• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-08-29 22:43:08 följande:
    Nej det är helt klart värre om två kvinnor skulle råka få ihop det, ensamma nånstans. Betydligt värre än om två av motsatt kön. Så egentligen borde det vara samkönade som inte får vara ensamma.
    Babbla inte bort allting.
    Vad jag vet så är det inte värre, om man ser till vad islamisk lag säger om det. Däremot så kan man snarare kanske säga att man mer förutsätter eller utgår från att människor inte är homosexuella, för så kan man ju se det som att det inte finns regler för att två personer av samma kön inte bör vistas ensamma i ett rum.

En trevlig ton tänker jag för min del i alla fall försöka fortsätta hålla fast vid.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 22:49:18 följande:
    Jag fattar ju inte vad du menar. Kan du inte vara mer tydlig om vilka jag tillhör?

En advokat i Sverige måste tex stå för homosexuellas rättigheter och rätten att ha sex och ha relationer utan att vara gift, vare sig denne har insikt i islamiska värderingar eller inte. Jag undrar liksom om islam inte tycker att det är bättre att muslimer väljer andra yrken, där de inte blir representanter för upprätthållandet av viss omoral?
    Kanske för att man inte lägger värderingar i hur andra lever sina liv? Än mindre om det handlar om icke-muslimer som inte alltid delar samma värderingar och moraliska aspekt som man själv gör?

Det är ju därför upp till var och en vilket yrke de vill satsa på. Kan man följa den arbetsetik som gäller, så ser inte jag något hinder i sig.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-29 22:53:59 följande:
    Halal: Är det ok enligt islam att som muslim arbeta på Systembolaget?
    Nej skulle jag säga. Man kan se det som att 'langa sprit' på sätt och vis, och vem vill göra det?

Men ingen kan hindra en muslim att arbeta där som vill göra det å andra sidan.
  • oOHalalOo
    ViceGuy skrev 2010-08-30 16:03:53 följande:
    Förövrigt har jag inte sagt ett ord om hur ni ska leva eller vad ni ska jobba med, du lägger ord i min mun.

Dessutom är jag inte ett dugg rädd för hot från er muslimer när jag kritiserar er religion, till skillnad från många andra.
    Var hittar du hotet i inlägget som du svarar på?
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-08-30 16:24:36 följande:
    Men det är kanske mer opassande att vara en representant för upprätthållandet av 16-åringars rätt att ha sex utan att vara gifta, eller öppet homosexuella personers rättigheter än att jobba som typ städare? Var går gränsen? Att jobba på systembolaget verkar ju inte vara ok tex...
    Det är väl inte direkt polisen uppgift att upprätthålla 16-åringars rätt att ha sex? Det måste onekligen finnas mycket annat som får anses vara viktigare för dem att göra under ett arbetspass?

Men om det så vore, så handlar det ju om arbetseitk och om det är den viktigaste frågan på dagordninge att arbeta med för en polis, så är det ju bara att göra det.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-01 11:26:50 följande:
    Jag håller med dig om att muslimer inte skulle rösta i en islamisk utopi, då islam förespråkar teokrati och inte demokrati. Men Sverige är ju en demokrati, så här finns inga skägg med uppgiften att tolka hur gud vill att landet ska styras, så varför skulle inte muslimer få rösta i demokratier? 

Din man och svenska skattebetalare försörjer dig. Är det riktigt enligt islam?
    Fast det stämmer ju inte riktigt om vi ser till hur röster lades i Islams begynnelse. Både män och kvinnor svor sin trohetsed till profeten (fvmh) och att följa den raka vägen så att säga. Shura är en del av Islam och jag skulle vilja kalla det för upptakten till den demokrati som idag finns i Sverige.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2010-09-01 11:40:28 följande:
    Ja, är det acceptabelt enligt islam att ta emot pengar från kafirer?
    Vad jag vet så är även muslimer med och betalar in skatt? Du får det att låta som om muslimer inte deltar i arbetslivet eller ens som medborgare i Sverige, och därför kanske inte ska ha samma rättigheter som andra medborgare har? Ska vi avstå från våra rättigheter och bara ha skyldigheter?

Vi lever i samhället och bidrar till det i samma utsträckning som alla andra, och därför blir det helt fel att påstå att 'muslimer tar emot pengar från kafirer' som du påstår eller vill göra gällande.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-09-01 11:57:20 följande:
    Tror inte det egentligen är tillåtet att ta emot pengar som till viss del kommer från synd iaf, men jag funderade mer över vad islam säger om att "sitta hemma" eller "städa hemmet på heltid" i länder med relativt hög välfärd som finansieras gemensamt.  
    Man har ju möjlighet att välja om man vill arbeta eller inte. Sen att det ses suspekt på att man väljer att inte göra det, är väl snarare lite fördomsfullt kanske.

Såg ett program häromdagen om kvinnor som kommer från Lettland för att städa i svenska hem. För att man inte själv hinner ta hand om sitt hem, då arbete utanför hemmet prioriteras eller kanske värdesätts mera? Dessa kvinnor bor åtskilda från sina barn och familjer och vänner under långa perioder. Deras behov av arbete sätter dem i en oerhörd svår sits, och arbetsgivarna är svenska män och kvinnor som inte själva, av någon anledning, städar sina egna hem.

Jag tror dessa kvinnor skulle anse det vara guld värt att få städa i sina egna hem och kanske ha ett mindre betalt arbete att gå till, i sitt eget hemland, för att kunna få tid att umgås med sina nära och kära och träffa dem dagligen.
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-09-03 18:52:28 följande:
    Jag blir inte klok på dig, det är ju det jag säger, man följer lagen i Sverige, men man kan ändå utöva sin religion.
    Jag håller med. Jag brukar ta upp ibland som exempel äktenskapsbrott. Enligt Islam så är det ett brott och därmed förbjudet att begå. Medan svensk lag inte säger något om det, dvs man kan säga att det då tillåter äktenskapsbrott. Tvärt emot islamisk lag alltså.

Men en muslim kan då göra valet att inte begå äktenskapsbrott, och därmed följa islamisk lag, men å andra sidan så bryter man inte heller svensk lag iom det valet. Hade svensk lag däremot sagt att man måste begå äktenskapsbrott, så hade det blivit ett dilemma givetvis. Men så är inte fallet.

Det finns oehört mycket således i islamisk lag och leverne som man fullt ut kan följa och praktisera när man bor i Sverige, eftersom man inte genom det valet bryter mot svensk lag.
  • Rataxes
    oOHalalOo skrev 2010-09-04 17:41:51 följande:
    Vad jag vet så är även muslimer med och betalar in skatt? Du får det att låta som om muslimer inte deltar i arbetslivet eller ens som medborgare i Sverige, och därför kanske inte ska ha samma rättigheter som andra medborgare har? Ska vi avstå från våra rättigheter och bara ha skyldigheter?

Vi lever i samhället och bidrar till det i samma utsträckning som alla andra, och därför blir det helt fel att påstå att 'muslimer tar emot pengar från kafirer' som du påstår eller vill göra gällande.
    Sluta upp med att tolka in saker, vad som rör sig i ditt huvud och vilka fantasier du får av att läsa inlägget kan jag inte rå för. Missförstår du medvetet eller är du bara korkad?
    I suffer, therefore I am...