• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Mumlan74

Spugnola: Hihi... Tack fina! Nu har jag varit på VUL. Inga blåsor alls på höger sida. :0( Den äggstocken verkar helt ha lagt ned. På vänster sida hade jag fyra blåsor, en på 16 mm, en på 11 mm, en på 10 mm och en på 6 mm. Tycker att de varierar lite mycket i storlek... :0/ Men - nu väntar jag på att Linköping ska ringa...

• g l i m r a

Mumlan74: Hur långt är du i hanteringen? Antar att du ska göra IVF?

• Honken

Hej alla!
    Jag har följt denna tråd ett tag, utan att ha skrivit något, då jag själv ska göra IVF nere i Linköping i början av januari.
    Först vill jag säga lycka till till alla ovasett vilket statium ni är i!

Jag och sambon var nere på RMC förra veckan för vårt första besök. Allt gick bara bra, vi ska köra den korta metoden, Menopur, när de öpppnar efter jul. Träffade Karin som var jättegullig!
    Men nu sitter jag här och känner mig ganska uppgiven..
    Har just börjat ett nytt jobb, första cheftjänsten med personalansvar och allt som hör till det. Ett jobb som jag inte riktigt fått grepp om än och nu ska detta toppas med en IVF/ICSI också! Plus alla dessa resor från Stockholm till Lindköping som innebär en hel del frånvaro från jobbet. Förhoppningsvis så är det endast tre besök till som behövs göras i Linköping men man vet ju aldrig.. Plus VUL under sprut perionden..
    När vi kom hem från Linköping i fredags kändes det som all energi hade gått ur kroppen.. Jag var helt död hela helgen, mådde illa och ville bara sova.. Kräktes natten till måndags, är hemma från jobbet nu.. Jag orkar inte..

Min fråga är, hur får ni ihop IVF med ert vanliga liv/jobb?!

Kram till alla!

• g l i m r a

Allt blir så himla jobbigt när man inte vill eller kan berätta för de på jobbet. Alla undrar varför man är borta och man får komma på massa nödlögner hela tiden. man blir matt bara av det sen till råga på allt ska man må dåligt över alla behandlingar man genomgår. Livet är varken lätt eller rättvist. Var det pga jul som ni inte kommer igång förrän i januari? Vad fick du för intryck av de i Linköping? Jag ska själv få remiss till de nu i januari.

• Mumlan74

glimra: Vi har kommit så långt som till att jag sprutar med menopur för att stimulera äggstockarna. det är vårt andra försök. första på RMC. vi gjorde förra försöket på Sophiahemmet här i Stockholm.

jag har berättat för mina närmaste medarbetare, men håller chefen utanför det hela.

• g l i m r a

Mumlan74: Jag har berättat för en person på jobbet men än så länge har det ju gått ganska smärtfritt. Blir ju värre nästa år när IVF kommer igång. Verkar på många som om att man inte är sugen att gå till jobbet efter äggplock precis heller så det blir nog en del frånvaro från jobbet och då kommer fler på mitt jobb iaf att undra vad det är för fel på mig. Men jag har bara ett vik på mitt jobb som det är nu så jag är livrädd att han inte vill förlänga mitt vik om jag berättar vad vi går igenom. Nu har jag iofs precis blivit förlängd ett år tack gode gud men ändå. Fasen va knivigt allt ska va.
    Kör ni korta metoden nu då så du slipper nedreglering?

• Honken

Tack g l i m r a!
    Några vet på jobbet, min chef bla men inte mina medarbetare.. Men jag får för mig att alla vet exakt vad som är på G, jag är 30 år, extremt barn kär och jag och min sambo har varit ett par i lite mer 2 år.. Man får ju frågan titt som tett..

Vi kör igång i januari för att RMC har julstängt. Tänkte planera in min mens till den 10 januari, äter provera.
    Åkte ner till Linköping med blandade känslor, FL skadad som jag är Skrattandeså hade jag läst en del mindre bra saker här om dem..Träffade Karin som gick igenom allt i lugn och ro, hon gjorde även ett VUL, sen fick jag träffa en syster som lärde mig ta sprutorna. Allt tog ca 1.5 tim. Dom tog sig verkligen tid med oss och de kändes inte alls stressade, de var jättegulliga!!

Men dessa resor Stockholm-Linköping känns så där.. Vi åkte ner i fredags i snöstormen, de var mindre roligt!
    Men man ska väl inte gnälla så mycket.. Man ska vara glad för att IVF nu ingår i vårdgarantin och att man får hjälp relativt snabbt nu mera! Resultatet av detta kanske blir en liten 2011!!Flört Längtar!

• g l i m r a

Honken: Va skönt det va att höra att nån är nöjd, man är ju skadad o läser för mycket helt klart. O hur ont allt ska göra osv.. känns lagom kul.. men får man en bebis utav det hela så är det värt det tusen gånger om.

Ja men jag tror att kollegerna förstår mer än vad man tror. Min man och jag har varit tillsammans i 10 år och gifta i mer än 2 år plus att han är 30 och jag 25 så frågorna dyker ju upp emellanåt helt klart. Tror att de skulle ta det väldigt bra o va snälla osv men jag är rädd att jag inte får behålla mitt jobb. Fast å andra sidan borde min chef fatta också att en tjej på 25 vill ha barn så småningom så det borde han väl ha i beräkningarna. Tänkte berätta för de närmsta på jobbet så fårt jag har varit uppe på första besöket i Linköping för innan dess så kan det ju dröja till april om jag har otur. Remissen skickas ju inte förrän i januari. Längtar nu så på att få komma igång.

Hur känns det för dig att ta sprutor och så själv? Verkar det svårt? Skönt med korta metoden..

• Mumlan74

glimra: tiden innan man får komma igång är olidlig... det är mycket skönare när allt är på g. varför skickar de inte remissen förrän i januari?

jag kör långa metoden. av flera anledningar... bland annat att jag har lätt endometrios, och den vill man ska vara helt vilande innan man kör igång med sprutorna. och så är jag då svårstimulerad och är man nedreglerad innan sprutstart är chansen större att blåsorna blir någorlunda jämnstora. (Vilket inte verkar ha funkat så bra den här gången). Det är bra om man bara får några få blåsor... Jag har också haft lite oregelbunden mens med korta cykler, vilket min läkare också tyckte var en anledning till att köra långa protokollet.
    jag mår ganska bra under behandlingen. min kropp verkar gilla att bli nedreglerad. jag har inga humörssvängningar utan är jämnare i humöret än annars och jag svänger inte så mycket i energinivå heller som jag gör under en vanlig cykel.

vet att de flesta föredrar den korta cykeln, men för mig har den långa varit bäst.

• Honken

g l i m r a, Vi sitter lite i samma sitts! Jag är fast på företaget jag jobbar för men inte i min nya tjänst. Min chef vet dock mina planer, men inte när. Går på prov fram till 31/12. Han vet inte att jag var i Linköping i fredags, tog ut en komp dag bara. Kommer inte berätta det förens de nya papprena är skrivna. Fult? Ja, kanske men men..

Det var inga problem att ta sprutan! Hjärnan säger ju nej till att sticka in något i sig själv, därför känns det lite konstigt. Men när man väl sticker in den så känns det inte så mycket! Skönt att ha provat en gång innan det väl gäller!
    Det känns riktigt skönt att få köra den korta metoden! Hade fått för mig att de flesta kör den långa? Men så verkar inte fallet vara?
    Ska köra med Menopur, lite läskigt med blandningen men det ska nog gå bra!

Svar på tråden rmc linköping - ivf