• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Ylviz

Nu har jag gjort äggledarundersökning/spolning med Barbara. Det gick mkt bättre än jag hade vågat hoppats på. Jag var så nervös att jag proppade i mig det jag hade i medicinlådan innan. 2 panodil, 1 voltaren och 1 dexofen. Barbara testade en ny kateter och trodde det var därför det gick så smidigt, hon pratade något om att den var utan ballong. Jag tror det var för att jag var så drogad eftersom jag nästa hade svårt att gå rakt i trappen efteråt men det sa jag förståss inget om. Var lite svårt att jobba sen bara

Jag hade lite färsk blödning igår och idag lite gammalt + att jag har lite ont i magen. Den måste vara normalt va? 

Ni pratar om den långa och den korta behandlingen, jag har tyvärr inte fått någon info ännu. Barbara sa bara att de skulle sätta upp mig på ett samtal med min man. Känns som det skulle vara bra att vara lite påläst innan. Vad är skillnaden? Hur går de till? Vilken tycker ni är bäst? Finns det någon bra sida på nätet att läsa på lite? Jag har lågt AMH på 0.77 lätt förhöjt FSH på 12.

• g l i m r a

Jag är dåligt insatt men vad är AMH? FSH ska vara bra på mig men det andra vet jag inte vad det är..
    Skillnaden på långa och korta som jag har förstått det är:
    Långa: du blir nedreglerad med nässpray som du tar 3 ggr/dag och börjar på cd21, efter ca 14 dgr börjar du med sprutor. denna metod tar ca 7 veckor om nedreglering går som den ska.
    Korta: du börjar med sprutor direkt på cd2-3 och denna metod tar kanske bara runt 2-3 veckor.

• Ylviz

AMH är ett prov på äggreserven. Är det lågt har man helt enkelt inte så många ägg kvar.
    Oj, det är ju viss skillnad på 7 och 2 veckor! 2-3 veckor låter ju mkt bättre i mina öron. Men varför vill man ta den långa, är det bättre resultat?

• Hjärtefröjd

Vi inväntar ÄL och kommer förhoppningsvis att göra FET på RMC i början av nästa vecka.

Men nu börjar jag fundera över om vi kan ha sex de närmaste dagarna eller om vi riskerar att sabba frysåterföringen om vi har sex och i samband med det lyckas befrukta ett ägg naturligt.

Någon som vet?

• Cathy
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-10 10:48:42 följande:
    Vi inväntar ÄL och kommer förhoppningsvis att göra FET på RMC i början av nästa vecka.

Men nu börjar jag fundera över om vi kan ha sex de närmaste dagarna eller om vi riskerar att sabba frysåterföringen om vi har sex och i samband med det lyckas befrukta ett ägg naturligt.

Någon som vet?
    Då kan det bli tvillingar - eller trillingar Skrattande
  • ljusgläntan3030

Hjärtans fröjd - jag tror med det handlar om vilken läkare man har. Barbara verkar mest öppen till kort behandling. Syns de ska vara så och man inte får samma möjligheter.

Men vad jag hört är att den långa metoden ska ge bättre ägg?!

• Nelia10
    ljusgläntan3030 skrev 2011-08-10 19:29:09 följande:
    Hjärtans fröjd - jag tror med det handlar om vilken läkare man har. Barbara verkar mest öppen till kort behandling. Syns de ska vara så och man inte får samma möjligheter.

Men vad jag hört är att den långa metoden ska ge bättre ägg?!
    Korta metoden ger oftast bättre ägg när man inte nedreglerats!!!
  • Cathy

Vissa läkare tror att långa metoden är bättre för att äggen mognar i lika takt. Men Elisabeth sa till mig att det inte alls behöver vara så. Problemet med nedregleringen för vissa har varit att man kan nedreglerats för länge och när man väl sätter igång med sprutorna så växer inte äggen i normal takt/blir få ägg.

• g l i m r a

Bara det blir bra ägg så spelar inte mängden någon roll för mig. Fick ca 20 sist och endast 4 blev kvar och då av sämre kvalité:(

• ljusgläntan3030

Men om korta behandlingen ger bättre ägg varför ger de inte det till alla?

Svar på tråden rmc linköping - ivf