• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Nami08
    Siri29 skrev 2010-10-20 12:00:37 följande:
    Men herregud människa, vem är du? Det finns stora grupper i Indonesien, Sydafrika, Kanada, USA med progreesiva muslimer, feministiska muslimer.
    Det finns människor som imamen Amina Wadud som gör feministiska tolkningar av Koranen och professor Abdullahi Ahmed An-Na'im. cmes.hmdc.harvard.edu/node/1018
    Du verkar vilja att alla muslimer ska älskar straff som stening och vilja ha sharialagar överallt. Det finns muslimer som också önskar att det ska vara så. Men så är det inte.
    Läs boken "Vems Islam?", den författaren är muslim. Han vill kombinera demokrati med sin relgion. Släpp din osunda fixering vid att framhålla Islam som världens fiende.
    Du hittar skit i kristendomen också.
    Och du, källa på att Muhammed kräver straff för reformation.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-20 11:04:07 följande:
    Här får jag också fråga dig vad du menar med salafister? Är  salafism och wahabism sekter? 
    Kungahuset i SA skiter fullständigt i koranen och jag undrar vad är det de ändrat i koranen? Något specifikt? Gäller det en översättning eller i originalet?  
    Om du kollar på programmet så kan du själv se vad de ändrat och det gäller översättningar, men det spelar ingen roll , för utan översättningar skulle inte sådana som mig kunna läsa Koranen. Därför är det oerhört viktigt att översättningen är riktig.
    Konstig frågeställning, det är klart de är sekter, det är inget att förneka att det i islam finns 73 grupper eller sekter.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-20 11:00:53 följande:
    Jag frågade dig vid ett tidigare tillfälle om vilken definition av wahabism du har och jag minns inte om du svarade på det. Vill du vänligen svara mig vad du menar med wahabism? Jag frågar eftersom var och en har en egen definition av ordet och ärligt talat vet man inte vad den andra menar om man inte frågar specifikt. 

Här får vi också skilja på fundamentalister och på extremister. Fundamentalister betyder bokstavtroende. Bokstavtroende muslimer som följer koranen och sunnah skulle ALDRIG förtrycka kvinnan, begå självmordsattacker, terrorattacker, mord, tjuveri, lögner, misshandel etc etc.  
    Att de aldrig skulle förtrycka kvinnan kan jag inte hålla med om. Jag vet de som säger sig följa Koran och sunnah men behandlar sina fruar, systrar som om de inte vore värda ett ruttet lingon. De finner stöd i det i texterna säger dem. Då pratar jag inte om misshandel eller annat våld, utan om vardagliga saker som att kvinnan är till för att passa upp på mannen och att hon inte har rätt till en åsikt vad gäller religionen.

Jag har ingen speciell definition av wahabism men den mest framträdande är den som man följer i Saudi. Men den finns även här i Sverige fast under andra former och utan namn.
  • oOHalalOo
    nur skrev 2010-10-18 22:17:32 följande:
    Jag har inte läst nånstans att hon försvarar möjligen sagt att; enligt sharia lagen skall göras MEN för att komma till slutssats krävs mkt med andra ord dagens samhälle kan man inte föröva det! Det va hon har sagt säkert o du har tolkat det som passar i din smak, presis de ignoranta som tolkar Koranen efter sin smak...
    Det är vad jag har sagt, du har förstått, men inte en del andra. Bra att vara läskunnig ibland.
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-10-18 22:22:02 följande:
    Antingen är man för det, eller så är man emot det.
    Antingen tar man det i försvar, eller så gör man det inte.
    Allt är inte tolkbart i svart och vitt. Utan det handlar om mer än så.
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 10:59:34 följande:
    Man får väl för fanken stå till svars för det som RELIGIONEN förespråkar.
    Hur menar du då, när du säger 'stå till svars'? Om vi talar om muslimer däremot, så handlar det om att stå till svars för sina handlingar inför Allah (swt). Därför får du utveckla vad din 'teori' är för något.
  • Kakmonstret
    oOHalalOo skrev 2010-10-21 08:38:01 följande:
    Hur menar du då, när du säger 'stå till svars'? Om vi talar om muslimer däremot, så handlar det om att stå till svars för sina handlingar inför Allah (swt). Därför får du utveckla vad din 'teori' är för något.
    Med stå till svars menar jag att man måste kunna ERKÄNNA att religionen har delar som är bestialiska och att dessa delar är dåliga.

Kan du det?
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 16:45:31 följande:
    ...onej, inte alls. Du blir ju fullkomligt rabiat när man visar på islams bestialiska sidor.
    Problemet ligger snarare i att du inte riktigt har förmågan att diskutera frågor som berör Islam, utan skriver på ett icke diskuterbart sätt och peppas av Posh, och ni två ligger i för att försöka 'förgöra' dem som ni 'diskuterar' med. Jag har nog inte ofta sett maken till den typen av mobbing som man kan uppfatta det som. Mobba offret tills det faller till föga eller tuppar av. Så för man inte diskussioner.

Vill du/ni diskutera, så gör det respektfullt och inse att det finns människor av kött och blod bakom alla de nick som ni möter på FL. Tänk till lite, och handla sedan därefter. Dvs - väx upp.
  • Kakmonstret

Halal - Tänk på att Allah ser dig när du kastar sten i glashus.

• oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-19 18:20:06 följande:

Många muslimer tåler inte att man synar deras religion i sömmarna, för då kommer allt för mycket otrevliga saker fram. Saker som dom vet att dom egentligen borde försvara eftrsom dom ingår i religionen, men som känns obehagliga.
    Fast det handlar ju inte om att diskutera sakligt och utifrån en bra nivå.

Det är ju det som du inte klarar av, och du hela tiden försöker provocera bort den möjligheten, genom att komma med icke relevanta påståenden som att 'muslimer inte tål' det och det. Vilket inte alls är sant.

Börja gärna med att syna dig själv i sömmarna först, och lägg upp lite tankar runt vad DU Kakmonstret vill ha ut av en diskussion, vad som är intressant för DIG Kakmonstret att nå fram till i en diskussion. OM det är bara att förlöjliga (med eller utan feedback från andra FL medlemmar som delar din taktik) eller om du verkligen vill veta hur enskilda muslimer praktiserar sin religion, eller om det är att känna till vad Koranen och Sunnah har att säga, kläm då fram det det och starta en god och sund diskussion istället.