• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 19:00:26 följande:
    Många muslimer hävdar att hadither inte är Allahs sanna ord, och därför är värdelösa.
    Vem tolkar rätt?
    Det är väl främst koranister som har den tolkningen? Att de är värdelösa?
    Jag skulle säga att deras tolkning är helt åt skogen.
  • Kakmonstret
    oOHalalOo skrev 2010-10-21 08:54:30 följande:
    Det är väl främst koranister som har den tolkningen? Att de är värdelösa?
    Jag skulle säga att deras tolkning är helt åt skogen.
    Och koranisterna säger att DU tolkar fel. Men du har rätt?
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-10-19 19:22:29 följande:
    Förstår inte hur någon nyktert kan sitta och inbilla sig att du diskuterar på en saklig nivå. Gräsligt inlägg.
    Nej jag behöver ingen ny tråd, denna duger då den avhandlar islam.

Jag förstår inte varför du tror Islam följer FN´s konvention om mänskliga rättigheter. Den enda tänkbara förklaringen är att du inte vet vad du pratar om.
    Antagligen för att hon har läst vilka Islams mänskliga rättigheter är. Kan vara så enkelt.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-10-19 21:49:08 följande:
    Nope. Det är som att diskutera med vem som helst på jorden om himlen är blå.
    ?
  • Kakmonstret
    oOHalalOo skrev 2010-10-21 08:56:15 följande:
    Antagligen för att hon har läst vilka Islams mänskliga rättigheter är. Kan vara så enkelt.
    Här har vi ett skolboksexempel på muslim som inte kan erkänna att islam har delar som är dåliga - även om alla vi andra kan se det ifrån månen.

Varför kan du inte bara erkänna att lemlästningar och andra trevliga kroppsbestraffningar bryter mot de mänskliga rättigheterna? Det vore hedervärt av dig!
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-21 08:59:13 följande:
    Här har vi ett skolboksexempel på muslim som inte kan erkänna att islam har delar som är dåliga - även om alla vi andra kan se det ifrån månen.

Varför kan du inte bara erkänna att lemlästningar och andra trevliga kroppsbestraffningar bryter mot de mänskliga rättigheterna? Det vore hedervärt av dig!
    Måste rusa iväg, men kommenterar bara det här inlägget som du skrivit.

Du kan inte läsa innantill. Det handlar inte om att 'erkänna' dittan och dattan, utan om att ta upp ting sakligt.

Var god läs, VAD Islams mänskliga rättigheter säger - punkt för punkt.

http://www.witness-pioneer.org/vil/Books/M_hri/index.htm 
  • ladydi

Vill bara säga att det är oerhört trist när det blir så uppenbart att en del människor helt enkelt inte vill förstå trots att man försöker förklara. Får känslan av att man bara vill trycka till sina medmänniskor. Hade man velat förstå hade den här diskussionen sett annorlunda ut.
    Det betyder att man fortfarande hade kunnat vara av olika åsikter men fått en förståelse och vilja att mötas eller komma närmre. Men det är uppenbart att så inte är fallet här. 
    Hade en del här inne sett dokumentärerna och olika länkar som kommit upp som tips och svar så hade man också insett att koranen och islam som andra religioner är fråga om en tro inte om en absolut sanning. Sen väljer den som tror att tolka det budskapet som sin sanning och människor tolkar saker och ting på olika vis. 

Tänk bara på att Saudarabien och Iran är de enda muslimska  länder som lägger (otroliga mängder) pengar på att få ut och propagera för sina tolkningar när dessa tolkningar egentligen inte har med religion att göra utan med politik. Det betyder att ni går på denna propaganda och ställer muslimer till svars för den. Det är vad jag kallar tragisk ignorans. 

• Kakmonstret
    ladydi skrev 2010-10-21 09:23:10 följande:
    Vill bara säga att det är oerhört trist när det blir så uppenbart att en del människor helt enkelt inte vill förstå trots att man försöker förklara. 
    Ja, jag håller med.
  • Kakmonstret

ladydi -

Innehåller koranen inga horribelt omänskligt grymma delar?

• ladydi
    Kakmonstret skrev 2010-10-21 11:09:37 följande:
    ladydi -

Innehåller koranen inga horribelt omänskligt grymma delar?
    Tyvärr avslöjar ditt svar din fortsatta okunskap när du plockar det som passar dig ur en kontext du vägrar att förstå. Det gör att jag inte blir sugen på att fortsätta diskussionen på den här nivån. 
    Se del två av svts koranendokumentär så kan vi ju diskutera vidare sedan. Där tror jag att du hittar de svar du behöver för att vi ska kunna ha en trevlig och konstruktiv diskussion.