• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Siri29
    ladydi skrev 2010-10-21 11:30:41 följande:
    Tyvärr avslöjar ditt svar din fortsatta okunskap när du plockar det som passar dig ur en kontext du vägrar att förstå. Det gör att jag inte blir sugen på att fortsätta diskussionen på den här nivån. 
    Se del två av svts koranendokumentär så kan vi ju diskutera vidare sedan. Där tror jag att du hittar de svar du behöver för att vi ska kunna ha en trevlig och konstruktiv diskussion.  
    Jag personligen gillar mycket med Islam, men det finns texter som handlar om spöstraff, precis som det finns stycken i Bibeln som handlar om stening, och just det tycker jag inte är det minsta trevligt. Där gissar jag att du håller med?

Däremot tycker jag att Kakmonstret har ett jäkligt smalt synfält när hon/han(?) ser på Islam. Du kommer aldrig få mig och ladydi (tror jag Lady Di?) att hata Islam.

Man kan vara muslim och ogilla stening, men det verkar inte kakmonstret förstå. Inse att alla tolkar olika. Jämför inte muslimer med terrorister, det blir så himla fel.

Som ladydi påpekat måste man se till den politiska kontexten i Iran och Saudiarabien.
    I Uganda ville man införa dödsstarff för homosexualitet (fruktansvärt!!!!), grundat på tolkningar av kristendomen.
  • ladydi
    Siri29 skrev 2010-10-21 12:17:11 följande:
    Jag personligen gillar mycket med Islam, men det finns texter som handlar om spöstraff, precis som det finns stycken i Bibeln som handlar om stening, och just det tycker jag inte är det minsta trevligt. Där gissar jag att du håller med?

Däremot tycker jag att Kakmonstret har ett jäkligt smalt synfält när hon/han(?) ser på Islam. Du kommer aldrig få mig och ladydi (tror jag Lady Di?) att hata Islam.

Man kan vara muslim och ogilla stening, men det verkar inte kakmonstret förstå. Inse att alla tolkar olika. Jämför inte muslimer med terrorister, det blir så himla fel.

Som ladydi påpekat måste man se till den politiska kontexten i Iran och Saudiarabien.
    I Uganda ville man införa dödsstarff för homosexualitet (fruktansvärt!!!!), grundat på tolkningar av kristendomen.
    Jag håller med det du skrev Siri. Jag är själv inte muslim men blir lite förvånad när folk ifrågasätter något får relevanta svar och fortsätter på ett anklagande sätt som om de blivit ignorerade....
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Stening

Här kommer ännu ett försök att förklara något som för en del verkar svårbegripligt...

Citerar från sajten ovan.
    I Bibeln[1] (Endast Gamla Testamentet) finns det ett flertal uppmaningar att stena. Se länken ovan för de nio angivna exemplen.

Stening som begrepp förekommer fem gånger i Koranen (11:91, 18:20, 19:46, 26:116, 36:18), men då endast i form av berättelser, aldrig som ett påbud att stena någon.
    Däremot finns det ett flertal hadither som beskriver hur Mohammed beordrar stening, till exempel: Se länk ovan för två exempel.

Detta straff är endast för de som begår äktenskapsbrott. Ogifta som har sexuella realtioner sinsimellan och upptäcks får spöstraff. Både steningen och spöstraffet skall föregås av ett antal villkor. Ett av de viktigaste är att det skall finnas fyra vittnen som beskådat mannens könsorgan vara inträngt i kvinnans. Dessa fyra vittnen skall vara kända för sin sanningsenlighet bland folk.
    Hur stor är sannolikheten kakmonstret???
    Kom igen nu, Det är ju rätt osannolikt.

• Siri29
    ladydi skrev 2010-10-21 13:16:17 följande:
    Jag håller med det du skrev Siri. Jag är själv inte muslim men blir lite förvånad när folk ifrågasätter något får relevanta svar och fortsätter på ett anklagande sätt som om de blivit ignorerade....
    sv.wikipedia.org/wiki/Stening

Här kommer ännu ett försök att förklara något som för en del verkar svårbegripligt...

Citerar från sajten ovan.
    I Bibeln[1] (Endast Gamla Testamentet) finns det ett flertal uppmaningar att stena. Se länken ovan för de nio angivna exemplen.

Stening som begrepp förekommer fem gånger i Koranen (11:91, 18:20, 19:46, 26:116, 36:18), men då endast i form av berättelser, aldrig som ett påbud att stena någon.
    Däremot finns det ett flertal hadither som beskriver hur Mohammed beordrar stening, till exempel: Se länk ovan för två exempel.

Detta straff är endast för de som begår äktenskapsbrott. Ogifta som har sexuella realtioner sinsimellan och upptäcks får spöstraff. Både steningen och spöstraffet skall föregås av ett antal villkor. Ett av de viktigaste är att det skall finnas fyra vittnen som beskådat mannens könsorgan vara inträngt i kvinnans. Dessa fyra vittnen skall vara kända för sin sanningsenlighet bland folk.
    Hur stor är sannolikheten kakmonstret???
    Kom igen nu, Det är ju rätt osannolikt.

Fast jag måste säga att jag tycker det där med sannolikhet ändå spelar mindre roll. Är det ett rimligt straff enligt dig?

Och om fyra män skulle komma på att deras kompis fru har en affär med en annan, ska hon då piskas?
    Mitt svar är, aldrig i livet.
    Däremot tycker jag, personligen, att otrohet är fel eftersom det sårar någon annan. men då tycker jag att de religilsa skrifterna mer ska fungera som en personlig vägvisare, än som en lagbok.

Piskrapp, dödsstraff, tortyr är ALDRIG rätt i mina ögon.
    Men jag vet ju inte hur du Ladyddi ser på kroppsbestraffningar och dödsstraff, du kanske är för om det finns massa vittnen?
  • ladydi

Självklart inte!
    Jag kanske formulerade mig klumpigt....

Jag tror däremot att straffen på den tiden då dessa böcker skrevs var av den kalibern och att dessa "omständigheter" som skulle vara uppfyllda på den tiden antagligen hade till syfte att förvåra verkställandet av dessa hårda straff. Idag är det ju självklart helt oacceptabelt. Inget att diskutera alls. 

• Siri29
    ladydi skrev 2010-10-21 14:08:43 följande:
    Självklart inte!

Jag tror däremot att straffen på den tiden då dessa böcker skrevs var av den kalibern och att dessa "omständigheter" som skulle vara uppfyllda på den tiden antagligen hade till syfte att förvåra verkställandet av dessa hårda straff. Idag är det ju självklart helt oacceptabelt. Inget att diskutera alls. 
    Då verkar det som att du och jag är helt överrens
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-21 08:54:22 följande:
    Halal - Allah ser dig när du skitpratar om din muslimska syster Posh. Att du snackar skit om en otrogen hund lär han väl dock applådera.

Nu är jag inte alls med. Är Posh muslim? Var har det framkommit någonstans?

Hur som helst. Pratat skit har jag inte. Men visst har du och h*n kampat ihop er om att gå till personliga och hånfulla kommentarer? Så vill du ta på dig rollen som domare, så var då en opartisk sådan.

Vad menar du med snackar skit om en otrogen hund? Förklara.

• oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-21 08:56:00 följande:
    Och koranisterna säger att DU tolkar fel. Men du har rätt?
    Jag läser Koranen där det står att man ska följa det som Allah (swt) givit och det som Hans budbärare givit. Jag ser det därför som rätt så klart för min del, vad det handlar om att är det rätta.

Andra får givetvis ha vilka tolkningar de vill, men för mig blir ju inte det mer rätt för det.
  • Amiraty
    oOHalalOo skrev 2010-10-21 17:06:13 följande:

Nu är jag inte alls med. Är Posh muslim? Var har det framkommit någonstans?

Nej, det är hon inte.
  • Kakmonstret
    ladydi skrev 2010-10-21 14:08:43 följande:
    Självklart inte!

Du är medveten om att dessa trevliga straff fortfarande utövas...?