• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • I Blackrose I
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:49:43 följande:
    Det finns som sagt inga svar på det hittills annars hade jag citerat och kommenterat. 

Ps: Min statstillhörighet är ointressant. 
    Hmm, han har skrivit att wahabier är en sekt. Du som brukar flyga upp i taket så fort folk skriver wahabi för att inte tala om hur du reagerar när folk skriver att dom är en sekt tänker alltså INTE citera honom?!
    Hmmm, hur ska man nu tolka detta? Aja, det är upp till dig. Det var du som gnällde att du inte får svar på din fråga. Här har du en stor chans att äntligen få slut på dina funderingar men vill du inte så...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    I Blackrose I skrev 2010-11-01 16:52:55 följande:
    Hmm, han har skrivit att wahabier är en sekt. Du som brukar flyga upp i taket så fort folk skriver wahabi för att inte tala om hur du reagerar när folk skriver att dom är en sekt tänker alltså INTE citera honom?!
    Hmmm, hur ska man nu tolka detta? Aja, det är upp till dig. Det var du som gnällde att du inte får svar på din fråga. Här har du en stor chans att äntligen få slut på dina funderingar men vill du inte så...
    Jag brukar så sällan bli arg och bara för att någon skriver att wahabism är en sekt är inte så mycket svar på frågan. Al-Azhar t. ex anser att shiismen är en sekt och svarar på varför det är så. Gubben du refererar till har inte svarat på vad det är för sekt och vilka som tillhör den och vad är det i den som inte är i enlighet med islamskällor. Jag har aldrig träffat en wahabit och aldrig hört talas om muslimer som kallar sig för wahabiter. 

Du får gärna svara på det annars låt bli andra att kommentera. Nu förtiden har jag inte mycket tid att sitta på FL.
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-11-01 16:44:25 följande:
    Nej det är han inte och det är som sagt ointressant. Det intressanta är att få ett svar på frågan.
    I Blackrose I skrev 2010-11-01 16:35:17 följande:
    Inlägg #533. Det var inte så långt bak som jag trodde. Citera honom och fråga.
    Jag har som sagt lagt fram en massa fakta som du inte godtar. T.ex. i varför moskeer i sverige........tråden. Kommer du ihåg? Då när vi hade sällskap av en wahabi-fans vid namn justice. Som sagt citera inlägg #533 så ska jag poppa popcorn under tiden. Den diskussionen tänker jag inte missa för allt i världen. Så törs du ta en diskussion med honom så ta upp det med honom vet jag.
    Du har inte lagt fram någon fakta alls och jag minns diskussionen med dig mycket väl. Den sista jag frågade (minns inte nicket) kunde inte heller ge mig ett svar. 
    Det var mig du frågade angående det. Varför är det så viktigt att definiera det.? Att de själva inte kallar sig för det är väl ingen förklaring. Vad ska man skriva då "de som vi kallar wahabiter men som själva inte kallar sig det."Obestämd
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-11-02 01:21:47 följande:
    Det var mig du frågade angående det. Varför är det så viktigt att definiera det.? Att de själva inte kallar sig för det är väl ingen förklaring. Vad ska man skriva då "de som vi kallar wahabiter men som själva inte kallar sig det."Obestämd
    Ungefär som muslimska kvinnor som bär hijab inte kallar sig eller känner sig förtryckta, men ofta pålägger andra den definitionen på oss ändå? Klart man reagerar och protesterar en del, när man inte känner igen sig.

Är det iakttagarens bedömning som ska vara allområdande gällande, eller kanske de som berörs kan få ha med ett ord i laget? Bara en tanke.
  • Nami08
    oOHalalOo skrev 2010-11-02 07:32:21 följande:
    Ungefär som muslimska kvinnor som bär hijab inte kallar sig eller känner sig förtryckta, men ofta pålägger andra den definitionen på oss ändå? Klart man reagerar och protesterar en del, när man inte känner igen sig.

Är det iakttagarens bedömning som ska vara allområdande gällande, eller kanske de som berörs kan få ha med ett ord i laget? Bara en tanke.
    Det är väl ändå inte samma sak som slöjan och förtryck. Då ska vi inte få skriva shia eller sunni eller något annat heller för någon som är berörda kanske inte vill bli kallade det, hur ska man då kunna definiera något?
  • I Blackrose I
    Nami08 skrev 2010-11-02 01:21:47 följande:
    Ditt namn är ju bara så otroligt svårt att komma ihåg. Byter du plats på I och A så är det en av mina favoritnamn bland killar.

Det där är lika löjligt argument som om någon säger men en tjuv kallar sig inte för tjuv men ur min synsätt så är han likförbannad tjuv.
    Wahabier ogillar namnet wahabi för att det precis som habashi ses som en skällsord för ociviliserade barfotade banditer, Vilket stämmer utmärkt in på dessa individer.
  • oOHalalOo
    Nami08 skrev 2010-11-02 09:41:37 följande:
    Det är väl ändå inte samma sak som slöjan och förtryck. Då ska vi inte få skriva shia eller sunni eller något annat heller för någon som är berörda kanske inte vill bli kallade det, hur ska man då kunna definiera något?
    Med tanke på vad du skrev i ditt tidigare inlägg, så jo jag tycker det går att jämföra. Dvs du skrev  Att de själva inte kallar sig för det är väl ingen förklaring ? Då har vi ju betraktarens åsikt som styr. Samma gäller ju ofta den muslimska kvinnan som bär slöja. Hon kan tala sig blå att hon inte är förtryckt, men betraktarens ord står och väger mot hennes. Jag tycker det liknar rätt bra det fenomen som talades om här tidigare.
  • Posh
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 14:34:57 följande:
    Ditt namn är ju bara så otroligt svårt att komma ihåg. Byter du plats på I och A så är det en av mina favoritnamn bland killar.

Det där är lika löjligt argument som om någon säger men en tjuv kallar sig inte för tjuv men ur min synsätt så är han likförbannad tjuv.
    Wahabier ogillar namnet wahabi för att det precis som habashi ses som en skällsord för ociviliserade barfotade banditer, Vilket stämmer utmärkt in på dessa individer.
    Men Rose, ta det lilla lilla lugna. Ska vi enligt ditt resonemang då påstå att iranier gillar att bli kallade shiiter?
    Sluta.
    Jag känner muslimer som inte har ett dugg emot att bli kallade wahabiter. Det är liksom snarare en komplimang för vissa.

Rent allmänt- det är sällan intressant att definiera vad andra är, eller hur de vill bli omtalade men när det är nödvändigt får man väl fatta att alla inte tycker lika. Hur svårt kan det vara?
  • I Blackrose I
    Posh skrev 2010-11-03 07:59:01 följande:
    Men Rose, ta det lilla lilla lugna. Ska vi enligt ditt resonemang då påstå att iranier gillar att bli kallade shiiter?
    Sluta.
    Jag känner muslimer som inte har ett dugg emot att bli kallade wahabiter. Det är liksom snarare en komplimang för vissa.

Rent allmänt- det är sällan intressant att definiera vad andra är, eller hur de vill bli omtalade men när det är nödvändigt får man väl fatta att alla inte tycker lika. Hur svårt kan det vara?
    Har aldrig hört att någon vill bli kallad wahabi. Du ser ju själv att till och med andra så kallade sunni-muslimer försöker få det till att ordet inte existerar. Det är mycket märkligt det du säger då dom själva ser ordet wahabi som en skällsord påhittad av just shiiter som dom så gärna vill bli av med.

Svar på din fråga. Ja, pappers-muslimer från Iran blir hellre kallad för shiit än sunni.

Jag har inga större problem att det finns andra som inte delar min syn på det hela. Det jag har svårt för är att vissa försöker få det till att Wahabier INTE existerar, att dom inte har en egen förvriden tolkning av Islam och att dom enligt vissa här på FL skulle rent av vara sunnier. Det håller jag inte med om och om någon säger att jag har fel så visst tänker jag stå på mig.
  • Posh
    I Blackrose I skrev 2010-11-03 09:50:17 följande:
    Har aldrig hört att någon vill bli kallad wahabi. Du ser ju själv att till och med andra så kallade sunni-muslimer försöker få det till att ordet inte existerar. Det är mycket märkligt det du säger då dom själva ser ordet wahabi som en skällsord påhittad av just shiiter som dom så gärna vill bli av med.

Svar på din fråga. Ja, pappers-muslimer från Iran blir hellre kallad för shiit än sunni.

Jag har inga större problem att det finns andra som inte delar min syn på det hela. Det jag har svårt för är att vissa försöker få det till att Wahabier INTE existerar, att dom inte har en egen förvriden tolkning av Islam och att dom enligt vissa här på FL skulle rent av vara sunnier. Det håller jag inte med om och om någon säger att jag har fel så visst tänker jag stå på mig.
    Så om du aldrig hört det finns det ingen?

Nej vet du vad vad fanatiker säger på FL ger jag inte mycket för, och det tycker jag inte du ska göra heller.