• Piggelin80

rmc linköping - ivf

Undrar om det är någon mer som ska göra IVF i Linköping? Ska själv påbörja mitt andra försök om ett par veckor. Jag o min man har försökt aktivt i två år och är oförklarligt barnlösa. Vi bor Jönköping men gör försöken i Linköping. Undrar om det är någon som vill följas åt?

• Svar på tråden rmc linköping - ivf
  • Hjärtefröjd

Förresten, jag vet inte om jag missuppfattade saken eller är det så att vi Stockholmspatienter har tre fulla IVF-försök och att eventuella FET är bonus utöver det?

Barbara sa just så, men det lät ju nästan för bra för att vara sant.

• Hjärtefröjd

Mumlan74: Härligt, även om jag såklart hoppas att det ska ta sig på första försöket.

Men det är ju galet att det ska skilja sig beroende på var man bor. Om jag inte fattat det fel har man bara två försök som Linköpingspatient och då är eventuella FET inräknade.

• g l i m r a

anlijoos: jag hoppas ju på att jag får komma in på första samtalet ganska kvickt efter att remiss skickas i januari o önska ska man ju...i värsta fall blir det april o det känns som en evighet tills dess=(

Himlan77: Tänk vilken underbar julklapp det skulle bli...hoppas så för er skull..

Å när jag hör alla er om hur långt ni har kommit vill jag ju bara dit o planera för vårt första försök också..

• Erica b

Ja är en människa som tycker respekt ä en väldigt viktig sak o att det finns lite för lite av det just nu i samhället så nu måste ja säga-
    kanske inte behöver trycka i våra fejan att ni från STHLM kommer hit o får 3 fulla försök om vi bara har två, respekt?

• Lovisatjejen

Tänkte om jag fick vara med er. Ska efter jul börja vår andra ivf-behandling. Vi har inte bestämt riktigt när vi ska höra av oss till sjukhuset. Känner väl efter december/januarimensen så jag hoppas min man är med på det. Blöder nu så det blir väl vid årsskiftet.
    (ska läsa igenom det mesta i tråden, puh)

• Erica b

Lovisatjejen- välkommen! Lyka tillo håll oss uppdaterade {#emotions_dlg.flower}
    Ja blöder med nu, ska börja på dec mensen sen, samm som du kanske? Spännande =)

• Hjärtefröjd

Erika B: Eh, jag ställde en fråga eftersom jag själv tyckte det var konstigt. Dessutom skrev jag att jag tyckte det var galet, dvs orättvist, med olika antal försök beroende på var man bor.

Ledsen om du tog illa vid dig, det var ju inte min mening...

• pållan
    Erica b skrev 2010-12-02 16:41:20 följande:
    Ja är en människa som tycker respekt ä en väldigt viktig sak o att det finns lite för lite av det just nu i samhället så nu måste ja säga-
    kanske inte behöver trycka i våra fejan att ni från STHLM kommer hit o får 3 fulla försök om vi bara har två, respekt?
    Det är ju jättetråkigt att reglerna för IVF är olika från landsting till landsting. Men Erica b, i den här tråden finns patienter som bor både i Ötergötlands och Stockholms län och alla måste väl få skriva om sin vårdprocess. Det är många från Stockholm som får göra IVF i Linköping p ga att det finns så få vårdplatser inom Stockholms län, jag också är en av dem, och tycker att vi också måste få skriva om våra erfarenheter av vård på RMC. Att vi får olika regler för vår vård beror på landstingen, inte på oss som patienter. Förstår inte hur det skulle kunna vara respektlöst att nämna vilka villkor någon av oss har för våra IVF-behandlingar. Jag tycker t ex inte att det är respektlöst när andra som bor i ÖStergötlands län i den här tråden berättar om hur snabbt och enkelt de har fått utredning och remiss till IVF, trots att jag själv har fått köa och vänta mycket längre på behandling. Tvärtom blir jag uppmuntrad att påverka politikerna så att vi alla ska få samma rättigheter.  

Stockholmsbornas vård betalas inte av Linköping/Östergötland, utan Stockholms läns landsting köper vårdplatser av Östergötlands län. Stockholmspatienternas vård konkurrerar alltså inte med östgötarnas. Om inte RMC tog emot patienter från Stockholm skulle de vårdplatserna gå till privatpatienter som betalar själva, eller stå tomma - vilket ju verkligen vore slöseri. Jag hoppas att vi alla som är ofrivilligt barnlösa kan stötta varandra och på olika sätt verka för att alla som bor i Sverige ska få rätt till samma vård, både när det gäller kötider, antal IVF-försök, behandlingsalternativ osv, oavsett var vi bor. 
Svar på tråden rmc linköping - ivf