• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • mbo

lisala jag har fått 2 skruttembryon tillbaka förra ivf o denna, förra blev - denna vet jag ej ännu. Blev lite nyfiken på akupunktur när jag läste ditt inlägg, jag har inte testat det själv. Kanks eman kan ligga på spikmatta?

• Jmelb
    lisala skrev 2011-09-08 07:47:23 följande:
    Hej!
    Har precis gjort vår tredje IVF... de andra gångerna har jag kört med akupunktur för att få bättre ägg och bättre cirkulation i slemhinnan.
    Den här sista gången struntade jag i det för jag ville se om det verkligen gjorde någon skillnad.

De andra två gångerna fick vi ut 6-8 ägg, 1 med toppkvalité så tyvärr inget till frysen. Den här gången, utan akupunktur  fick vi ut 5 ägg, ingen av dem hade toppkvalité så vi fick tillbaks två..
    Undrar hur man ska tänka runt det? Funkar akupunktur eller inte? Tycker att det gör så ont.. fast det är klart det är ju ingenting jämfört med smärtan att vara barnlös... Slemhinnan verkar inte ha påverkats av akupunktur då den var lika tunn som vanligt:(

Hur stor är chansen att man blir gravid på de äggen de satte in, som inte hade toppkvalité? Någon med erfarenhet och kunskap?

Jag satte in 2 embyron på min förra IVF- men tyvärr blev det inget av det.. men jag var inte så orolig när de sa till mig att det inte var någon toppkvalite för 4 nära vänner till mig har fått skruttkvaliteägg insatta och alla dessa 4 har nu fina fullt friska barn..

Så min erfarenhet är att man inte ska tro att hoppet är ute bara för att det är sämre kvalite.. Det finns ju även de som får toppkvalite insatta som inte blir något heller.

VI får hoppas att dina ägg kommer utveckla sig bra.. håller tummarna för dig!
  • mbo

melb you made my day, åhh vad jag är glad att höra det du skriver!!! Nu kan jag hoppas lite på dessa skruttägg :)

• Jmelb
    mbo skrev 2011-09-08 09:20:47 följande:
    lisala jag har fått 2 skruttembryon tillbaka förra ivf o denna, förra blev - denna vet jag ej ännu. Blev lite nyfiken på akupunktur när jag läste ditt inlägg, jag har inte testat det själv. Kanks eman kan ligga på spikmatta?

Jag har hört att man inte ska ligga på spikmatta.. jag går på akupunktur och då sätter hon inte nålarna på min rygg utan på mage/livmoder, knän, fötter och öron.. så det stimulerar helt andra punkter..

Dock har jag inte sett någon forskning på detta att det skulle vara skadligt på några sätt, men jag har läst att man bör avstå spikmatta p.g.a försiktighetsprincipen..
  • mbo

ok, då får mamma låna den ett tag till, den gjorde susen när hon hade ryggskott. Bättre än naprapaten hon gick hos! :)

• anmaelli
    lisala skrev 2011-09-08 07:47:23 följande:
    Hej!
    Har precis gjort vår tredje IVF... de andra gångerna har jag kört med akupunktur för att få bättre ägg och bättre cirkulation i slemhinnan.
    Den här sista gången struntade jag i det för jag ville se om det verkligen gjorde någon skillnad.

De andra två gångerna fick vi ut 6-8 ägg, 1 med toppkvalité så tyvärr inget till frysen. Den här gången, utan akupunktur  fick vi ut 5 ägg, ingen av dem hade toppkvalité så vi fick tillbaks två..
    Undrar hur man ska tänka runt det? Funkar akupunktur eller inte? Tycker att det gör så ont.. fast det är klart det är ju ingenting jämfört med smärtan att vara barnlös... Slemhinnan verkar inte ha påverkats av akupunktur då den var lika tunn som vanligt:(

Hur stor är chansen att man blir gravid på de äggen de satte in, som inte hade toppkvalité? Någon med erfarenhet och kunskap?

Hejsan,
    Vi fick inga toppembryon alls, och fick därför två tillbaka. Jag blev ledsen först men sen sa läkaren att vi hade ca 45 % chans att lyckas bli gravida med de förutsättningarna vi hade... så det beror ju inte bara på kvaliteten, utan orsaken till IVF/ålder osv. Vi såg sedan två små foster, som sedan blev till ett och vi är nu halvvägs och överlyckliga :)

Så tänk inte på det nu, det kommer säkert gå bra för dig! 

Lycka till!
  • Jmelb

Nu har jag fått tid för äggplock :) på onsdag ska detta ske...
    jag är lite nervös.. förra gången tror jag att jag var överstimulerad så att äggen växte till sig snabbt..

idag på VUL så hade det blivit fler blåsor men inte så många "stora" och de sa att jag hade många små som kunde växa till sig..

Men nu förstår inte riktigt ja..
    Ska inte äggen vara en speciell storlek när de plockas... så hur kan de som är 5 mm resp 14 mm idag hinna bli "lika stora" till äggplock om några dagar. Jag förstår inte logiken.. och jag försökte fråga läkaren men hon förklarade så konstigt och jag frågade igen och jag fick ett svar som jag inte heller förstod och efter tredje gången jag frågade så gav jag upp när jag inte förstod svaret..

eftersom jag ska höja dosen ett steg i 3 dagar nu, finns det då inte en chans att de som är stora idag "släpper" förtidigt????

• plask

Sprayen håller tillbaks blåsorna. Lika stora måste dom väl inte vara, bara ha en viss storlek för att vara mogna. Så har jag fattat det iaf.
     Fundera inte så mycket, man måste inte förstå allt.

LYCKA TILL!

• Jmelb
    plask skrev 2011-09-09 16:42:58 följande:
    Sprayen håller tillbaks blåsorna. Lika stora måste dom väl inte vara, bara ha en viss storlek för att vara mogna. Så har jag fattat det iaf.
     Fundera inte så mycket, man måste inte förstå allt.

LYCKA TILL!

tack för ditt svar.. nu förstår jag lite mer...det är bra att du säger till mig att inte tänka för mycket :)

Jag är ingenjör och arbetar dessutom inom laboratorievärlden på sjukhus så jag fastnar ibland i att ha full kontroll vad som händer oh varför.. men jag kanske inte alltid behöver veta hur allt fungerar i alla lägen??
    Men jag ville bara få en känsla om det var bra eller inte Glad
Svar på tråden rmc linköping - ivf