• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • g l i m r a

Har precis ringt RMC, fick en chock för de ringde upp direkt:) jag gjorde korta metoden i april dock gjorde vi fel med sprutorna så tog för låg dos de första 6 dagarna:( nu fick jag givetvis mens i fredags så kan inte köra på denna mensen:( men ringde nu för att kolla läget och då nämnde hon långa metoden som ja skulle kunna börja på nu? Vilket är bäst? Jag valde korta förra gången mest för att jag va otålig och ville starta.. Hjälp

• g l i m r a

Är det bra att köra långa metoden om man är lättstimulerad? Sist punkterades över 30 blåsor och jag fick ut 20 ägg dock bara 4 som va halvbra:( inga till frysen..

• Cathy

Ylviz; anlijoos har rätt, äggledarspolning kan göra ont MEN tar du stolpiller innan gör det inte ont ett dugg !! Att ta alvedon innan (som de vanligen rekommenderar) hjälper inte alla. Be dem att skicka dig ett stolpiller så går det hur fint som helst!

bebisdrömmar; jag gjorde koll ca 2 veckor efter mitt mf då sa gyn att det såg som allt kommit ut. Jag blödde rejält ca 2 veckor till..Hoppas allt är ok hos dig! Annars kan du gå på koll till vilken gyn som helst som har ultraljud?

Tack Diddi73!!

• Hjärtefröjd
    g l i m r a skrev 2011-08-09 09:49:15 följande:
    Är det bra att köra långa metoden om man är lättstimulerad? Sist punkterades över 30 blåsor och jag fick ut 20 ägg dock bara 4 som va halvbra:( inga till frysen..
    RMC verkar säga olika till alla. Till oss sa de att båda metoderna gav precis lika bra resultat, så vi valde den korta.

Till andra rekommenderar de den långa för att den kan ge ägg av bättre kvalitet (+ att de enklare kan planera sin verksamhet utifrån långa metoden).
  • g l i m r a

Ja ja har förstått att det är lättare att planera, inte mig emot:) men ja vet varken ut eller in. Känns som att ja kör den metoden de föreslår nu när de ringer. De ska ju ändå veta bäst.

• Hjärtefröjd

Glimra: Då kommer de nog säga långa, de verkar föredra den.

Jag kommer hur som helst insistera på korta igen... om inga av våra embryon i frysen tar sig. Enkel och smidig och - för mig - helt utan biverkningar!

• g l i m r a

Jag har aldrig testat långa så vet inte hur ja skulle reagera isf..

• Cathy
    g l i m r a skrev 2011-08-09 09:46:54 följande:
    Har precis ringt RMC, fick en chock för de ringde upp direkt:) jag gjorde korta metoden i april dock gjorde vi fel med sprutorna så tog för låg dos de första 6 dagarna:( nu fick jag givetvis mens i fredags så kan inte köra på denna mensen:( men ringde nu för att kolla läget och då nämnde hon långa metoden som ja skulle kunna börja på nu? Vilket är bäst? Jag valde korta förra gången mest för att jag va otålig och ville starta.. Hjälp

Förstår dina funderingar! Jag går med liknande funderingar själv. Jag gjorde korta också, av alla 18 (tror jag det var) äggblåsor fick vi bara 9 ägg och till slut befruktades endast ett fåtal ägg. Har pratat med RMC men de säger att de inte kan säga varför det blev så. Kan vara dåliga ägg, hårda äggskal, fel på simmarna osv osv. Jag vill helst slippa långa metoden och har därför beslutat för att köra korta igen (på egen risk). Jag är också lättstimulerad men nu ska vi köra lägre dos. Efter vad jag läst här på FL så förstår jag att det är näst intill omöjligt att säga vilken metod som är bättre, man måste prova sig fram.
    Ta gärna AMH värde, det säger något om äggreserven (och tillsammans med FSH förmodligen också något om äggkvaliteten?) och är man lättstimulerad och har väldigt högt AMH så kan man ha PCO..då är långa metoden bättre tror jag.

RMC vill alltid att man kör långa för det är enklast för dem planeringsmässigt..

• g l i m r a

Det blev långa för oss denna gången. Känns helt ok. Då får jag testa på båda och tidsmässigt eftersom jag inte hinner korta nu så blir resultatet samma vecka som om ja skulle väntat på korta:)

Svar på tråden rmc linköping - ivf