• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • plask
    mbo skrev 2011-08-26 10:53:33 följande:
    Cathy ja vi fick inga till frysen på grund av dess kvalité. Inga av de befruktade var av toppkvalitet tyvärr. På sophiahemmet fryser de bara toppembryon. Däremot fick vi tillbaka två för att öka ET chansen.

Samma mediciner nu på rmc Linköping och långa metoden även denna gång men högre dos puregon som resulterat i dubbelt antal äggblåsor :) ska på ul nu för att få veta ÄP-dag.
    Cathy skrev 2011-08-26 12:13:08 följande:
    Jag hade puregon första gången som resulterade i många blåsor men endast hälften plockades och endast några befruktades. Jag antar att det är kvalitén hos äggen..Tro mig, jag är påläst och förmodligen pest för klinikenFlört. Jag fick prova menopur den här gången. Vill hellre ha färre blåsor men bättre kvalité..Har hört här på FL att vissa kliniker t o m talar om hur många ägg som var mogna/omogna, den informationen fick inte vi på RMC..Eller om skalen är tjocka eller vad det nu kan vara som är fel..Jag vill gärna veta även om jag inte direkt kan göra ngt men jag vill gärna veta vad som är fel..

Vi håller tummarna för att detta sista försök! Flört
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-26 09:47:43 följande:
    Nej, det vet hon inte... men jag tror jag hade reagerat på hennes attityd även om vi inte försökt få barn i många år.

Dessutom avslutade hon kvällen med att säga att de precis varit på RUL och att allt såg bra ut, och att de därför inte kunde abortera av den anledningen heller. Då höll jag nästan på att storkna, säger man så?
    Hon låter inte helt frisk..
    Det är ju så att embryona måste hålla en viss kvalitet för att överleva en infrysning och upptining. Det är ju ingen vits att frysa embryon som man vet inte klarar detta bara för att man ska vara glad för stunden att man fått i frysen. Eller?

Jag tror inte att man kan veta vad som är fel alltid, då hade vi väl inte haft problemen kvar?
    Vad är du hjälpt att veta att tex dina äggskal är tjocka när du ändå inte kan påverka.

Jag tycker faktiskt det är rätt skönt att inte bli sönderinformerad om saker som kanske bara rör till det i huvudet på mej.

Vi är alla olika hur vi vill ha det. En del tycker dom får för mycket info medan andra aldrig får nog.

Jag låter nog rätt sur , men ibland tycker jag att man måste tänka efter lite vad man EGENTLIGEN är missnöjd med.
    Inget illa ment.
  • mbo
    plask skrev 2011-08-26 15:42:10 följande:
    Cathy skrev 2011-08-26 12:13:08 följande:
    Jag hade puregon första gången som resulterade i många blåsor men endast hälften plockades och endast några befruktades. Jag antar att det är kvalitén hos äggen..Tro mig, jag är påläst och förmodligen pest för klinikenFlört. Jag fick prova menopur den här gången. Vill hellre ha färre blåsor men bättre kvalité..Har hört här på FL att vissa kliniker t o m talar om hur många ägg som var mogna/omogna, den informationen fick inte vi på RMC..Eller om skalen är tjocka eller vad det nu kan vara som är fel..Jag vill gärna veta även om jag inte direkt kan göra ngt men jag vill gärna veta vad som är fel..

Vi håller tummarna för att detta sista försök! Flört

Hon låter inte helt frisk..
    Det är ju så att embryona måste hålla en viss kvalitet för att överleva en infrysning och upptining. Det är ju ingen vits att frysa embryon som man vet inte klarar detta bara för att man ska vara glad för stunden att man fått i frysen. Eller?

Jag tror inte att man kan veta vad som är fel alltid, då hade vi väl inte haft problemen kvar?
    Vad är du hjälpt att veta att tex dina äggskal är tjocka när du ändå inte kan påverka.

Jag tycker faktiskt det är rätt skönt att inte bli sönderinformerad om saker som kanske bara rör till det i huvudet på mej.

Vi är alla olika hur vi vill ha det. En del tycker dom får för mycket info medan andra aldrig får nog.

Jag låter nog rätt sur , men ibland tycker jag att man måste tänka efter lite vad man EGENTLIGEN är missnöjd med.
    Inget illa ment.
    Ja lite sur låter du allt ;) Men alla ska få ha sin åsikt, annars blir det inga diskussioner och det vore trist.

Dum fråga tycker jag. Tror ingen av oss, inte jag iallfall, vill frysa embryon som inte klarar en upptining, just därför frös de tex inte mina. Kostar ju bara pengar i onödan för kliniken.

Det finns många probelm i denna värld som är kända som inte har lösts. Men när problemet är känt är det lättare att hitta en lösning.

Det enda jag är missnöjd med är att inte få svar på tal när jag ställer en fråga till läkaren, detta har hänt men oftast har jag fått bra svar. Men kom ihåg att även de bästa kan göra fel och därför anser jag att om äggskalen är hårda och jag fått veta det kan jag fråga om de kan göra något åt det. Skulle jag inte ha informationen skulle jag heller inte kunna fråga om detta. Men vi är alla olika.

Hur går det för dig planerar du någon IVF, kunde inte se att du skrivit något om det i forumet?
  • Englali

Hej tjejer! Då är man tillbaka efter sommaruppehållet. Idag kom mensen så nu blir det FET inom en snar framtida. Hoppades kroppen är redo för ett nytt efter missfallet i maj... och hoppas att någon av våra 4 små stjärnor i frysen vill vara med hela vägen den här gången!

• mbo
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-27 19:23:49 följande:
    Fick mens idag, så det blev ännu ett misslyckat försök... precis som befarat.
    nej, åhh så tråkigt, massor massor av kramar
  • g l i m r a

Någon som vet när man sprayar suprecur så ska man få mens liknande blödning dag 7-10 hur länge varar den? Som en vanlig mens eller vad? Varför är det viktigt att veta för RMC när den kommer?

• Hjärtefröjd

Är det något här som har immunologa faktorer som gör det svårare att bli gravid?

Ju mer jag läser om det, desto mer funderar jag på om det kan vara vårt problem. Jag är aldrig någonsin sjuk, vi är oförklarligt barnlösa och både vid inseminationer och IVF blir läkarna alltid lika förvånade att vi inte lyckas.

RMC verkar tyvärr inte utreda detta och skriva ut prednisolon gör de tydligen inte heller. Någon som har andra erfarenheter?

• g l i m r a

Aldrig hört talas om detta, vad är det? Konstigt att de inte vill skriva ut det till dig om det skulle kunna hjälpa..

• Hjärtefröjd

Immunologa problem innebär att immunförsvaret är förstärkt och stöter bort embryot så att det inte kan fästa. I USA och Grekland forskar man mycket kring det här, men i Sverige ser man det sällan som en påverkande faktor.

Det är möjligt att det inte alls är vårt problem, men man kan ju börja undra...

Svar på tråden rmc linköping - ivf