Hjärtefröjd skrev 2011-08-28 12:15:11 följande:
Immunologa problem innebär att immunförsvaret är förstärkt och stöter bort embryot så att det inte kan fästa. I USA och Grekland forskar man mycket kring det här, men i Sverige ser man det sällan som en påverkande faktor.
Det är möjligt att det inte alls är vårt problem, men man kan ju börja undra...
Min vännina hade dock inga problem att bli gravid, utan hon hade problem att behålla barnet och fick missfall på missfall. efter 3 missfall fick de hjälp med IVF och hon blev gravid båda gångerna men fick tidiga missfall. Sen började hon ifrågasätta om det kunde vara immunologiska faktorer, men fick ingen hjälp ifrån RMC då de inte har erfarenhet av detta och sa att det inte kan påverka. Hon i sin tur var väldigt stressad att tiden sprang iväg då hon passerat 40 år. Tror sedan att hon fick kontakt med någon läkare i england som sänkte hennes immunförsvar m.m. Jag kommer inte ihåg allt hon fick göra, men det var en lååång resa.. Men i förra veckan födde hon sin första lilla son.
Nu vet jag inte hur speciellt just hennes fall var. men hon är iaf. ett bevis på att det kan förekomma immunologiska faktorer som påverkar om någon säger motsattsen, men hur vanligt det är med immunologiska faktorer har jag ingen aning.. när det gäller människokroppen så finns det så himla många andra faktorer som spelar stor roll oxo.