• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Nami08
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 14:34:57 följande:
    Ditt namn är ju bara så otroligt svårt att komma ihåg. Byter du plats på I och A så är det en av mina favoritnamn bland killar.

Det där är lika löjligt argument som om någon säger men en tjuv kallar sig inte för tjuv men ur min synsätt så är han likförbannad tjuv.
    Wahabier ogillar namnet wahabi för att det precis som habashi ses som en skällsord för ociviliserade barfotade banditer, Vilket stämmer utmärkt in på dessa individer.
    Ja haha eller hur, ahaaa nu när du säger det så, jag vet vilket namn du menar, ja det är fint ;)

Ja det kan ju förklara saken :)
  • Nami08
    0123456789 skrev 2010-11-03 21:47:57 följande:
    Och alltså, wahabist är en tolkning inom islam som följer mest den hanbaliska rättskolan (eftersom det var den som Muhammad Ibn Al Wahab följde mest, för att sedan lägga in sina egna tolkningar och synsätt i som sedan kom att kallas wahabism), precis som en som följer mest hanafi kallar sig hanafist osv. Men en wahabist/hanafist kan också vara salafist eftersom salaf i sig inte är en särskild skola utan endast betyder att följa profeten (fvmh) och hans följeslagare. Så alla som anser sig följa ahl ul sunnah wa'l jamah kan kalla sig salafister, men ändå strikt följa en särskild rättskola också som definierar deras synsätt.
    Tack för förklaringen :)
    Jag har också förstått det så angående salafis men hade svårt att sätta ord på det.
  • Somayah

Så bra skrivet 0123456789 mashaAllah! Själv lärde jag mig lite mer eftersom jag just nu studerar salafismen, på grund av att vissa har börjat kalla mig salafi trots att jag själv knappt tidigare visste vad det innebar Flört Fördomar...

• Kaf Ha Ya Ain Sad

Vad jag menade med mitt inlägg är att ordet wahabism är ett påhittat ord som hatarna till salafister brukar kalla salafisterna för för att nedvärdera och smutskasta dem. En sak som de flesta inte vet och det är nämligen att alla salafister inte följer hanbali-skolan. Att alla salafister inte kallar sig själva för salafister av den enkla orsaken att ordet innebär att följa salaf. De vill inte göra tazkiya av sig själva eftersom Allah swt sade i koranen (So ascribe not purity to yourselves.). Jag håller också inte med om att salafisterna följer allt de salaf följde. Att följa salaf för mig innebär att följa koranen och sunnah (endast) sedan vad salaf tyckte (egna åsikter) är inte intressant. Deras åsikter tillhör inte islam. 

• Posh
    The Straight Way skrev 2010-11-04 11:02:25 följande:
    Detta får man enkelt vända mot dig så var saklig nästa gång när du skriver. Vad folk tycker om islam är ointressant för mig, speciellt när sånt kommer från hycklare (munafiq). Låt folk diskutera sakliga frågorna på en vuxen nivå. Folk har inte tid med att käbbla.  
    Ja som förväntat.

Det torde vara i allra högsta grad intressant för en muslim som gärna ser sig som profetens avkomma hur hans (?) inlägg uppfattas av de som läser. Jag skulle inte vilja bidra till det du bidrar till om jag vore dig.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Posh skrev 2010-11-04 11:05:48 följande:
    Ja som förväntat.

Det torde vara i allra högsta grad intressant för en muslim som gärna ser sig som profetens avkomma hur hans (?) inlägg uppfattas av de som läser. 
    Jag är inte en hycklare som ena stunden säger att jag är muslim och i den nästkommande stund smutskasta islam. Vända kappan efter vinden är inte min egenskap. 

Sedan vet jag inte vad "profetens avkomma" betyder i sammanhanget. Vad jag uppfattar ordet är att det betyder att vara avkomling, dvs släkt och det är jag inte. Men menas det att jag följer profetens saw så ja, det gör jag vilket har irriterat dig till den grad att du börjat kalla mig och de andra muslimer elitmuslimer för att håna och smutskasta oss.
     Jag skulle inte vilja bidra till det du bidrar till om jag vore dig.
    Ta detta tips till dig själv först är mitt svar. Du vet, man kan vända allt mot den andra när det är skitsnack men kommer man till sakliga diskussioner då blir det ett helt annat snack. Därför är det viktigt att vara saklig när man diskuterar och detta är vad jag vill när andra skriver till mig. 

Nu får detta inlägg vara det sista OT från mig här så låt oss diskutera sakfrågorna och inte person.
  • Posh
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-04 11:19:28 följande:
    Jag är inte en hycklare som ena stunden säger att jag är muslim och i den nästkommande stund smutskasta islam. Vända kappan efter vinden är inte min egenskap. 

Sedan vet jag inte vad "profetens avkomma" betyder i sammanhanget. Vad jag uppfattar ordet är att det betyder att vara avkomling, dvs släkt och det är jag inte. Men menas det att jag följer profetens saw så ja, det gör jag vilket har irriterat dig till den grad att du börjat kalla mig och de andra muslimer elitmuslimer för att håna och smutskasta oss.
     Jag skulle inte vilja bidra till det du bidrar till om jag vore dig.
    Ta detta tips till dig själv först är mitt svar. Du vet, man kan vända allt mot den andra när det är skitsnack men kommer man till sakliga diskussioner då blir det ett helt annat snack. Därför är det viktigt att vara saklig när man diskuterar och detta är vad jag vill när andra skriver till mig. 

Nu får detta inlägg vara det sista OT från mig här så låt oss diskutera sakfrågorna och inte person.
    Vet du vad? Som sagt har varken du eller jag något som helst utbyte av varandra. Du väljer att gå till nån sorts personlig attack då du föredrar att tycka jag smutskastar islam då jag som vanligt kritiserar islam på de punkter där det går emot MR.

Vidare väljer du att bibehålla nån sorts ohälsosam fixering vid min religionstillhörighet.
    Jag tycker detta är ointressant för precis alla, utom dig. Det är dessutom lite obehagligt. En respektfull man håller sig ifrån att attackera kvinnor både verbalt och på annat vis. Det tycker jag du ska försöka komma ihåg.

Man måste kunna föra en dialog med människor även om de inte delar ens åsikt, kan eller vill man inte det ska man nog inte namnge dessa personer i sina osakliga inlägg se ditt # 584.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Posh skrev 2010-11-04 11:25:32 följande:
    Vet du vad? Som sagt har varken du eller jag något som helst utbyte av varandra. Du väljer att gå till nån sorts personlig attack då du föredrar att tycka jag smutskastar islam då jag som vanligt kritiserar islam på de punkter där det går emot MR.

Vidare väljer du att bibehålla nån sorts ohälsosam fixering vid min religionstillhörighet.
    Jag tycker detta är ointressant för precis alla, utom dig. Det är dessutom lite obehagligt. En respektfull man håller sig ifrån att attackera kvinnor både verbalt och på annat vis. Det tycker jag du ska försöka komma ihåg.

Man måste kunna föra en dialog med människor även om de inte delar ens åsikt, kan eller vill man inte det ska man nog inte namnge dessa personer i sina osakliga inlägg se ditt # 584.
    Ok nu är du klar hoppas jag. Låt oss nu fokusera på sakfrågan. Din person och min är verkligen ointressanta i diskussionerna, detta har jag skrivit många ggr hittills. 

# 584 handlar inte om din person. Läs det en gång till!
  • 0123456789
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-04 10:55:26 följande:
    Vad jag menade med mitt inlägg är att ordet wahabism är ett påhittat ord som hatarna till salafister brukar kalla salafisterna för för att nedvärdera och smutskasta dem. En sak som de flesta inte vet och det är nämligen att alla salafister inte följer hanbali-skolan. Att alla salafister inte kallar sig själva för salafister av den enkla orsaken att ordet innebär att följa salaf. De vill inte göra tazkiya av sig själva eftersom Allah swt sade i koranen (So ascribe not purity to yourselves.). Jag håller också inte med om att salafisterna följer allt de salaf följde. Att följa salaf för mig innebär att följa koranen och sunnah (endast) sedan vad salaf tyckte (egna åsikter) är inte intressant. Deras åsikter tillhör inte islam. 
    Jag tror det är ungefär så jag försökte förklara det. Har för mig att jag skrev att salafist och wahabist inte är = samma sak, att wahabist är en undergrupp av de som följer hanbali, en gren kan man väl säga, medan de som följer salaf är de som i sitt bästa försöker följa ahl ul sunnah wa'l jamah och inte tar en specifik skola som absolut sanning.

När jag kallar mig salafi så syftar jag inte till vad andra människor anser vara en sekt eller avgren från Islam, jag syftar helt och hållet endast till att jag försöker följa Profeten (fvmh) och hans följeslagare så mycket som möjligt i mina handlingar.
  • I Blackrose I
    0123456789 skrev 2010-11-04 12:32:38 följande:
    Jag tror det är ungefär så jag försökte förklara det. Har för mig att jag skrev att salafist och wahabist inte är = samma sak, att wahabist är en undergrupp av de som följer hanbali, en gren kan man väl säga, medan de som följer salaf är de som i sitt bästa försöker följa ahl ul sunnah wa'l jamah och inte tar en specifik skola som absolut sanning.

När jag kallar mig salafi så syftar jag inte till vad andra människor anser vara en sekt eller avgren från Islam, jag syftar helt och hållet endast till att jag försöker följa Profeten (fvmh) och hans följeslagare så mycket som möjligt i mina handlingar.
    Ser att du har avregistrerad dig. SYND.

Vi kan alltså dra slutsats av allt du har skrivit att salafit och wahabi INTE ÄR samma sak men att wahabier EXISTERAR vilket några andra försöker få det till att det inte gör.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)