• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Posh
    1337 skrev 2010-12-03 22:01:06 följande:
    Hehe. Jag undrar också varför jag blev en man? Apropå att jag skulle vara fördomsfull...:)
    Ja alltså, jag ser hittills bara en fördomsfull person i den här diskussionen. Men hey, det finns väl mer än tusen sätt att döda en tråd på?
  • Afrodisiac
    1337 skrev 2010-12-03 15:59:15 följande:
    Det är inte jag som är Halal.

Jag är inte emot vapenexport, och jag tycker inte att Sverige har något ansvar för dödande med svenska vapen i krig.
    Jag vet att du inte är Halal, men jag ville bara påpeka det eftersom det kändes så fel att fokus byttes

Dock är jag emot vapenexport. Jag är emot krig överhuvudtaget. 
  • 1337
    Afrodisiac skrev 2010-12-03 22:30:56 följande:
    Jag vet att du inte är Halal, men jag ville bara påpeka det eftersom det kändes så fel att fokus byttes

Jag är också emot krig. Naturligtvis.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-11-30 19:23:26 följande:
    Sveriges neutralitet är det du som svamlar om för dig själv. Du har skrivit att Sverige bidrar till att människor mördas och att Sverige prioriterar att tjäna pengar framför att rädda liv. Jag undrar vilka liv som skulle räddas om svenska företag inte fick exportera vapen och på vilket sätt Sverige bidrar till att mörda människor utomlands?
    Du ser alltså ingen koppling mellan att Sverige tillåter att svenska vapen tillverkas, exporteras och därefter dödar människor långt borta från Sverige? Och i det en motsägelse till att 'Sverige är neutralt'? Jag vet inte, men för min del betyder 'neutralt' att inte bidra till att tillverka vapen som dödar människor? Kanske jag har fel, men det är så jag uppfattar ordet 'neutralt'. Men med tanke på att det går 'inflation' i ord och de reformeras och uppdateras ständigt, så kanske det inte längre betyder det?
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-12-03 01:29:56 följande:
    Men Sveriges del i detta är vapenexport. Kriganden i Afghanistan är huvudansvariga för vad som sker. De köper vapnen för att skydda sin ideologi. Förstår inte varför du försöker byta fokus och lägga huvudansvaret på de företag i Sverige som tillverkar vapen. Deras pengar är "smutsiga", men krigandens syften är smutsigare.
    Jag har väl inte skrivit något om att de som 'trycker på avfyrningen' inte har något ansvar?

Däremot har jag talat om att Sverige, iom sin vapentillverkning och export, ger möjlighet till att någon i slutändan faktiskt kan 'fyra av'. Hade inte vapnen tillverkats, kanske det inte skulle ha skett? Sverige hade i alla fall kunnat behålla sin gyllene krona av 'neutral' om inte annat.
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-12-03 22:30:56 följande:

Me too.

Samtidigt måste man ju då våga ställa frågan, 'om man är emot krig, varför protesterar man inte mot sitt land som tillåter vapentillverkning och export av dessa dessutom'? Annars kan man uppfatta det som att man utgår från en dubbelmoral i frågan. Jag säger inte att det är så, men säger att det kan uppfattas så.
  • Bal2
    oOHalalOo skrev 2010-12-04 08:31:48 följande:
    Jag har väl inte skrivit något om att de som 'trycker på avfyrningen' inte har något ansvar?

Däremot har jag talat om att Sverige, iom sin vapentillverkning och export, ger möjlighet till att någon i slutändan faktiskt kan 'fyra av'. Hade inte vapnen tillverkats, kanske det inte skulle ha skett? Sverige hade i alla fall kunnat behålla sin gyllene krona av 'neutral' om inte annat.
    Samma logik kan användas mot de som planterar och skördar knark som opium. Sverige är lika skyldigt till att folk mördas av dess vapen som en bonde i Afghanistan som sår och skördar opium eller som en kemist är när han skapar de olika pillren som tar liv eller som förädlar kokain osv. 
    Sedan säljer Sverige till stater som är kända brottslingar (ex till stater i mellanöstern)

• 1337
    oOHalalOo skrev 2010-12-04 08:29:02 följande:
    Du ser alltså ingen koppling mellan att Sverige tillåter att svenska vapen tillverkas, exporteras och därefter dödar människor långt borta från Sverige? Och i det en motsägelse till att 'Sverige är neutralt'? Jag vet inte, men för min del betyder 'neutralt' att inte bidra till att tillverka vapen som dödar människor? Kanske jag har fel, men det är så jag uppfattar ordet 'neutralt'. Men med tanke på att det går 'inflation' i ord och de reformeras och uppdateras ständigt, så kanske det inte längre betyder det?
    Jag ser kopplingen, men det var ju inte det som diskuterades. Du skrev att "Sverige" bidrar till att människor mördas, och det var detta jag invände mot. Neutralitet får du även i fortsättningen diskutera med dig själv.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-12-04 08:38:08 följande:
    Me too.

Samtidigt måste man ju då våga ställa frågan, 'om man är emot krig, varför protesterar man inte mot sitt land som tillåter vapentillverkning och export av dessa dessutom'? Annars kan man uppfatta det som att man utgår från en dubbelmoral i frågan. Jag säger inte att det är så, men säger att det kan uppfattas så.
    Jag är realist och inser att människoliv inte kommer att skonas för att Sverige slutar att exportera vapen. Tror du att krigssugna parter kommer att tvingas låta bli att kriga ifall "Sverige" slutar med vapenexport?