var viktigare än att jag skulle få slippa ständiga magsmärtor, 14 diarréer om dagen och total utmattning. Japp.
Som tur var, var jag så trygg i mitt beslut att jag kunde be henne stoppa sina åsikter någonstans och avgå som min bvc-kontakt.
"Barn som inte enbart ammas fritt blir traumatiserade."