• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Gung Ho

Kan man säga att Muslimer i regel är mer bokstavstroende än 'svenska' kristna? Det är en uppfattning jag fått efter att ha träffat en del från båda religioner och definitivt av de jag diskuterat med på FL.

• Nami08
    Add3 skrev 2010-10-20 00:16:11 följande:
    Kan man säga att Muslimer i regel är mer bokstavstroende än 'svenska' kristna? Det är en uppfattning jag fått efter att ha träffat en del från båda religioner och definitivt av de jag diskuterat med på FL.
    Det kanske man kan säga, det beror ju också på vilken sorts tolkning av islam man förespråkar, men generellt sett så säger ju vi muslimer oavsett tolkning att Koranen är Guds ord, och därigenom ofelbar. Sen vilken som tolkar rätt går ju inte att avgöra. Jag tycker personligen att symboliken och mystiken i islam är fascinerande!
  • Gung Ho
    Nami08 skrev 2010-10-20 00:23:56 följande:
    Det kanske man kan säga, det beror ju också på vilken sorts tolkning av islam man förespråkar, men generellt sett så säger ju vi muslimer oavsett tolkning att Koranen är Guds ord, och därigenom ofelbar. Sen vilken som tolkar rätt går ju inte att avgöra. Jag tycker personligen att symboliken och mystiken i islam är fascinerande!
    Själv tycker jag de etablierade religionerna (dvs de stora) är för 'stelbenta' för att vara ett realistiskt alternativ för mig, vare sig man tror på ngn gud eller ej. Islam mer så, då det som jag skrev generellt verkar fokusera ännu mer på det skrivna ordet. Jag tror även en stor del av motståndet eller det uppfattade avståndet till Islam kommer från detta, iaf i Sverige. Vi är vana vid ganska 'ljumna' kristna som är vana att 'töja' på det skrivna ordet för att passa ihop sin tro med dagens samhälle. Undantagen finns men brukar vara mer marginaliserade sekter. Intrycket man kan få från Islam kan då jämföras med dessa sekter.
  • Nami08
    Add3 skrev 2010-10-20 00:29:03 följande:
    Själv tycker jag de etablierade religionerna (dvs de stora) är för 'stelbenta' för att vara ett realistiskt alternativ för mig, vare sig man tror på ngn gud eller ej. Islam mer så, då det som jag skrev generellt verkar fokusera ännu mer på det skrivna ordet. Jag tror även en stor del av motståndet eller det uppfattade avståndet till Islam kommer från detta, iaf i Sverige. Vi är vana vid ganska 'ljumna' kristna som är vana att 'töja' på det skrivna ordet för att passa ihop sin tro med dagens samhälle. Undantagen finns men brukar vara mer marginaliserade sekter. Intrycket man kan få från Islam kan då jämföras med dessa sekter.
    Ja absolut om man tillhör de som bokstavligen följer Koranens ord, som tex Salafister eller Wahabister. Såg du programmet Koranen?
    I del två pratade de just om att i Saudi har kungahusets tryckeri gett ut upplagor av Koranen som man ändrat i!
    Då är det inte ens en bokstavstrogen tolkning utan en förvrängd.
    Jag gillade skarpt de båda männen som talade om det du beskriver ang kristna svenskar, att leva med islam i en modern tid, att vi har fått en hjärna att tänka med och utforska nya områden, en mer modern islam att leva med i framtiden.
    Jag tror dessa sekter kommer utrota sig själva en vacker dag, de kommer inte kunna hålla den tänkande människan i shack mycket längre med sin indoktrinering. Fler och fler människor kan läsa och skriva idag än förut, det är nyckeln till kunskap.
  • Gung Ho

Jag tror att mycket av 'konflikten' mellan 'väst' och 'islam' nu beror på att Ilsam står inför en omvälvning och splittring även utanför de 'vanliga' grenarna. Krafter vill 'modernisera' Islam vilket alltid aktiverar motkrafter som vill bevara 'den gamla ordningen'. Denna fas har till största del redan passerats när det gäller kristendomen då den mycket längre funnits parallellt med det framväxande kapitalistiska samhället.

• Nami08
    Add3 skrev 2010-10-20 00:54:17 följande:
    Jag tror att mycket av 'konflikten' mellan 'väst' och 'islam' nu beror på att Ilsam står inför en omvälvning och splittring även utanför de 'vanliga' grenarna. Krafter vill 'modernisera' Islam vilket alltid aktiverar motkrafter som vill bevara 'den gamla ordningen'. Denna fas har till största del redan passerats när det gäller kristendomen då den mycket längre funnits parallellt med det framväxande kapitalistiska samhället.
    Har du rätt i. Jag räknar dock inte wahabismen som en vanlig gren, majoriteten av sunnimuslmer följer ju inte den. Men du kanske inte menade så.
    Annars håller jag med dig i det du skriver angående kraft och motkraft. Vissa fundamentalister har ju gått så långt i sin strävan efter att förtrycka kvinnor att de gått tillbaka till den förislamiska tiden, som även kallas okunnighetens tid i islam. De sysslar med sådant som islam förbjuder nämligen att nervärdera och förtrycka kvinnor. Men de påstår sig förespråka Guds ord.
  • Kakmonstret
    Amiraty skrev 2010-10-19 21:42:33 följande:
    Jämför med en amerikansk jury. Är det också osäkert? Ja, men det finns inte så många andra sätt. Och enligt Islam måste det vara vittnen som är kända för sin trovärdighet, och inte någon part som kan ha ett intresse att se personen bli dömd, det bör vara utomstående utan någon som helst relation.
    Vad oväntat att ni ska dra in USA.

Nej, det går inte att jämföra på samma dag ens.

Något mer godtyckligt ,rätts-osäkert och rått system än islams existerar inte
  • Kakmonstret
    Nami08 skrev 2010-10-19 23:26:23 följande:
    5:39  Men den som efter att ha begått brottet ångrar sig och gör bot och bättring (skall se att) Gud tar emot hans ånger. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
    Då borde ju inga lemlästningar och steningar osv någonsin ske inom islam, och det vet vi ju tyvärr att dom gör.
    Allt är godtyckligt och hoppsan hejsan. Alla tolkar hej vilt.
    Det FUNKAR INTE när man har straff som invalidiserar och dödar på de mest groteska sätt.
  • Siri29

Alltså är det ingen som tycker att - helt oavsett vittnen - är straff som piskrapp, handavhuggning och stening fel?

Ni pratar om vittnen hit och dit, som att allt vore frid och fröjd om en liten trogen skara kan garantera att det "brottsliga" inträffat.
    I Iran har man till exempel hängt två homosexuella unga män. Jag skiter fullständigt om där fanns 100 vittnen, att döda någon för deras sexuella läggnings skull är fel och strider mot mänskliga rättigheter.

Mina muslimska kompisar tycker inte att vi ska applicera dessa straff i dagens samhälle. Icke-muslimer måste förstå att alla muslimer inte är likadana. Vissa vill ha shariastraff, andra inte.
    Det står om grymheter i Bibeln också, betyder inte att alla kristna vill applicera dessa straff i dagens samhälle.

För övrigt anser jag att dödsstraffet i USA är vidrigt, både den rättsliga process som föregår - och det faktum att staten straffar folk med döden.

• Kakmonstret
    Siri29 skrev 2010-10-20 09:08:26 följande:
    Alltså är det ingen som tycker att - helt oavsett vittnen - är straff som piskrapp, handavhuggning och stening fel?
    Tyvärr så går ju inte dessa straff att ändra på eftersom Islam inte får reformeras.
    Islams "rättssystem" är ju inte separerat från religionen.