2barnsmammaaa skrev 2010-09-20 17:16:31 följande:
Det är så sjukt, för på rutinUL så har jag blivit flyttade åt fel håll med båda barnen.
Barn 1 flyttades jag 11 dagar längre, trodde jag var i v.17+? och var bara i 15+?.
Barn 2 flyttades jag 15 dagar!! trodde jag var i v.17 nånting och var bara typ i v.14 nånting,
Och då har jag superregelbunden mens på 28 dagar. Och plussat innan BIM. Så jag har plussat då när jag inte ens varit gravid eller vad? ;)
Sen går jag över 7-9 dagar också, så räknar kallt med att BF 28 maj blir typ att bebisen kommer typ 18 juni??
Fler som blivit flyttade?
I min förra grav så gjorde jag ett ul i v 7 och fick då bf 20/8.
Gjorde ett till ul i vecka 9 och fick samma datum då.
När jag gjorde nupptestet i vecka 12+ så skiljde det några dagar men läkaren sa att om det bara diffar +/- 5 dar så behåller man det första datumet.
I vecka 20 så gjorde jag rul och då sa läkaren att om jag inte hade gjort mina tidigare ul så hade han flyttat mitt bf till 12/8 men nu visste han ju säkert att det första datumet var rätt så då fick jag behålla det.
Och min som föddes mycket riktigt den 20/8.
Han förklarade det så att dom första veckorna så utvecklas alla foster mer eller mindre lika så det är lättast att få ett bf som stämmer om man gör ett ul tidigt. I andra trimestern så växer alla olika snabbt så då kan man få ett datum som inte stämmer pga att barnet är "för stort" eller "för litet" för tiden..
När jag kollade alla mina bilder som jag fick där han mätt huvudomfång och längd på armar o ben så stod det olika datum på alla bilderna så man ska nog ta det hela med en nypa salt när dom ger ett nytt bf på rul.
Har man fått ett bf tidigt i grav så kan man va rätt säker på att det stämmer ganska bra..
Men sen så e det ju ändå bebben som bestämmer när den vill komma ut ändå!