• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:28:23 följande:
    Nej skulle jag säga. Man kan se det som att 'langa sprit' på sätt och vis, och vem vill göra det?

Men ingen kan hindra en muslim att arbeta där som vill göra det å andra sidan.
    Jag klistrar in ditt eget svar på om det är lämpligt för muslimer att arbeta för rättsväsendet i Sverige: "Kanske för att man inte lägger värderingar i hur andra lever sina liv? Än mindre om det handlar om icke-muslimer som inte alltid delar samma värderingar och moraliska aspekt som man själv gör?

Det är ju därför upp till var och en vilket yrke de vill satsa på. Kan man följa den arbetsetik som gäller, så ser inte jag något hinder i sig."

Vari ligger den moraliska skillnaden mellan att arbeta på systemet och arbeta i rättsväsendet? Att jobba på systemet är inte som att langa sprit. Det är tillåtet att köpa sprit i Sverige och folk om folk dricker så är det väl deras problem?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:46:33 följande:
    Man har ju möjlighet att välja om man vill arbeta eller inte. Sen att det ses suspekt på att man väljer att inte göra det, är väl snarare lite fördomsfullt kanske.

Såg ett program häromdagen om kvinnor som kommer från Lettland för att städa i svenska hem. För att man inte själv hinner ta hand om sitt hem, då arbete utanför hemmet prioriteras eller kanske värdesätts mera? Dessa kvinnor bor åtskilda från sina barn och familjer och vänner under långa perioder. Deras behov av arbete sätter dem i en oerhörd svår sits, och arbetsgivarna är svenska män och kvinnor som inte själva, av någon anledning, städar sina egna hem.

Jag tror dessa kvinnor skulle anse det vara guld värt att få städa i sina egna hem och kanske ha ett mindre betalt arbete att gå till, i sitt eget hemland, för att kunna få tid att umgås med sina nära och kära och träffa dem dagligen.
    Den obesvarade frågan är fortfarande hur islam ser på att muslimer väljer att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder där välfärden finansieras gemensamt. Man kan ju knappast vara för att staten ska stå för gratis sjukvåd, utbildning etc, om man samtidigt väljer att "sitta hemma", menar jag.

Jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt med de lettiska kvinnorna. Ligger problemets kärna i att de svenska kvinnorna inte är hemma och städar sina hem så att de stackars lettiskorna måste komma hit och arbeta för en hyfsad lön? Problemet är väl att de lettiska kvinnorna lever i misär i hemlandet där det inte finns arbeten öht eller där man bara får arbeten som inte har en skälig lön. Deras situation blir ju inte bättre av att svenska kvinnor slutar jobba och går hemma och städar sina hem. Arbetslösheten och de låga lönerna finns fortfarande kvar i Lettland. De problemen försvinner inte för att svenska kvinnor städar sina hem.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2010-09-04 19:39:56 följande:
    Sluta upp med att tolka in saker, vad som rör sig i ditt huvud och vilka fantasier du får av att läsa inlägget kan jag inte rå för. Missförstår du medvetet eller är du bara korkad?
    Bara då att skriva lite tydligare så slipper du bli missförstådd och sårad över det dessutom.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-04 21:23:07 följande:
    Jag klistrar in ditt eget svar på om det är lämpligt för muslimer att arbeta för rättsväsendet i Sverige: "Kanske för att man inte lägger värderingar i hur andra lever sina liv? Än mindre om det handlar om icke-muslimer som inte alltid delar samma värderingar och moraliska aspekt som man själv gör?

Det är ju därför upp till var och en vilket yrke de vill satsa på. Kan man följa den arbetsetik som gäller, så ser inte jag något hinder i sig."

Vari ligger den moraliska skillnaden mellan att arbeta på systemet och arbeta i rättsväsendet? Att jobba på systemet är inte som att langa sprit. Det är tillåtet att köpa sprit i Sverige och folk om folk dricker så är det väl deras problem?
    Du tycker inte det är 'att langa sprit' men så kan jag se det. Utifrån det gör jag min bedömning. Så det är en stor skillnad på att arbeta som försäljare på Systembolaget och att arbeta som advokat.

Javisst folk får dricka hur mycket de vill, har inte sagt annat. Men muslimer är dock inte tvungna att vara de som säljer alkoholen till dem. Det är en fråga snarare för den enskild* om man vill jobba med den sortens försäljning eller inte.  
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-04 21:37:11 följande:
    Den obesvarade frågan är fortfarande hur islam ser på att muslimer väljer att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder där välfärden finansieras gemensamt. Man kan ju knappast vara för att staten ska stå för gratis sjukvåd, utbildning etc, om man samtidigt väljer att "sitta hemma", menar jag.

Jag fattar inte riktigt vad du vill ha sagt med de lettiska kvinnorna. Ligger problemets kärna i att de svenska kvinnorna inte är hemma och städar sina hem så att de stackars lettiskorna måste komma hit och arbeta för en hyfsad lön? Problemet är väl att de lettiska kvinnorna lever i misär i hemlandet där det inte finns arbeten öht eller där man bara får arbeten som inte har en skälig lön. Deras situation blir ju inte bättre av att svenska kvinnor slutar jobba och går hemma och städar sina hem. Arbetslösheten och de låga lönerna finns fortfarande kvar i Lettland. De problemen försvinner inte för att svenska kvinnor städar sina hem.
    Om det skulle vara uttalat lagstiftat att man endast har rätt till förmåner av olika slag om man bidrar med en viss skattekvot till statiga medel, då skulle jag förstå tankegången. Men så fungerar det ju inte i Sverige, Utan alla som bor i samhället får ta del av den och bidra till den i mån av möjlighet och vilja. Det finns ju t.ex. många muslimer som vill arbeta men som inte får någon anställning, inte alltid beroende på att kunskap saknas, utan av andra orsaker. De skulle då stå utanför välfärdens Sverige, eftersom de också givetvis kan anses inte bidra till statskassan, pga av sitt ofrivilliga bidragbrist till statskassan.

Vad jag vet så är inte sjukvård i Sverige gratis, men det kan jag givetvis ha missat. Utbildning brukar väl finansieras via t.ex. studiebidrag? Det är väl inte många av de som uppbär det som har hunnit med att skaffa sig en fast och återkommande inkomst, för att så att säga bidra till att inte leva på samhället och utnyttja det, utan att själva bidra till det?

Jag förstår inte hur du tänker i den här frågan.

Man kan säga att man skapar ett behov, att andra ska städa ens hem, när man själv inte hinner eller kan det av någon orsak. Det är rätt vanligt i en del muslimska länder att så att sgäa utnyttja mindre lottade, genom att låta dem städa ens hem. Så ser väl jag delvis på de lettiska kvinnornas situation. Det finns behov att städa svenska hem, och då tar man in billigare arbetskraft från andra håll. Visst kan man säga att 'alla vinner på det', men det behöver inte innebära att det känns helt rätt för det.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 22:57:14 följande:
    Om det skulle vara uttalat lagstiftat att man endast har rätt till förmåner av olika slag om man bidrar med en viss skattekvot till statiga medel, då skulle jag förstå tankegången. Men så fungerar det ju inte i Sverige, Utan alla som bor i samhället får ta del av den och bidra till den i mån av möjlighet och vilja. Det finns ju t.ex. många muslimer som vill arbeta men som inte får någon anställning, inte alltid beroende på att kunskap saknas, utan av andra orsaker. De skulle då stå utanför välfärdens Sverige, eftersom de också givetvis kan anses inte bidra till statskassan, pga av sitt ofrivilliga bidragbrist till statskassan.

Vad jag vet så är inte sjukvård i Sverige gratis, men det kan jag givetvis ha missat. Utbildning brukar väl finansieras via t.ex. studiebidrag? Det är väl inte många av de som uppbär det som har hunnit med att skaffa sig en fast och återkommande inkomst, för att så att säga bidra till att inte leva på samhället och utnyttja det, utan att själva bidra till det?

Jag förstår inte hur du tänker i den här frågan.

Man kan säga att man skapar ett behov, att andra ska städa ens hem, när man själv inte hinner eller kan det av någon orsak. Det är rätt vanligt i en del muslimska länder att så att sgäa utnyttja mindre lottade, genom att låta dem städa ens hem. Så ser väl jag delvis på de lettiska kvinnornas situation. Det finns behov att städa svenska hem, och då tar man in billigare arbetskraft från andra håll. Visst kan man säga att 'alla vinner på det', men det behöver inte innebära att det känns helt rätt för det.
    Och frågan är fortfarande hur islam ser på att människor väljer att sitta hemma i länder där man har en gemensamt finansierad välfärd. Jag talar inte om människor som ofrivilligt inte jobbar, men det förstår du nog egentligen. Solidaritetstanken spricker ju liksom om folk inte vill arbeta.

De lettiska kvinnorna kommer till Sverige för att deras behov av försörjning och arbete inte kan tillgodoses i det egna landet. Skulle du vara nöjd om det inte fanns arbetstillfällen i rikare länder, så att alla människor i fattiga länder höll sig hemma istället och levde i den misär hemlandet erbjuder dem med hög arbetslöshet, svårigheter att ha råd med mat och kläder till sig själv och sina barn? Hur tänker du egetligen när du försöker få det till ett problem att svenska kvinnor inte går hemma och städar, utan arbetar istället?
  • Nami08
    amatullah skrev 2010-09-04 07:31:41 följande:
    Nej , man kan inte följa lagen i Sverige och ändå utöva sin religion eftersom deras lagar är raka motsatsen till Islam . Deras  lagar är påhittade  vid sidan av shariia  och de  gör stor shirk  .

Det är omöjligt att vara Muslim och acceptera icke troendes lagar

Vi säger att din man är soldat  i svensk arme och att han åkte med de till Afganistan . Hur kan han då som Muslim gå och döda sina egna ? 

Hur kan han som Muslim gå och strida mot Muslimer som kämpar för att upprätthåla shariia lagar ? 

Snälla, snälla  Nami08 , försok inshAllah  att förstå  en sak för ditt eget bästa  ; när man accepterar  Islam dvs när man blir Muslim  då åtagar man sig att man ska endast lyda GUD från denna stund du blev Muslim  tills du dör

När du på Domedagen   stiger ur graven  kommer  du och vi alla andra  att dömas inför GUD med shariia  lagen .   

Skulle du följa svenska lagar nu på Jorden eller några andra och dö med detta  då är du förlorad för evigt eftersom  du gör stor shirk  . Du kommer att bli slängd i elden .

Allah , Subhanehu we Te´ala tillåter inte att vi lyder någon annan än Honom .Endast HAN bestämmer vad som är tillåtet och vad som är förbjudet . Det är bara Hans rättighet.

De som tycker att  de har rätt att bestämma vad som är tillåtet och vad som är förbjudet dvs vad som är halal och haram de gör stor shirk och de är icke troende  .

Hur gör de detta ? Svar : genom att skapa egna  lagar .

GUD säger att ränta är förbjudet ( haram ) och icke troende säger att ränta är tillåtet ( halal ) 

Vilket straff kommer de att få ? Om de dör som sådana kommer de att bli slängda i elden .

[4:48] GUD förlåter  inte dem som sätter medhjälpare vid Hans sida, men Han förlåter den Han vill hans mindre synder; den som sätter medhjälpare vid Guds sida har sannerligen gjort sig skyldig till en oerhörd synd.

[5:72] Gud utestänger den från paradiset som sätter medhjälpare vid Guds sida och Elden skall bli hans sista hemvist. För [dessa] syndare finns ingen hjälpare   ( 5, 72 )

Ödmjukt ber jag Allah Subhnaehu we Te´ala att Han ska leda ditt hjärta och våra  alla andras till Hans   sanna tro , ameen
    Du har fått mycket om bakfoten, det är inte många lagar som är tvärtemot islam här i Sverige, du kommer hela tiden med orealistiska exempel, att man ska hamna i fängelse för att man har niqab, nu att min man skulle tvingas åka till afghanistan och kriga, såklart han inte skulle göra det, det skulle ingen av de svenska icke-muslimska män jag känner heller göra eller bli tvingade, det fungerar inte så här i Sverige.
    Snälla kom med lite realistiska vardagliga exempel som kan uppstå, tex du får inte snatta enligt svensk lag, det får du inte enligt islamisk lag heller, so whats the problem?
    Och var snäll och tagga ner lite med ditt shirk snack det är inte du som avgör om vem som begår shirk, det är Allah! Det är ju trots allt förbjudet att sätta medhjälpare vid Allahs sida.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:39:28 följande:
    Fast det stämmer ju inte riktigt om vi ser till hur röster lades i Islams begynnelse. Både män och kvinnor svor sin trohetsed till profeten (fvmh) och att följa den raka vägen så att säga. Shura är en del av Islam och jag skulle vilja kalla det för upptakten till den demokrati som idag finns i Sverige.
    Så vad har du tänkt att folket ska ha rösta om i en islamisk utopi då?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:39:28 följande:
    Fast det stämmer ju inte riktigt om vi ser till hur röster lades i Islams begynnelse. Både män och kvinnor svor sin trohetsed till profeten (fvmh) och att följa den raka vägen så att säga. Shura är en del av Islam och jag skulle vilja kalla det för upptakten till den demokrati som idag finns i Sverige.
    Varför skulle shura vara upptakten till den demokrati vi har i Sverige? Demokrati fanns långt innan islam uppfanns. I Sverige har riksdagen den lagstiftande makten, i den islamiska utopin har skäggen den lagstiftande makten. Vilka sitter i shura, hur väljs de och vilket inflytande har de över lagstiftningen?
  • Nami08
    1337 skrev 2010-09-04 23:26:01 följande:
    Och frågan är fortfarande hur islam ser på att människor väljer att sitta hemma i länder där man har en gemensamt finansierad välfärd. Jag talar inte om människor som ofrivilligt inte jobbar, men det förstår du nog egentligen. Solidaritetstanken spricker ju liksom om folk inte vill arbeta.

De lettiska kvinnorna kommer till Sverige för att deras behov av försörjning och arbete inte kan tillgodoses i det egna landet. Skulle du vara nöjd om det inte fanns arbetstillfällen i rikare länder, så att alla människor i fattiga länder höll sig hemma istället och levde i den misär hemlandet erbjuder dem med hög arbetslöshet, svårigheter att ha råd med mat och kläder till sig själv och sina barn? Hur tänker du egetligen när du försöker få det till ett problem att svenska kvinnor inte går hemma och städar, utan arbetar istället?
    I Islam har mannen försörjningsplikt, han måste arbeta och försörja sin familj om han är frisk såklart.
    Kvinnan har ingen plikt att bidra till hushållets inkomster utan det är frivilligt. Hon kan arbeta om hon vill. Så att mannen väljer att sitta hemma är inte rekommenderat i islam tvärtom man ska jobba och göra rätt för sig.