• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • oOHalalOo
    Posh skrev 2010-10-27 11:52:27 följande:
    Mmmm precis så lyder även min erfarenhet. Märkligt det där. Enligt Halas erfarenhet (?) skulle då alla muslimer behandla varandra väl?
    Så har aldrig verkligheten sett ut här.

Sen är detta tjafs så otroligt ointressant för ALLA, så om Halal ville lägga ner skulle det gynna en ev diskussion. Jag tycker det är trevligt att behandla andra som man själv vill bli behandlad, det är klart alla kan brista men som tumregel vore det ju nåt....
    Ok om du tycker att diskussionen kommer att gynnas av att jag inte finns närvarande, så viss ska du få som du vill.

Sen avslutar jag med att bara notera ytterligare en hånfullhet från dig, där du slutligen antyder att jag behandlar andra illa, så stämmer det så, I'm out.
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-10-27 14:38:45 följande:
    I mitt fall tror jag nog det beror på att jag inte har hijab, jag antar det iaf.
    Ja det är ett bra motto ! Skriver under på det.
    GladFlickor...ta nu varandra i handen och lägg ner stridsyxorna,  så kan vi diskutera tråden istället , vad den nu har hamnat... Verkar inte som att ts är kvar ens...
    Och glöm inte att religionstillhörighet inte spelar någon roll, alla är vi Guds skapelser (om man nu tror på honom).
    Bara en sista kommentar, eftersom jag inte verkar önskvärd längre i tråden.

Hur kan muslimer veta att du är muslim om du inte bär hijab? Det är en omöjlighet som jag ser det. Det går inte att skilja på en muslimsk kvinna och en icke-muslimsk kvinna, eftersom ingen av dem bär hijab. Tänk bara på att muslimska systrar inte kommer att säga 'Assalamu alaikum' till dig, helt enkelt för de inte vet att du är muslim. Men det ska du inte däremot uppfatta som 'behandla illa'. Som bekant, muslimer hälsar ju på varandra med fredshälsningen, men man brukar inte vanligtvis hälsa på andra med den, utan med 'hej' istället.

Eftersom jag är så ovälkommen och störande i tråden, så lämnar jag den nu. Tack för mig här och nu.
  • Posh
    Nami08 skrev 2010-10-27 14:38:45 följande:
    I mitt fall tror jag nog det beror på att jag inte har hijab, jag antar det iaf.
    Ja det är ett bra motto ! Skriver under på det.
    GladFlickor...ta nu varandra i handen och lägg ner stridsyxorna,  så kan vi diskutera tråden istället , vad den nu har hamnat... Verkar inte som att ts är kvar ens...
    Och glöm inte att religionstillhörighet inte spelar någon roll, alla är vi Guds skapelser (om man nu tror på honom).
    Oh ja för mig finns det liksom ingen stridsyxa överhuvudtaget. Förstår inte ens vad det är "diskussionen" gäller på denna sida av denna totaldöda tråd.
  • Nami08
    oOHalalOo skrev 2010-10-27 19:48:09 följande:
    Bara en sista kommentar, eftersom jag inte verkar önskvärd längre i tråden.

Hur kan muslimer veta att du är muslim om du inte bär hijab? Det är en omöjlighet som jag ser det. Det går inte att skilja på en muslimsk kvinna och en icke-muslimsk kvinna, eftersom ingen av dem bär hijab. Tänk bara på att muslimska systrar inte kommer att säga 'Assalamu alaikum' till dig, helt enkelt för de inte vet att du är muslim. Men det ska du inte däremot uppfatta som 'behandla illa'. Som bekant, muslimer hälsar ju på varandra med fredshälsningen, men man brukar inte vanligtvis hälsa på andra med den, utan med 'hej' istället.

Eftersom jag är så ovälkommen och störande i tråden, så lämnar jag den nu. Tack för mig här och nu.
    Tråkigt att du känner att du inte är önskvärd i tråden, det är väl ingen som menat det.

Varför skulle det vara en omöjlighet, man kan aldrig veta vad som finns i en människas hjärta , just därför ska man behandla alla bra inte bara de som till synes är muslimer.
    Jag har inte menat att de behandlat mig illa för att de inte hälsat, jag menar något helt annat men strunt samma, nu är det riktigt OT ändå...
  • Nami08
    Posh skrev 2010-10-27 20:52:30 följande:
    Oh ja för mig finns det liksom ingen stridsyxa överhuvudtaget. Förstår inte ens vad det är "diskussionen" gäller på denna sida av denna totaldöda tråd.
    Haha.... inte jag heller längre, det käns som om alla muslimtrådar spårar ur hela tiden
  • Nami08
    oOHalalOo skrev 2010-10-27 19:34:28 följande:
    Andra har dock lagt märke till det, det räcker för min del, för det bekräftar att jag inte har fått fel uppfattning.

Vet inte varför du nämner att du blivit dåligt behandlad, vilket givetvis är tragiskt i sig, men menar du att vi inte ska reagera när vi behandlas dåligt? Vare sig det är av en muslim eller en icke-muslim? Vi kan be om Allahs (swt) vägledning om det är muslimer som beter sig illa. Vilket är en stor gåva att ha förmågan att göra det tror jag. 
    Det var du som skrev att det var första gången, isåfall, en muslim behandlade dig dåligt.
    Då svarade jag att det hör inte till ovanligheterna för mig. Bara för att man är muslim så behöver det inte betyda att man är exemplarisk.
  • Posh
    Amiraty skrev 2010-10-27 23:12:37 följande:
    Hahaha detta var nog det roligaste jag läst någonsin... Tror du att du är så speciell att det är därför man signar upp sig på fl om man blir avstängd? Kan inte vara för att man vill vara med i diskussioner och använda sveriges största sajt för nöjes skull, långt innan såna som du "kom med i bilden"...
    Ja uppenbarligen har du väldigt spännande känslor för mig eftersom detta nu är femte (?) gången du skapar nytt konto för att kunna bräka ur dig dina pinsamheter efter att FL stänger av dig.
    Kanske dags att de sätter en IP spärr, vanligt hyfs innebär att man följer regler.
  • zozo88

vill bara tillägga
    att islam är så brett och det finns så många syner på saker. islam har många olika inriktningar som sunni, shia, wahabi, habashi, hanafi osv osv..  så som kristendomen har katoliker, protestanter. dessa olika inriktningar har olika syner på saker. till exempel är det tillåtet för shia muslimer att ha ett temporärt äktenskap (mutaa') utan att gifta sig hos en cheikh, vilket är strängt förbjudet hos sunni muslimer.
    och de flesta inriktningar är oeniga om många saker inom religion.

därför är islam en mycket missuppfattad religion.
    och därför ska man inte bara lyssna på en enda person om islam.

• alham
    zozo88 skrev 2010-10-31 18:57:16 följande:

vill bara tillägga
    att islam är så brett och det finns så många syner på saker. islam har många olika inriktningar som sunni, shia, wahabi, habashi, hanafi osv osv..  så som kristendomen har katoliker, protestanter. dessa olika inriktningar har olika syner på saker. till exempel är det tillåtet för shia muslimer att ha ett temporärt äktenskap (mutaa') utan att gifta sig hos en cheikh, vilket är strängt förbjudet hos sunni muslimer.

och därför ska man inte bara lyssna på en enda person om islam.

jag håller 100% med dig
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

islam har många olika inriktningar som sunni, shia, wahabi, habashi, hanafi osv osv..  så som kristendomen har katoliker, protestanter. dessa olika inriktningar har olika syner på saker. till exempel är det tillåtet för shia muslimer att ha ett temporärt äktenskap (mutaa') utan att gifta sig hos en cheikh, vilket är strängt förbjudet hos sunni muslimer.

Shia och sunni är två greningar i islam, hanafi är en  skola inom sunni men jag har inte fattat vad wahabi betyder eller vad det är för något. Ingen jag frågat har svarat på det hittills. Har du svar på det?

Habashi anser sig tilhöra sunni och enligt de fyra erkända skolorna inom sunni så är habashi en sekt.

Alla shia tror inte att mut´a är halal så där finns det två olika åsikter också inom den grenen.  

Det är bara de okunniga som missförstår islam. Hade man bara förlitat sig på det som står i koranen och profetens sunnah, lagt åt sidan de andra som kallas för källor så som qiyas och ta´wil hade man inte missuppfattat något. Men vad gör man när de flesta är lata och inte skaffar kunskap på egen hand?