amatullah skrev 2010-09-03 15:10:24 följande:
Hej !
Du är jätte välkommen att ställa dina frågor till mig .
Muslimer delar sig i fråga när det gäller vilken sorts slöja ska den muslimska kvinnan ha . Räcker det med vanlig slöja / hijab eller är det niqab som gäller ?
Jag valde att ha niqab som täcker även ögonen eftersom jag tror att det är den rätta och jag har bevis både från Kor´anen och sunnah .
De bästa generationer av Muslimer som bäst förstog heliga Koranen var GUDs sista sändebud , Muhammed , frid och välsingelse över honom , hans vänner , följeslagare och deras fruar .
Så de bästa muslimska kvinnor hade niqab som täcker även ögonen och de är förebild för mig .
Det är inte tillåtet att muslimska kvinnor vårdar icke troendes män . De syndar och jag ger råd till de att byta jobb så fort som möjligt . De kan gå och leta tex efter städjobb .
Jag kan inte jobba inom vård och jag förstår att folk är rädda för oss niqab bärande kvinnor.
När det gäller hygien det skulle inte vara några problem eftersom vi är väldigt rena . Vi tvättar oss minst 5 gånger dagligen inför våra böner , plus minst en dusch per dag , plus att borsta tänder inför varje bön . Vi måste nästan alltid ha rena kläder osv .
Det är värt att nämna att Resulullah ( GUDs sändebud ) frid och välsingelse över honom , sa till oss att vi får inte spilla för mycket vatten och att vi ska vara sparsamma även om vi hade en flod nära oss .
Jag försöker göra mitt bästa i denna fråga .
Tack för ditt svar, även om jag har svårt att förstå var i synden ligger att vårda en sjuk människa troende eller ej.
Med att det inte skulle vara hygieniskt menar jag naturligtvis inte att ni inte tvättar er, det vet jag att ni gör, utan att det faktiskt är så att man blir utsatt för diverse kroppsvätskor etc i ett vårdarbete och det inte är tillatet att ha något som hänger löst över de man vårdar. Ingen inom vården bör ha utsläppt hår (om det är långt), ringar och galsband mm. pga hygienen.
Nami08 skrev 2010-09-03 19:08:41 följande:
Det beror nog på vem du frågar, Ts skrev ju att man inte får jobba inom vården om man vårdar icketroendes män, där tycker vi olika igen, jag jobbar inte inom vården men en del av mina närmaste vänner gör det och det är inget fel med det, de är ju antingen sjuka eller i behov av vård pga åldern, Det finns inget fel med det.
Det verkar som om många ser väldigt olika på vad som är halal-arbete och inte, att arbeta med att sälja alkohol, griskött, ränta tex är inte direkt lämpligt för en muslim, men i ett icke-muslimskt samhälle kan det vara svårt att hitta ett jobb isåfall som är halal, och mannen har ju försörjningsplikt i islam så det är säkert en svår vågskål för många.
Personligen tycker jag att många överdriver, när de har gått igenom alla yrken finns det inte många kvar då som är halal till slut. Vissa tycker inte att man får blanda män med kvinnor på en arbetsplats, och sådär håller det på.
Jag tycker att man ska sluta sitta hemma och gnälla och hitta fel, ut och jobba istället. :)
Din uppfattning stämmer mer överens om det jag hört från mina vänner. De muslimer jag har stött på har varit mkt vänliga och kärleksfulla. De kallar mig ibland syster (även om jag är agnostiker fd kristen), de säger att alla har vi samma Gud oavsett tro och att likheterna är större än skillnaderna.
Läser man bibeln t.ex och ser på de kristnas historia så är likheterna slående. Kvinnorna täckte sina huvuden (efter giftermål förvisso), det finns mer likheter men det hör inte hemma i denna tråd.
Vi är alla människor i slutändan

.