• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 09:13:36 följande:
    Tyvärr så går ju inte dessa straff att ändra på eftersom Islam inte får reformeras.
    Islams "rättssystem" är ju inte separerat från religionen.
    Ursäkta mig, men det där är skitsnack. Du verkar bara läsa om islam som potlitsk ideologi. Finns massa muslimer som vill leva i demokratier men ha de grundlagsskyddade rättigheterna att utöva sin religion.
    Läs lite om feministisk islamsk teologi. Ett tips!
  • Rikard
    Add3 skrev 2010-10-20 00:16:11 följande:
    Kan man säga att Muslimer i regel är mer bokstavstroende än 'svenska' kristna? Det är en uppfattning jag fått efter att ha träffat en del från båda religioner och definitivt av de jag diskuterat med på FL.
    Ett problem är att de som uttalar sig å Islams vägnar ofta är de mest troende, mest engagerade och mest extrema. Det finns fullt av vardagsmuslimer i världen, som är troende, men som - precis som de flesta kristna - inte bryr sig om alla dumheter som står i skriften. Det är lite som om man skulle låta valfri Knutby-predikant eller Jehovas vittne agera talesperson för vad som är kristendom.

Men till viss del delar jag din uppfattning. Det verkar finnas fler muslimer än kristna som är bokstavstroende.
  • Kakmonstret
    Siri29 skrev 2010-10-20 09:15:37 följande:
    Ursäkta mig, men det där är skitsnack. Du verkar bara läsa om islam som potlitsk ideologi. Finns massa muslimer som vill leva i demokratier men ha de grundlagsskyddade rättigheterna att utöva sin religion.
    Läs lite om feministisk islamsk teologi. Ett tips!
    Några VILL kanske det ja - men det går ju inte i muslimska länder.
    Jag upprepar: Islam får inte reformeras.
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 09:25:51 följande:
    Några VILL kanske det ja - men det går ju inte i muslimska länder.
    Jag upprepar: Islam får inte reformeras.
    Vilken religion "får" egentligen reformeras? Tehologically speaking...

Det händer så mycket spännande inom Islam på flera håll. De mest bokstavstroende fundamentalister vill inte se det. Och du verkar inte vilja se det. Men det händer. As we speak. Det finns muslimska tänkare, organisationer, imamer som inte vill ha spöstraff. De ser sharia mer som en sorts regelbok för hur man bör leva, men menar att om man bryter mot dessa saker är det en sak mellan den enskilda och Gud.

Länder som Jordanien och Libanon är inte shariastater, men majoriteten är muslimer.

Jag ska ge dig lite lästips senare idag, så ska du se att islam är mer komplex än vad du tror.
  • Kakmonstret

Siri 29 -

I teorin kan man göra allt möjligt, men i praktiken ser verkligheten annorlunda ut.

• Kakmonstret

Försök till reformation av islam har Muhammed belagt med dödsstraff.

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Nami08 skrev 2010-10-20 01:08:49 följande:
    Har du rätt i. Jag räknar dock inte wahabismen som en vanlig gren, majoriteten av sunnimuslmer följer ju inte den. Men du kanske inte menade så.
    Annars håller jag med dig i det du skriver angående kraft och motkraft. Vissa fundamentalister har ju gått så långt i sin strävan efter att förtrycka kvinnor att de gått tillbaka till den förislamiska tiden, som även kallas okunnighetens tid i islam. De sysslar med sådant som islam förbjuder nämligen att nervärdera och förtrycka kvinnor. Men de påstår sig förespråka Guds ord.
    Jag frågade dig vid ett tidigare tillfälle om vilken definition av wahabism du har och jag minns inte om du svarade på det. Vill du vänligen svara mig vad du menar med wahabism? Jag frågar eftersom var och en har en egen definition av ordet och ärligt talat vet man inte vad den andra menar om man inte frågar specifikt. 

Här får vi också skilja på fundamentalister och på extremister. Fundamentalister betyder bokstavtroende. Bokstavtroende muslimer som följer koranen och sunnah skulle ALDRIG förtrycka kvinnan, begå självmordsattacker, terrorattacker, mord, tjuveri, lögner, misshandel etc etc.  
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Nami08 skrev 2010-10-20 00:39:04 följande:
    Ja absolut om man tillhör de som bokstavligen följer Koranens ord, som tex Salafister eller Wahabister. Såg du programmet Koranen?
    I del två pratade de just om att i Saudi har kungahusets tryckeri gett ut upplagor av Koranen som man ändrat i!
    Då är det inte ens en bokstavstrogen tolkning utan en förvrängd.
    Jag gillade skarpt de båda männen som talade om det du beskriver ang kristna svenskar, att leva med islam i en modern tid, att vi har fått en hjärna att tänka med och utforska nya områden, en mer modern islam att leva med i framtiden.
    Jag tror dessa sekter kommer utrota sig själva en vacker dag, de kommer inte kunna hålla den tänkande människan i shack mycket längre med sin indoktrinering. Fler och fler människor kan läsa och skriva idag än förut, det är nyckeln till kunskap.
    Här får jag också fråga dig vad du menar med salafister? Är  salafism och wahabism sekter? 
    Kungahuset i SA skiter fullständigt i koranen och jag undrar vad är det de ändrat i koranen? Något specifikt? Gäller det en översättning eller i originalet?  
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Add3 skrev 2010-10-20 00:16:11 följande:
    Kan man säga att Muslimer i regel är mer bokstavstroende än 'svenska' kristna? Det är en uppfattning jag fått efter att ha träffat en del från båda religioner och definitivt av de jag diskuterat med på FL.
    Ja det kan man säga och här om du menar att följa koranen och sunnah (islams grundkällor). Även om det finns muslimer som är kanske lata att följa påbuden eller som struntar i sin religion under en tid kommer tillbaka till den förr eller senare. 
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 10:07:39 följande:
    Siri 29 -

I teorin kan man göra allt möjligt, men i praktiken ser verkligheten annorlunda ut.
    I praktiken händer det. Sedan behöver inte du gilla det. Men det är ett faktum. Om än inte i Saudiarabien och Iran.