• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Bedan
    Tonx skrev 2010-08-07 18:01:37 följande:
    Alltså, seriöst, svenska mammor har definitivt alldeles för lite att gnälla om. Hur fan orkar ni år efter år i tråd på tråd gnälla om detta jävla ämne? För det är lika illa åt båda håller, här sitter ni och bölar över fördomsfulla "amningsfanatiker" (inte alls nåt fördomsfullt uttryck va?) och i nån annan sitter långtidsammarna och gråter blod över att de blir kallade pedofiler.

Alltså, va? På riktigt?

Själv skrattar jag åt er allihopa mest, jag tycker det är fånigt att vuxna människor lägger sig på sandlådenivå på det här viset. Fruntimmer...
    När man inte ammar eller tänker amma i framtiden kan det vara bra att förbereda sig på reaktioner man kan få så man kan ge svar på tal. 
    Karljävlar... 
  • lokisse
    Tonx skrev 2010-08-07 18:01:37 följande:
    Alltså, seriöst, svenska mammor har definitivt alldeles för lite att gnälla om. Hur fan orkar ni år efter år i tråd på tråd gnälla om detta jävla ämne? För det är lika illa åt båda håller, här sitter ni och bölar över fördomsfulla "amningsfanatiker" (inte alls nåt fördomsfullt uttryck va?) och i nån annan sitter långtidsammarna och gråter blod över att de blir kallade pedofiler.

Alltså, va? På riktigt?

Själv skrattar jag åt er allihopa mest, jag tycker det är fånigt att vuxna människor lägger sig på sandlådenivå på det här viset. Fruntimmer...
    varför tror du att det är dom som inte ammat som har nagot i mot langtids ammning.
    vad jag sett brukar det handla om dom som ammat sina 6 manader norm amning som har nagot imot bade langtidsamning och att man inte ammar
    Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Zunrose

jag flaskmatar min tjej som kom 2 mån för tidigt efter många om o men med att få igång bröstmjölken men inte fått ngn kommentar ännu men många blickar..

som någon här skrev att hon fått kommentaren om att alla ger upp för tidigt nu för tiden !

förstår inte varför folk bara tror att de kan kläcka ut sig vad som helst till någon med bebis man blir en ofentlig leksak kan det kännas som ibland spela roll om man ammar eller flaskmatar huvudsaken är att man som mamma mår bra och att barnet mår bra!

• mammi123
    Lattemorsa skrev 2010-07-14 20:13:08 följande:
    Ja du...det var nog när 2 NÄRA släktingar satt brevid mig när jag matade dottern, och sa:

"Alltså det bästa för barnet ÄR ju att amma..det är viktigt för immunförsvaret och så".

Det fula och okänsliga i detta var, att dessa två visste mycket väl att vår dotter kom 2 månader prematur efter en oerhört traumatisk förlossning där jag sövdes ner och katastrofsnittades, och sedan inte fick se mitt barn förrän efter drygt 12 timmar.

Dessa två visste mycket väl, att hon när dottern kom ut var hon liten och klen och kunde inte andas själv, och än mindre ta bröstet. Det dröjde 1 och ½ vecka innan jag ens kunde påbörja amningsförsök, då lillan kunde kopplas loss korta stunder från sin andningsapparat. Intrasslade i sjuttioelva slangar, dropp och övervakningssladdar satt vi där, och försökte få igång ammningen. Trots intensivt pumpande och mycket hud-mot-hud med bebben kom mjölkproduktionen aldrig igång ordentligt. 3 gånger sinade mjölken, men jag lyckades trots det pumpa igång produktionen hyfsat igen dessa 3 gånger. Men när jag sedan blev tvungen att äta en antibiotikakur på 10 dagar och inte FICK amma under några omständigheter, då gick det inte mer, då försvann mjölken och hur jag än pumpade kom det inget mer.

Dessa två, de visste också mycket väl att jag hemskt gärna hade velat amma, och det är det (i kombination med att de kände till omständighetera kring dotterns födelse) som gör det här till det fulaste jag någonsin har fått höra på området.
    Jag blev medlem här bara för att jag läste vad alla ni som inte ammar får stå ut med! Blir helt vansinnig över denna amningshysteri!

Två barn har jag fött upp, båda på tillägg, det fungerade aldrig med amning. Mitt första barn fick jag för snart 30 år sedan o då var det så att var det för svårt att amma p g a olika orsaker, ja då blev det flaskmatning.

Dottern mår bra, hon är en frisk o stark kvinna nu, har aldrig haft några allergier eller svårare sjukdomar.

För 14 år sen fick jag min son, o blev helt chockad över inställningen till flaskmatning o tillägg!
    Trodde jag skulle bli lynchad en gång när jag var tvungen att mata min son på BVC. Sköterskan satte mig i ett rum där ingen skulle se mig, för det första, o för det andra gick det förbi en mamma som fnyste o spottade ur sig att hennes barn minsann aldrig fått flaska! Jag fattade ingenting!

Min son mår också bra, han är en frisk, ung man nu!

Önskar jag kunde överföra den trygghet jag känner över mina val att skippa amningen för att den nästan tog kål på oss, till er alla!

Det är ju så att allting förändras hela tiden, ena året ska det vara si o nästa ska det vara så!
    Men om man ser sig omkring så går det faktiskt runt en massa människor här på jorden, en del ha fått flaska en del har ammats, men du ser inte det på dom!

Du Lattemorsa, det var ena vidriga släktingar du har! Riktigt elakt var det, med tanke på vad du gått igenom! Hoppas du kan sätta dig över det!

Kram från mig!
  • strawberrypie

Jag flaskmatade från 6 veckor eftersom jag var helt slutkörd pga aldrig få sova och att sonen hade kolik och att jag fick en förlossningsdepression. Ändå kunde folk liksom inte förstå....typ "stackars liten, ska han inte få bröstmjölk längre" och "men jag har hört att de som får ersättning inte blir lika smarta som andra barn".
    Orkade dock inte ta åt mig för det var folk som inte hade barn själva och förstod riktigt vad det handlade om. 

• Bedan
    strawberrypie skrev 2010-08-08 11:55:47 följande:
    Jag flaskmatade från 6 veckor eftersom jag var helt slutkörd pga aldrig få sova och att sonen hade kolik och att jag fick en förlossningsdepression. Ändå kunde folk liksom inte förstå....typ "stackars liten, ska han inte få bröstmjölk längre" och "men jag har hört att de som får ersättning inte blir lika smarta som andra barn".
    Orkade dock inte ta åt mig för det var folk som inte hade barn själva och förstod riktigt vad det handlade om. 
    Jag har en diagnostiserad IQ på över 130 och har blivit flaskmatad från start då min mamma över 20 år innan jag föddes förminskade sina bröst. Det är sjukt irriterande med sådana korkade kommentarer. Om någon skulle säga så till mig hade jag sagt "Jasså? Är du ammad? För nån förhöjd intelligens märks då inte på dig!"
  • Tonx
    Bedan skrev 2010-08-08 09:29:38 följande:
    När man inte ammar eller tänker amma i framtiden kan det vara bra att förbereda sig på reaktioner man kan få så man kan ge svar på tal. 
    Karljävlar... 
    Svar på tal? Sån stor grej är det inte.
    Jag har ammat en länge och en sket jag i att amma. Eventuella kommentarer är ju liksom ingenting att bry sig om, om någon har nåt att säga så får dom göra det, om det dom säger är helt idiotiskt så anser jag att jag inte ens ska behöva argumentera om saken.
    Kallar någon mig pedofil för att jag ammar länge (har hänt) så behöver jag inte ett forum på internet för att förstå att det enda svaret (om något) den personen förtjänar är idiot.
    lokisse skrev 2010-08-08 10:36:42 följande:
    varför tror du att det är dom som inte ammat som har nagot i mot langtids ammning.
    vad jag sett brukar det handla om dom som ammat sina 6 manader norm amning som har nagot imot bade langtidsamning och att man inte ammar
    Hur fick du det till att det var de som inte ammat som gnäller på långtidsamning?
  • Här och nu
    Petra b skrev 2010-08-06 10:58:41 följande:
    Jag blir helt mörkrädd när jag läser här. Jag har _aldrig_ fått några elaka kommentarer för att jag inte ammat. Jag försökte verkligen första tiden, ammade en gång i timmen med en unge som direkt efter 40 minuters amning letade efter bröstet igen. Såriga bröstvårtor och enormt trött. Senare träffade jag både BVC-sköterskan och sköterskan på sjukhuset som sa till mig att om han inte är mätt och nöjd efter en halvtimme, ska jag komplettera med ersättning, och de var verkligen jättestöttande och snälla.
    Så det gjorde vi. Mjölken sinade naturligtvis, så vi gick över till flaska helt efter ett par veckor. 

De som ens har frågat varför jag inte ammat, svarade jag att "jag har misslyckade mjölkmaskiner", och pekar åt brösten till, sen var det liksom inte mer med det. Jag hade förmodligen klippt till de som kommit med sådana hemska, ondsinta anmärkningar som en del av er verkar ha fått.  Skrikandes
    Precis. Det sa de på amningsmottagningen med mitt andra barn. Är barnet inte mätt efter 30-40 min behöver det mer tillägg.
  • Här och nu
    mammi123 skrev 2010-08-08 11:48:30 följande:
    Jag blev medlem här bara för att jag läste vad alla ni som inte ammar får stå ut med! Blir helt vansinnig över denna amningshysteri!

Två barn har jag fött upp, båda på tillägg, det fungerade aldrig med amning. Mitt första barn fick jag för snart 30 år sedan o då var det så att var det för svårt att amma p g a olika orsaker, ja då blev det flaskmatning.

Dottern mår bra, hon är en frisk o stark kvinna nu, har aldrig haft några allergier eller svårare sjukdomar.

För 14 år sen fick jag min son, o blev helt chockad över inställningen till flaskmatning o tillägg!
    Trodde jag skulle bli lynchad en gång när jag var tvungen att mata min son på BVC. Sköterskan satte mig i ett rum där ingen skulle se mig, för det första, o för det andra gick det förbi en mamma som fnyste o spottade ur sig att hennes barn minsann aldrig fått flaska! Jag fattade ingenting!

Min son mår också bra, han är en frisk, ung man nu!

Önskar jag kunde överföra den trygghet jag känner över mina val att skippa amningen för att den nästan tog kål på oss, till er alla!

Det är ju så att allting förändras hela tiden, ena året ska det vara si o nästa ska det vara så!
    Men om man ser sig omkring så går det faktiskt runt en massa människor här på jorden, en del ha fått flaska en del har ammats, men du ser inte det på dom!

Du Lattemorsa, det var ena vidriga släktingar du har! Riktigt elakt var det, med tanke på vad du gått igenom! Hoppas du kan sätta dig över det!

Kram från mig!
    Hur gick det till när sköterskan satte dig i det avskilda rummet? Kommentarer osv?
  • Här och nu
    Bedan skrev 2010-08-08 09:29:38 följande:
    Karljävlar... 
    Ja, det är det som räddar en. Fan att man inte hittar de svaren förrän tidigast vid andra barnet.
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar