• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • oOHalalOo
    Kakmonstret skrev 2010-10-22 13:55:06 följande:
    Halal & Amiraty -

Ni verkar inte det minsta rädda för Allahs vedergällningar mot er på domedagen.
    Sitta och döma vem som är muslim och inte... Endast Allah får döma, var det inte så?
    Det var du som skrev att Posh är muslim. Jag endast frågade dig VAR det har framkommit. Det har du inte lyckats svara på.
  • nur
    IBLAND INTE VÄRD ENS ATT DISKUTERA...

[36:7]
    Men [Guds] dom över de flesta av dem måste bli verklighet - de vill inte tro.
    [36:8] Vi har smitt kragar av järn åt dem, [kragar] som omsluter halsen ända till hakan och tvingar upp deras huvuden;
    [36:9] och Vi har satt ett hinder framför dem och ett hinder bakom dem, och Vi har täckt över deras [ansikten] så att de inte kan se.
    [36:10] Det är likgiltigt för dem om du varnar dem eller inte varnar dem; de vill inte tro.
    [36:11] Med din varning når du bara den som lägger påminnelsen på hjärtat och som fruktar den Nåderike, fastän Han inte kan ses eller förnimmas. Ge honom därför det glada budskapet om [Guds] förlåtelse och en frikostig belöning.
    [36:13] OCH FRAMSTÄLL för dem en liknelse - [en berättelse om] hur invånarna i en stad betedde sig när [Våra] utsända kom till dem.
    [36:14] Vi sände till dem två [sändebud] och de beskyllde båda för lögn; därför sände Vi en tredje till deras hjälp. Och de sade: "Vi har sänts till er [med budskap från Gud]!"
    [36:15] [Invånarna] svarade: "Ni är ingenting annat än vanliga människor som vi; den Nåderike har aldrig uppenbarat något. Vad ni säger är ren lögn."
    [36:30] ARMA människor! Aldrig någonsin har ett sändebud kommit till dem, utan att de har gjort narr av honom!
    [36:32] Men alla skall de [en Dag] föras fram inför Oss.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Nami08 skrev 2010-10-21 01:43:28 följande:
    Om du kollar på programmet så kan du själv se vad de ändrat och det gäller översättningar, men det spelar ingen roll , för utan översättningar skulle inte sådana som mig kunna läsa Koranen. Därför är det oerhört viktigt att översättningen är riktig.
    Konstig frågeställning, det är klart de är sekter, det är inget att förneka att det i islam finns 73 grupper eller sekter.
    Jag kan tyvärr inte se programmet. Jag håller mig till fakta, dvs det som står i koranen och tafsir och de lärdas uttalande. Du får gärna ge mig ett exempel på vad som ändrats i översättningen. 

Ja, profeten sade att det skall förekomma 73 grupper bland muslimer därför undrar jag vad du har för belägg att t. ex salafisterna är en sekt. Du vägrar ju ge mig en definition eller något de tror på/utövar som skiljer sig från det som står i islamskällor.  
    Nami08 skrev 2010-10-21 01:50:30 följande:
    Att de aldrig skulle förtrycka kvinnan kan jag inte hålla med om. Jag vet de som säger sig följa Koran och sunnah men behandlar sina fruar, systrar som om de inte vore värda ett ruttet lingon. De finner stöd i det i texterna säger dem. Då pratar jag inte om misshandel eller annat våld, utan om vardagliga saker som att kvinnan är till för att passa upp på mannen och att hon inte har rätt till en åsikt vad gäller religionen.

Jag har ingen speciell definition av wahabism men den mest framträdande är den som man följer i Saudi. Men den finns även här i Sverige fast under andra former och utan namn.
    Detta innebär att du aldrig samtalat med en muslimsk fundamentalist. Bara för att någon säger dig att h*n följer koranen och sunnah innebär det inte per automatiskt att h*n gör det. Att veta detta kräver att samtala med personen om olika ämne i islam och se vad den personen tror på och om h*n verkligen är fundamentalist, dvs bokstavstroende. 

Ja men muslimska fundamentalister är de enda som tror på att det inte är kvinnans roll att passa upp mannen. Det är mannen som skall passa upp henne, servera maten till henne så hon inte behöver laga maten. Muslimska fundamentalister tror på att kvinnan har en hög status i islam, högre än mannens faktiskt.

Aha så du har ingen definition av vad ordet wahabiser betyder men du kritiserar de ändå. Vad grundar du din kritik på om jag får fråga? Är det något de utövar/följer som inte är i enlighet med islam? Kan du inte definiera ordet får du då ge mig några exempel.

I SA som jag skrev tidigare finns olika madhahib (skolor) där så när du skriver att wahabism (det ord du inte kan definiera) råder där får man fråga dig vad det är för något. men eftersom du inte vet vad wahabism är blir det svårt även för mig som är insatt i islam att veta. Kan du ge mig en saudisk källa där det står att wahabism råder i SA? Kanske ett uttalande av sunni lärda? Ett uttalande av saudiska regeringen? En lag som står i saudisk lag? etc.
  • Kakmonstret
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-23 10:37:35 följande:
    Ja men muslimska fundamentalister är de enda som tror på att det inte är kvinnans roll att passa upp mannen. Det är mannen som skall passa upp henne, servera maten till henne så hon inte behöver laga maten. Muslimska fundamentalister tror på att kvinnan har en hög status i islam, högre än mannens faktiskt.
    Ja, talianerna t ex behandlar ju kvinnor helt underbart!
  • Amiraty
    Posh skrev 2010-10-22 12:27:06 följande:
    Ah, så den som läst islams  sk mänskliga rättigheter svarar automatiskt nej på den tydliga frågan som Nur fick?

Mao, läs islams "MR" och svara nej på frågan- Bryter islam emot FN´s mänskliga rättigheter?

Okej! Jag måste be Halal och Nur att styrka detta.

Då är det mycket konstigt att jag och alla andra som läst bådadera inte svarar nej på den frågan. Halal, du är fräck som ingen annan på detta forum, ja du har en konkurrent. Håll er till sakfrågan för i helvete, vem jag är, vad jag tror på är ingen business but mine och ingen av er har en blekaste aning. Det är pinsamt att läsa vissas inlägg.Vem är du? Jultomten? Bra.
    Du är en människa som konverterade för att sedan hoppa av. Är du muslim då? Hur? Du lämnade ju Islam. Eller har du kommit tillbaka igen? Konstigt att du skriver så mycket skit om Islam, Koranen osv då.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-23 10:37:35 följande:
    Jag kan tyvärr inte se programmet. Jag håller mig till fakta, dvs det som står i koranen och tafsir och de lärdas uttalande.Du får gärna ge mig ett exempel på vad som ändrats i översättningen. 

Ja, profeten sade att det skall förekomma 73 grupper bland muslimer därför undrar jag vad du har för belägg att t. ex salafisterna är en sekt. Du vägrar ju ge mig en definition eller något de tror på/utövar som skiljer sig från det som står i islamskällor.  
    Nami08 skrev 2010-10-21 01:50:30 följande:
    Att de aldrig skulle förtrycka kvinnan kan jag inte hålla med om. Jag vet de som säger sig följa Koran och sunnah men behandlar sina fruar, systrar som om de inte vore värda ett ruttet lingon. De finner stöd i det i texterna säger dem. Då pratar jag inte om misshandel eller annat våld, utan om vardagliga saker som att kvinnan är till för att passa upp på mannen och att hon inte har rätt till en åsikt vad gäller religionen.

Jag har ingen speciell definition av wahabism men den mest framträdande är den som man följer i Saudi. Men den finns även här i Sverige fast under andra former och utan namn.
    Detta innebär att du aldrig samtalat med en muslimsk fundamentalist. Bara för att någon säger dig att h*n följer koranen och sunnah innebär det inte per automatiskt att h*n gör det. Att veta detta kräver att samtala med personen om olika ämne i islam och se vad den personen tror på och om h*n verkligen är fundamentalist, dvs bokstavstroende. 

Aha så du har ingen definition av vad ordet wahabiser betyder men du kritiserar de ändå. Vad grundar du din kritik på om jag får fråga? Är det något de utövar/följer som inte är i enlighet med islam? Kan du inte definiera ordet får du då ge mig några exempel.

I SA som jag skrev tidigare finns olika madhahib (skolor) där så när du skriver att wahabism (det ord du inte kan definiera) råder där får man fråga dig vad det är för något. men eftersom du inte vet vad wahabism är blir det svårt även för mig som är insatt i islam att veta. Kan du ge mig en saudisk källa där det står att wahabism råder i SA? Kanske ett uttalande av sunni lärda? Ett uttalande av saudiska regeringen? En lag som står i saudisk lag? etc.

När det gäller bokstavstroende eller fundamentalister eller vad man nu ska kalla dem, så jo jag har ett antal i min "stora familj", de säger sig följa ahlus sunnah wa jama'h, men har aldrig sett något liknande i hela mitt liv när det gäller kvinnans ställning, de muslimer jag lärde mig islam av behandlar kvinnor som drottningar, därför är jag chockad.
    De följer imamer från Saudi bland annat.
    De tycker inte att kvinnor ska köra bil.
    De blandar aldrig kvinnor och män i samma rum eller på någon som helst sammankomst.
    Deras fruar får inte arbeta.
    Deras fruar får inte vistas ute ensamma utan mahram om det inte är absolut nödvändigt.
    Des säger såklart att de behandlar kvinnor väl, de menar på att kvinnans uppgift är att ta hand om mannen och hemmet (dvs laga mat, tvätta och städa)och att mannens uppgift är enbart att försörja, inga undantag.
    Så det där med att de ska passa upp på kvinnan, du måste skämta, dessa gubbar lyfter inte ett finger hemma.

Snälla sluta med ditt propsande på att jag ska definiera wahabister , de gör det så bra själva.
    De tycker naturligtvis att allt de gör är enligt islam. Och eftersom det ska finnas 73 grupper, vad är det då att tjafsa om, de är säkerligen en av dem och ingen vet i nuläget vilken som har rätt.
    Det är inget konstigt med att kalla dem en sekt eller gruppering inom islam, eftersom alla muslimer inte följer dem eller deras lärde.

• Posh
    oOHalalOo skrev 2010-10-22 20:14:27 följande:
    Skrik lagom. Det var Kakmonstret som skrev att du är muslim. Så ska du skälla på någon så är det på honom/henne. Jag bara undrade VAR det har framkommit att du är muslim.
    Hur skriker man i skrift utan ett enda utropstecken eller onödig versal? Ja du.

Visa mig, och alla andra du försöker diskutera med, samma hänsyn som visas dig. Ingen kommenterar din person. Återgälda den respekten. Detta är för diskussionens skull.
  • Posh
    Amiraty skrev 2010-10-23 17:58:12 följande:
    Du är en människa som konverterade för att sedan hoppa av. Är du muslim då? Hur? Du lämnade ju Islam. Eller har du kommit tillbaka igen? Konstigt att du skriver så mycket skit om Islam, Koranen osv då.
    Hur angår andra människors liv dig? Det är patetiskt av er att sitta och intressera er för mig som ni tror er känna. Jag tycker uppriktigt synd om såna här individer.

Skriva skit om koranen? Om islam? Det är upp till varje människa att bedöma. En normalintelligent människa ser skillnad på kritik och skit. Förvänta dig inte att vanliga människor inte ska kritisera lemlästning och tortyr.

Håll dig till saken eller ta konsekvenserna. Ett tips.
  • Nami08
    Amiraty skrev 2010-10-23 17:58:12 följande:
    Jag tycker inte det är relevant för diskussionen vad hon tror på och inte, det är mellan henne och Gud om hon nu tror på Gud.
    Jag tycker inte att hon skriver skit om islam, att vara kritisk till vissa saker är inte samma sak.
    Du kan inte veta vad som finns i hennes hjärta , om hon är muslim eller inte, det är ju knappast så att man måste skriva ett inlägg på FL om man har blivit muslim....
  • Siri29
    Nami08 skrev 2010-10-24 22:10:03 följande:
    Jag tycker inte det är relevant för diskussionen vad hon tror på och inte, det är mellan henne och Gud om hon nu tror på Gud.
    Jag tycker inte att hon skriver skit om islam, att vara kritisk till vissa saker är inte samma sak.
    Du kan inte veta vad som finns i hennes hjärta , om hon är muslim eller inte, det är ju knappast så att man måste skriva ett inlägg på FL om man har blivit muslim....
    Bra där Nami!