• Här och nu

Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar

Jag återkommer med min om tråden kommer igång. Kul att se om amningsfanatikerna kan hålla sig borta.

• Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar
  • Ferrari72

"Det är det bästa för barnet, att bli ammat" Det är nästan bara karlar som har kläckt denna härliga kommentar, som om dom skulle veta bäst. Jag har aldrig VELAT amma mina 2 barn och tro det eller ej, dom har vuxit och mår så bra och är så friska...INGEN ska lägga sej i nånting dylikt, det är min ensak.

• Skogsflickan

jahaja...Idag hörde man en MAN till när vi var o handlade (en bekant till min man), lillen blev hungrig så jag fyllde på flaskan. Varav han säger: du kan ju gå o sätta dig på bänken där o amma, ingen ser ju om du skäms...

Jag svarade nej, jag ammar inte utan han får alltid flaska..mannen blev helt ställd o började propagera värre än en pms-käring...Jag chockade honom ännu mer när jag svarade: jag varken ammar eller föder vaginalt. Han är född med PLANERAT snitt efter mitt eget önskemål...

idioten: va??Men ALLA kvinnor KAN föda vaginalt o alla kan amma...

Jag: nope,inte alla kvinnor kan föda vaginalt, vi är alla OLIKA och hade alla kunnat föda vaginalt så hade det inte funnits akuta/katastrofsnitt!eller hur? Sen vill jag ju inte förstöra mitt underede med ngt sånt så min man känner som att han knullar en byrålåda...(jag VET att det inte är så)...Han vart röd som en tomat o gubben min svalde tungan av chocken=) Men han höll med o lovprisade kejsarsnitt till puckot

• LillaEllan
    Maggis skrev 2010-07-14 20:28:51 följande:
    Ja, jisses... Det är 7 år sedan nu men jag minns att jag informerade henne om att jag någon vecka innan besöket avslutat amningen och påbörjat ersättning pga att jag fått ett skov av min Crohn (och jag hade då redan haft skitont i 1½ månad innan jag ringde min läkare och vi bestämde att börja med cellgiftsbehandling igen). Jag bad alltså inte om råd eller ville diskutera det hela eftersom det var så givet att det var såhär jag var tvungen att göra för att ö h t orka vara mamma så det var ren info från min sida.

Då sa hon ungefär såhär; "Men förstår du inte hur viktigt det är med bröstmjölk? Jag tycker att du är egoistisk som inte orkar bita ihop ett tag till för att din son ska få det bästa som finns. Det är väl viktigare att sätta honom först? så förfärligt jobbigt kan det väl inte vara att ha lite magont, du ser ju pigg ut?"
    Typ.

Nämnas bör att jag åthögdos kortison parallellt med cellgifterna och kortisoneffekten är rätt omedelbar. Vilket gör att man känner sig och ser friskare ut än man är.
    Åh jösses! Hoppas hon blev av med jobbet! "lite magont"? Min bästa vän har chrons och det är verkligen inte "lite magont"! Tur att du stod på dig!
  • mammaNena
    enavalladom skrev 2010-07-16 17:10:59 följande:
    jag har inte fått några dumma kommentarer egentligen men jag är SJUKT trött på att alla ska fråga om man ammar eller inte! skit du i det, har jag lust att säga...och när man svara att man inte ammar så förväntar sig alla att man skall förklara VARFÖR.
    det är ju till exempel inte det bästa för barn att man slår dem (missförstå mig rätt, jag tycker att det är fruktansvärt öht att slå barn, men lek med tanken) men inte fan går folk runt och frågar om jag slår mitt barn?!
    jag tycker nästan att den frågan skulle vara lika kränkande, folk skall ge fullkomligt fan i om jag ammar eller inte och definitivt VARFÖR.
    min bvc-sköterska däremot är underbar och sa: ja, hela familjen skall ju må bra och om det inte fungerar med amningen så är nog det bästa du kan göra att sluta.
    i love her.
    precis så är det för mig oxå. inga dumma kommentarer, men alltid en fråga om jag ammar..
    Men jag ger iof alltid "stenhårda" svar på tal ang amning eller inte. Försöker inte skyla över det utan säger som det är och vad jag tycker om det.
    bättre att barnen får mat än att de svälter liksom!
  • Maggis
    LillaEllan skrev 2010-07-17 11:38:01 följande:
    Åh jösses! Hoppas hon blev av med jobbet! "lite magont"? Min bästa vän har chrons och det är verkligen inte "lite magont"! Tur att du stod på dig!
    Hon gick i pension något halvår efter detta. Men jag sade ifrån ordentligt;  jag hade inget annat val än att avbryta och var bekväm med det. Sen är jag sjuksköterska själv och är helt allergisk mot dåligt bemötande inom vården. Fattar verkligen inte att det finns personal som tilltalar sina patienter sådär.
    //Maggis
  • Här och nu
    Maggis skrev 2010-07-16 19:55:54 följande:
    Nej. Men inte så sällan är det vi som lotsar vidare till en läkare.
    Ja, men det går att vända sig direkt till läkare eller byta syrra till en som är förnuftig som du.
  • Här och nu
    Ferrari72 skrev 2010-07-16 23:06:45 följande:
    "Det är det bästa för barnet, att bli ammat" Det är nästan bara karlar som har kläckt denna härliga kommentar, som om dom skulle veta bäst. Jag har aldrig VELAT amma mina 2 barn och tro det eller ej, dom har vuxit och mår så bra och är så friska...INGEN ska lägga sej i nånting dylikt, det är min ensak.
    Karlarna får gärna amma för min del.
  • Här och nu
    Skogsflickan skrev 2010-07-17 00:55:52 följande:

jahaja...Idag hörde man en MAN till när vi var o handlade (en bekant till min man), lillen blev hungrig så jag fyllde på flaskan. Varav han säger: du kan ju gå o sätta dig på bänken där o amma, ingen ser ju om du skäms...

Jag svarade nej, jag ammar inte utan han får alltid flaska..mannen blev helt ställd o började propagera värre än en pms-käring...Jag chockade honom ännu mer när jag svarade: jag varken ammar eller föder vaginalt. Han är född med PLANERAT snitt efter mitt eget önskemål...

Jag: nope,inte alla kvinnor kan föda vaginalt, vi är alla OLIKA och hade alla kunnat föda vaginalt så hade det inte funnits akuta/katastrofsnitt!eller hur? Sen vill jag ju inte förstöra mitt underede med ngt sånt så min man känner som att han knullar en byrålåda...(jag VET att det inte är så)...Han vart röd som en tomat o gubben min svalde tungan av chocken=) Men han höll med o lovprisade kejsarsnitt till puckot

Visst kan alla amma o föda vaginalt. Nackdelen är bara att barn svälter ihjäl, mammor får psykoser o både mammor o barn blir skadade eller dör.
  • Här och nu
    mammaNena skrev 2010-07-17 11:43:26 följande:
    precis så är det för mig oxå. inga dumma kommentarer, men alltid en fråga om jag ammar..
    Men jag ger iof alltid "stenhårda" svar på tal ang amning eller inte. Försöker inte skyla över det utan säger som det är och vad jag tycker om det.
    bättre att barnen får mat än att de svälter liksom!
    Vad brukar du säga när du är stenhård?
  • Alcarinque
    Skogsflickan skrev 2010-07-17 00:55:52 följande:

Haha! Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Det där påminner mig om när jag och sambon var ute en kväll på krogen (ja, ve och fasa för det med ) när dottern var närmre året. Vi mötte en bekant till min sambo som undrade vad jag gjorde på krogen. Jag fattade inte riktigt vad han menade så jag bad honom att förklara och han häver ur sig, på fullaste allvar, att mammor ska inte vara ute och ränna på krogen när de har barn, de ska vara hemma och amma. Och som sagt, dottern var närmre ett år så det är ingen bebis vi pratar om här... Och när han sedan fick höra att barnet inte ammades och aldrig hade gjorts visste han inte vart han skulle ta vägen med all sin frustration stackarn.

Spontant kan jag känna att det är tragiskt när kvinnor hackar på varandra i detta ämne men när det kommer fram en man och lägger sig i tycker jag bara att det blir patetiskt.

Ojoj, detta hade jag glömt bort. Tack för påminnelsen, nu fick jag ett gott skratt för mig själv här hemma
    ♥ Alva 060307 ♥ Lillasyster med BF 100802 ♥
Svar på tråden Ofinaste/dummaste kommentaren du fått för att du flaskmatar