g l i m r a skrev 2011-08-09 09:46:54 följande:
Har precis ringt RMC, fick en chock för de ringde upp direkt:) jag gjorde korta metoden i april dock gjorde vi fel med sprutorna så tog för låg dos de första 6 dagarna:( nu fick jag givetvis mens i fredags så kan inte köra på denna mensen:( men ringde nu för att kolla läget och då nämnde hon långa metoden som ja skulle kunna börja på nu? Vilket är bäst? Jag valde korta förra gången mest för att jag va otålig och ville starta.. Hjälp
Förstår dina funderingar! Jag går med liknande funderingar själv. Jag gjorde korta också, av alla 18 (tror jag det var) äggblåsor fick vi bara 9 ägg och till slut befruktades endast ett fåtal ägg. Har pratat med RMC men de säger att de inte kan säga varför det blev så. Kan vara dåliga ägg, hårda äggskal, fel på simmarna osv osv. Jag vill helst slippa långa metoden och har därför beslutat för att köra korta igen (på egen risk). Jag är också lättstimulerad men nu ska vi köra lägre dos. Efter vad jag läst här på FL så förstår jag att det är näst intill omöjligt att säga vilken metod som är bättre, man måste prova sig fram.
Ta gärna AMH värde, det säger något om äggreserven (och tillsammans med FSH förmodligen också något om äggkvaliteten?) och är man lättstimulerad och har väldigt högt AMH så kan man ha PCO..då är långa metoden bättre tror jag.
RMC vill alltid att man kör långa för det är enklast för dem planeringsmässigt..