• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Siri29
    Rikard skrev 2010-10-20 09:18:56 följande:
    Ett problem är att de som uttalar sig å Islams vägnar ofta är de mest troende, mest engagerade och mest extrema. Det finns fullt av vardagsmuslimer i världen, som är troende, men som - precis som de flesta kristna - inte bryr sig om alla dumheter som står i skriften. Det är lite som om man skulle låta valfri Knutby-predikant eller Jehovas vittne agera talesperson för vad som är kristendom.

Men till viss del delar jag din uppfattning. Det verkar finnas fler muslimer än kristna som är bokstavstroende.
    Good point!
  • Kakmonstret
    Siri29 skrev 2010-10-20 11:43:02 följande:
    I praktiken händer det. Sedan behöver inte du gilla det. Men det är ett faktum. Om än inte i Saudiarabien och Iran.
    Nej, det händer inte utan vedergällningar.
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 11:52:55 följande:
    Nej, det händer inte utan vedergällningar.
    Men herregud människa, vem är du? Det finns stora grupper i Indonesien, Sydafrika, Kanada, USA med progreesiva muslimer, feministiska muslimer.
    Det finns människor som imamen Amina Wadud som gör feministiska tolkningar av Koranen och professor Abdullahi Ahmed An-Na'im. http://cmes.hmdc.harvard.edu/node/1018
    Du verkar vilja att alla muslimer ska älskar straff som stening och vilja ha sharialagar överallt. Det finns muslimer som också önskar att det ska vara så. Men så är det inte.
    Läs boken "Vems Islam?", den författaren är muslim. Han vill kombinera demokrati med sin relgion. Släpp din osunda fixering vid att framhålla Islam som världens fiende.
    Du hittar skit i kristendomen också.
    Och du, källa på att Muhammed kräver straff för reformation.
  • Kakmonstret

Muhammed har proklamerat att Koranen som är guds egna sanna ord ska vara den allra sista skriften, och att avfällningar fån detta ska dödas. De som vill reformera vill förändra den "sista skriften" och är därmed avfällningar.

• Posh
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-20 11:00:53 följande:
    Fundamentalister betyder bokstavtroende. Bokstavtroende muslimer som följer koranen och sunnah skulle ALDRIG förtrycka kvinnan, begå självmordsattacker, terrorattacker, mord, tjuveri, lögner, misshandel etc etc.  
    Det var mig ett oerhört bold statement må jag säga.

Jag vill inte spräcka din bubbla, men jo det kan de absolut göra. Varför? De tolkar inte islam på något myspys sätt.

Jag tycker du ska leva som du lär och skilja på åsikt och fakta. Det där är en personlig åsikt du presenterar, inte hör då den hit.

Nåväl. Carry on.
  • Siri29
    Kakmonstret skrev 2010-10-20 12:33:54 följande:
    Muhammed har proklamerat att Koranen som är guds egna sanna ord ska vara den allra sista skriften, och att avfällningar fån detta ska dödas. De som vill reformera vill förändra den "sista skriften" och är därmed avfällningar.
    Det där är också tolkbart.
  • Kakmonstret
    Siri29 skrev 2010-10-20 14:58:05 följande:
    Det där är också tolkbart.
    Hur tolkar du det?
  • Kakmonstret
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-20 11:00:53 följande:
    Fundamentalister betyder bokstavtroende. Bokstavtroende muslimer som följer koranen och sunnah skulle ALDRIG förtrycka kvinnan, begå självmordsattacker, terrorattacker, mord, tjuveri, lögner, misshandel etc etc.  
    MOHAHAHAHAHAHA
    HHAHAHHAHAHAHH
    AHAHHAHAHAHHAH
    AHAHHAHAHAHHAH
    AHAHHAHAHHAHAH
    AHAHAHAHAHAHAH
  • Lilo82
    amatullah skrev 2010-08-27 19:36:30 följande:
    Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .
     Jag läste en annan tråd postad av dig igår, där det framgick att du hade mordhotat Vilks, inte ångrade det, och ansåg dig stå över de svenska lagarna eftersom de inte är shariia.

När man tänker så, då är man farligt ute.
    Jag är inte religiös, men jag har ingenting emot de som är religiösa under förutsättning att dessa personer inte försöker tvinga sin tro på någon annan (inklusive sina egna barn), eller gör något i relgionens namn som skadar personer eller samhällen.
  • Gung Ho
    Rikard skrev 2010-10-20 09:18:56 följande:
    Ett problem är att de som uttalar sig å Islams vägnar ofta är de mest troende, mest engagerade och mest extrema. Det finns fullt av vardagsmuslimer i världen, som är troende, men som - precis som de flesta kristna - inte bryr sig om alla dumheter som står i skriften. Det är lite som om man skulle låta valfri Knutby-predikant eller Jehovas vittne agera talesperson för vad som är kristendom.

Men till viss del delar jag din uppfattning. Det verkar finnas fler muslimer än kristna som är bokstavstroende.
    Det känns som sagt som att en större andel är mer ortodoxa än om man pratar med kristna (iaf i Sverige).