• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Topcom
    Här och nu skrev 2010-07-26 09:32:55 följande:
    Min äldste son är 8 idag o har autism. Ibland undrar jag om hans budskap till mig vid 4 dagars ålder egentligen var: Mamma, jag kan inte amma, fast alla säger att alla kan. För jag har autism. Nu säger jag inte att alla flaskbarn har autism, men det bidrog nog till flaskmatning i vårt fall.
    Det kan nog stämma..!
  • Här och nu
    Sthlmsparlan skrev 2010-07-26 10:18:48 följande:
    Det kan nog stämma..!
    Ja, de flesta barn med autism har haft svårt att amma. Inte nån alarmerande skillnad jämfört med vanliga barn, men dock. Jag är glad att jag kunde läsa mitt barns signaler.
  • Bedan
    Här och nu skrev 2010-07-26 09:32:55 följande:
    Min äldste son är 8 idag o har autism. Ibland undrar jag om hans budskap till mig vid 4 dagars ålder egentligen var: Mamma, jag kan inte amma, fast alla säger att alla kan. För jag har autism. Nu säger jag inte att alla flaskbarn har autism, men det bidrog nog till flaskmatning i vårt fall.
    Det är väl inte helt otroligt då många barn med autism inte tycker om ögonkontakt eller närhet. Jag tänker att det vore väl inte konstigt om sådana saker finns med redan när de föds.
    Jag (och mina 6 syskon) är förövrigt BARA flaskmatade då min mamma gjorde en bröstförminskning 1959 när hon var 18. Den enda av oss som har en autismspektrastörning är min lillebror som är fosterbarn, men det beror nog mer på det faktum att hans biologiska mamma och större delen av hennes släkt har samma störning än på flarran.
  • Här och nu
    Bedan skrev 2010-07-26 10:28:30 följande:
    Det är väl inte helt otroligt då många barn med autism inte tycker om ögonkontakt eller närhet. Jag tänker att det vore väl inte konstigt om sådana saker finns med redan när de föds.
    Jag (och mina 6 syskon) är förövrigt BARA flaskmatade då min mamma gjorde en bröstförminskning 1959 när hon var 18. Den enda av oss som har en autismspektrastörning är min lillebror som är fosterbarn, men det beror nog mer på det faktum att hans biologiska mamma och större delen av hennes släkt har samma störning än på flarran.
    Bra att du lade till MÅNGA barn, då inte ALLA barn har problem med ögonkontakt. Min son har INTE det. Men jag märkte redan då han var ett par veckor, att han drog sig bort från min famn ett par centimeter. Fick han bara ha ett litet avstånd med en liten del av kroppen  o ligga helt intill med resten var han nöjd. Idag är han världens gosepelle.
  • Petra b

Jag blir helt mörkrädd när jag läser här. Jag har _aldrig_ fått några elaka kommentarer för att jag inte ammat. Jag försökte verkligen första tiden, ammade en gång i timmen med en unge som direkt efter 40 minuters amning letade efter bröstet igen. Såriga bröstvårtor och enormt trött. Senare träffade jag både BVC-sköterskan och sköterskan på sjukhuset som sa till mig att om han inte är mätt och nöjd efter en halvtimme, ska jag komplettera med ersättning, och de var verkligen jättestöttande och snälla.
    Så det gjorde vi. Mjölken sinade naturligtvis, så vi gick över till flaska helt efter ett par veckor. 

De som ens har frågat varför jag inte ammat, svarade jag att "jag har misslyckade mjölkmaskiner", och pekar åt brösten till, sen var det liksom inte mer med det. Jag hade förmodligen klippt till de som kommit med sådana hemska, ondsinta anmärkningar som en del av er verkar ha fått.  Skrikandes

• langtanefterdig

Usch vad hemska kommentarer ni fått :( Är i stadiet att försöka få barn sen två år, hoppas att amningen fungerar när det väl är dags och att det känns BRA. Men om det inte gör det ser jag det som självklart att flaskmata. Många i min närhet gör det men jag har inte lagt mig i om det. Vad orsaken är har jag inte med å göra, än heller lägga in en kommentar som att amning är bäst. Nä det är deras ensak , det är ju inte mitt barn liksom!

Kämpa på allihopa o ta inte åt er av dumma kommentarer från folk som inte har med saken att göra ens!

• langtanefterdig
    mimspims skrev 2010-07-24 18:26:18 följande:
    Sonen är 5½ månad, kämpade som en galning flera veckor med att få fjång på produktionen för jag VILLE amma men ingenting hjälpte. Ammade hela dagarna och nätterna så bröstvårtorna blödde och gjorde djävulskt ont, vi kunde inte ens gå ut med vagnen för han var hungrig jämnt. Till sist blev jag ett vrak och då tyckte bvc-sköterskan att vi skulle övergå till ersättning och då blev livet enkelt. Behöver jag säga att jag INTE tänker kämpa och slita ut mig själv lika mycket med nästa barn? Funkar det inte så funkar det inte.
    Till saken: jag har hört mycket bl.a. "du har ju så stora bröst, du borde ju ha massor med mjölk" HAHHAA. Det värsta är ändå folk som tror att man flaskmatar bara för att man är "lat". Jag kämpade så jag trodde jag skulle gå under...
    Herregud vilka kommentarer folk kläcker ur sig! Skulle bli helt skogstokig!
  • Ceka86
    Ceka86 skrev 2010-07-25 11:00:05 följande:
    Varför ska folk har fördomar om flaskbarn?? Det är så irriterande. Dessutom ni som tror att det är för latheten våra barn blir matade med nappflaskor, att det är lättare så så kan dra åt ****.

Det är inte alls lätt. Varje gång jag går hem i från så kan jag inte gå utan modersmjölk pulver, nappflaska och vatten. Efter ha gjort mjölken så måste jag hitta ett ställe där jag kan svalna mjölken... Låter det lätt?? Eller kanske på dottern vaknar på natten och vill ha mat, då måste man upp och koka vatten, sedan svalna lite vatten och sedan göra iordninge mjölken och låta mjölken svalna lite till. Tills man har gjort allt detta vilken tar minst 5 min så har barnet vaknat på riktigt, ja sedan efter bebisen har ättit då måste man se till att den somnar igen.... hade man bröst mjölk ja då e det bara att ta fram tutten och ge mat, dessutom så somnar oftast barnet då vid brösten men det händer jätte sällan att barnet somnar vid flaskan... Så tro mig vi e inte lat. Detta är inte lathet. Det känns som att jag skulle ge allt i världen bara för att ha bröstmjölk o nu har jag inte det.

Jag stor grät när jag upptäckte att jag har ingen bröstmjölk längre.

Varje gång min svägerska ser att jag gör iordning en flaska mjölk säger hon att hon tycker så synd om mig...

Så ni med era åskiter om flaskbarn om hur ni tycker att vi föräldrar är lata elller hur ni påpekar att bröstmjölk är det bästa som finns, tro oss vi vet hur bra bröstmjölk är och vi är inte lata. Vi har inte valt detta själva utan det har bara blivit så. Så tar era åsikter och stoppa upp de någonstans och låt oss vara i fred. Våra barn kommer bli lika inteligienta, smarta, vackra, oslagbara, friska osv.... fast de inte får nån bröstmjölk.

Mitt hjärta går ut till er alla som har flaskbarn och inte bröstbarn..... Kämpa på och skit i allas åskiter om flaskbarn.
    skämtar du me mig eller vad??
  • Tonx

Alltså, seriöst, svenska mammor har definitivt alldeles för lite att gnälla om. Hur fan orkar ni år efter år i tråd på tråd gnälla om detta jävla ämne? För det är lika illa åt båda håller, här sitter ni och bölar över fördomsfulla "amningsfanatiker" (inte alls nåt fördomsfullt uttryck va?) och i nån annan sitter långtidsammarna och gråter blod över att de blir kallade pedofiler.

Alltså, va? På riktigt?

Själv skrattar jag åt er allihopa mest, jag tycker det är fånigt att vuxna människor lägger sig på sandlådenivå på det här viset. Fruntimmer...

• Mjesec
    Tonx skrev 2010-08-07 18:01:37 följande:
    Alltså, seriöst, svenska mammor har definitivt alldeles för lite att gnälla om. Hur fan orkar ni år efter år i tråd på tråd gnälla om detta jävla ämne? För det är lika illa åt båda håller, här sitter ni och bölar över fördomsfulla "amningsfanatiker" (inte alls nåt fördomsfullt uttryck va?) och i nån annan sitter långtidsammarna och gråter blod över att de blir kallade pedofiler.

Alltså, va? På riktigt?

Själv skrattar jag åt er allihopa mest, jag tycker det är fånigt att vuxna människor lägger sig på sandlådenivå på det här viset. Fruntimmer...
    Och vad tillförde din kommentar tråden kan man fråga?
    Ingen tvingar dig att läsa!
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar