• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • Posh
    oOHalalOo skrev 2010-11-27 17:46:44 följande:
    Var har jag då förnekat förekomsten av att det finns en del människor som är våldsamma och utför våldsamma handlingar? Var? Svara på det först före du har så bråttom att häva ur dig saker och ting.

Jag har sett båda sidor representerade och ingen av er var speciellt vänlig och respektfull. Så du kan knappast bara skylla på TS. Ni var en hel hop som gaddade samman er också. Nu är jag inte lika intresserad av att anmäla inlägg som tydligen andra är, där jag fått inlägg raderat som långt ifrån saknade den 'klass' när i jämförelse med en del av de inlägg som skrevs igår i den här tråden. Men det kanske beror på att jag inte är lika snar att anmäla så fort jag ser något negativt skrivas om det som jag skriver? Nåväl det var OT, men måste sägas.

Personligen är jag emot mordhot, för tycker det är ovärdigt människor att hålla på så. Håller man på med sånt så anser jag man inte kan resonera med förnuftet och sin intelligens.

Så varför tror du att jag skulle försvara mordhot och rasism? Varför antyder du med din fråga att så skulle vara fallet?
    Oj då.

Jag upplever snarare att du gör som vanligt, dvs kommer in och läser ett par inlägg varvid du hittar några du kommenterar utan någon som helst insyn eller förståelse för föreliggande diskussion och allt blir bara jättefel.

För övrigt brukar en betyda att man kanske kanske kanske inte är sådär superseriös hela tiden.
    Så vad jag antyder med min fråga skulle du väl ha förstått om du hängt med hela tiden och tagit till dig vad "amathulla" skrivit och hur hotfullt hon uppträtt med glädje.
    Jag skiter i om det är en mupp som sitter och roar sig eller om det handlar om en fullt existerande galning- jag tycker inläggen talar sitt egna språk och de är rätt tydliga i hur TS känner inför svenskar, lagen, moral och för att inte tala om ett friskt uppträdande.

Vidare är jag mycket lite intresserad av hur mycket eller lite du bidrar till upprätthållningen på FL faktiskt. Att bli anmäld som någon nämnde i diskussionen syftade snarare i en verklig polisanmälan som kan full verklighet för TS som med glädje tycker sina motdebattörer kan tolka hennes inlägg som hot om vi så vill, och ärligt talat baserat på informationen känns det rätt sannolikt faktiskt.

Hoppas det framgått med all önskvärd tydlighet nu vad jag "antytt". Obestämd
  • Posh
    MiScHoOo skrev 2010-11-27 22:40:22 följande:
    Nu missuppfattar ni mig, eller jag har svårt att förmedla vad att jag har att säga angående våldtäkt. Ni ska inte ta ordet utan meningen. Det är hemskt att bli det och önskar ingen i hela världen att bli det. Nu pratade jag om en "normal" muslimsk kvinna som avstår att gå ut sena kvällar, så som på disco osv. En trygghet som finns inom vår religion. Det är inte kvinnornas fel, det är fel på några män, men varför ska jag utsätta mig för det? Om jag nu absolut måste gå ska kan några hjälpa mig fram och tillbaka. Och om ni nu inte fattar vad jag menar så ger jag upp. Jag hångar ingen som har blivit det eller önskar ingen heller, men många uttsätter sig för fara. Gå i grupper istället.
    Risken att bli våldtagen i hemmet eller av någon närstående är inte på nåt sätt mindre än överfallsriskerna såvitt jag vet.

Men sunt förnuft använder innebär ju att man kan eliminera vissa risker, jag förstår dock att dina inlägg blir ifrågasatta då du uttrycker dig på det sedvanliga sättet inom religiösa diskussioner som insinuerar att man får skylla sig själv om man är ute och lattjar runt efter mörkrets inbrott som kvinna om man dessutom inte är väl påklädd.

Den inställningen är riktigt farlig.
  • Afrodisiac
    Nu missuppfattar ni mig, eller jag har svårt att förmedla vad att jag har att säga angående våldtäkt. Ni ska inte ta ordet utan meningen. Det är hemskt att bli det och önskar ingen i hela världen att bli det. Nu pratade jag om en "normal" muslimsk kvinna som avstår att gå ut sena kvällar, så som på disco osv. En trygghet som finns inom vår religion. Det är inte kvinnornas fel, det är fel på några män, men varför ska jag utsätta mig för det? Om jag nu absolut måste gå ska kan några hjälpa mig fram och tillbaka. Och om ni nu inte fattar vad jag menar så ger jag upp. Jag hångar ingen som har blivit det eller önskar ingen heller, men många uttsätter sig för fara. Gå i grupper istället.
    Men du lägger hela tyngden på religionen. Att om man inte är muslim så råkar man ut för allt tragiskt. Att man utsätter sig själv för faror. 

Du ser din religion som en trygghet, men jag ser det som fängelse då du i egentlig mening hindras från att göra vad icke-muslimer gör. Fast här generaliserar jag grovt! Dock passar mitt svar ditt påstående om tryggheten i din religion och att den "förebygger" överfallsvåldtäkter sena kvällar. Jag ser det inte som "förebyggande" eller "trygg", utan ett hinder från att kunna röra sig på olika platser i olika tider. 

Sen vill jag säga att sunt förnuft inte är något som religiösa ha monopol på. Kvinnor i allmänhet känner till livets olika faror, men många väljer att leva livet iallafall. Man kanske inte måste gå ensam på en ödslig väg/park/valfritt ställe, men ibland sker det. Och man riskerar att råka illa ut. 

Jag vill säga att ditt påstående är lika dumt som påståendet att om du råkar ut för xenofobi är det ditt fel, eftersom du valt att bli muslim och därmed utsätter dig för xenofobi.
  • MiScHoOo

jag är född muslim och skulle aldrig vilja byta mitt liv. jag älskar livet som den är. jag går  ut sena kvällar dock aldrig ensam.

jag lever nästan som ni gör men tänker om det kommer att hända. hade jag inte trott på gud och känner mig stark med honom så kan jag garantera er att jag skulle vara en börda till staten/´försäkringskassan och varit psyk pga av alla mina sena missfall och alla begravningar. Men jag tackar gud för allt, den styrka jag har med honom gör mig någonlunda normal.

Jag har mina änglar, även om dem inte lever i livet finns dem hos mig. Nu tycker jag att jag har förmedlat om inläggen och jag har svarat er. Ni är uppforstade med friheten mer än mig. Jag accepterar alla människor och hoppas ni andra ska acceptera oss normala muslimer som inte gör något och lever som vilken svensk som helst utan all "frihet" ni talar om.

tack för mig och lycka till med tråden. Jag hoppas att alla muslimer sluta lägga in massa dumma trådar där dem ger fel bild av oss andra.

• Pappa22

Jag kommer aldrig sluta förundras över detta.

Jag är inte muslim, men mina föräldrar är det.

Jag har växt upp nära islam och nära många muslimer.

Jag har ALDRIG haft några aledningar att associera islam med våld eller något liknande.

Jag vet att det finns våldsamma muslimer, precis som det finns vålsamma människor av andra religioner.

Det fins 1,6 miljarder muslimer i världen och att anta att alla dem är våldsamma är mycket naivare än att för mig anta att de flesta inte är det!

Om ni ser fel hos muslimer i Sverige, glöm inte att här är muslimer en minoritet, och dem flesta som kommer hit gör det under dem värsta förutsättningar och kommer från de länder där islams heliga läror och skripter förvängs för att tjäna diktatorer, politikers och i dem extremaste fallen, extremisters egna syften för att tygla befolkningen.

Så ja, om alla muslimer i sverige kom fån indonesien (det land som faktiskt hushåller flest muslimer i hela världen) eller malaysia skulle alla nog ha en helt annorlunda uppfattning om islam!

• Pappa22
    Pappa22 skrev 2010-11-28 05:36:16 följande:
    Jag kommer aldrig sluta förundras över detta.

Jag är inte muslim, men mina föräldrar är det.

Jag har växt upp nära islam och nära många muslimer.

Jag har ALDRIG haft några aledningar att associera islam med våld eller något liknande.

Jag vet att det finns våldsamma muslimer, precis som det finns vålsamma människor av andra religioner.

Det fins 1,6 miljarder muslimer i världen och att anta att alla dem är våldsamma är mycket naivare än att för mig anta att de flesta inte är det!

Om ni ser fel hos muslimer i Sverige, glöm inte att här är muslimer en minoritet, och dem flesta som kommer hit gör det under dem värsta förutsättningar och kommer från de länder där islams heliga läror och skripter förvängs för att tjäna diktatorer, politikers och i dem extremaste fallen, extremisters egna syften för att tygla befolkningen.

Så ja, om alla muslimer i sverige kom fån indonesien (det land som faktiskt hushåller flest muslimer i hela världen) eller malaysia skulle alla nog ha en helt annorlunda uppfattning om islam!
    Kan tillägga att TS inte direkt hjälper poängen jag försöker förmedla.
  • Trötter
    Men vad i helvete är det du menar nu då? Att alla män är potentiella våltäktsmän och har denna drift inom sig, och det kan slå till när som hellst om han får syn på en kvinna utan eskort av en grupp?
    Du menar alltså att vi skall acceptera att män måste ju ha rätt att sätta på den har lust med om hon är ebsam, så för att vara "duktig" tjej själv och inte tas för en hora, så bör man aldrig vistas ensam...
    Det är ju just sånna resonemang som gör att man vill kröäkas på de som kallar detta islam eller religion.
    Patetiskt!
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-11-27 19:47:32 följande:
    Ja, när landet säljer vapen. Innebär det att man ska bomba Sverige eller förklara krig? De krigande länderna VILL ha vapen. Det är först och främst DE som är ansvariga för krigen som pågår. Länder som säljer vapen (däribland Sverige) drar nytta av krigen. Fult, ja, men ansvarig, nej.
    Nej var skrev jag att man ska bomba Sverige? Jag skrev däremot att Sverige bidrar till att männsikor mördas i länger långt borta, för att man tillverkar vapen. Det är inte speciellt snyggt, nej. Frågan man kan ställa sig, varför är det viktigare med att tjäna pengar än att rädda liv? Jag trycker man ska våga ställa den frågan, om man har valt att tillverka vapen.
  • oOHalalOo
    Afrodisiac skrev 2010-11-27 19:49:45 följande:
    Samtidigt som man får läsa om dödshot (av islamistiska fanatiker) riktade mot människor som inte räds yttrandefriheten...

Som sagt, med frihet kommer ansvar. Men att kritisera en religion ska inte resultera i död. Inser du det?
    Ja vi får läsa även det. Vilket är lika fel det. Det spelar ingen roll om terror och hot och våld begås av svensk polis som tränger sig in i ett familjehem och skrämmer livet ur familjen och kanske ger barnen men för livet, eller om det är personer som inte står ut med eller klarar av att andra människor har andra åsikter än de har själva och uttrycker den dessutom.

Jag vet inte varför du verkar anta att jag står bakom 'död åt alla som inte är muslimer och på dem bara' när jag aldrig har uttryckt en sådan åsikt. Kanske du ska ta och läsa vad jag har skrivit om det istället eller kanske hellre fråga mig vad jag tycker och inte komma med något som går att uppfatta som påståenden som t.ex. här där du skriver 'inser du det'? Det känns rent av förolämpande att läsa det.

Försök att se också muslimer som individer, som inte alla ser på ting på samma sätt. Då kan vi få ut något av diskussionerna.
  • 1337
    Vad beror denna orimliga våldtäktsskräck på? Risken att bli våldtagen utomhus är mycket liten. Man väljer ju själv vilka inskränkingar man vill göra i sitt liv för att undvika att bli våldtagen. Men själv skulle jag aldrig sitta hemma på kvällarna för att inte utsätta mig för den mikroskopiska risken att bli våldtagen utomhus.

Dina tips är också ganska dåliga. VIll man undgå att bli våldtagen bör man framför allt utesluta män ur sitt liv. Alltså låta bli att leva i relation med en man och inte träffa manliga släktingar och bekanta. För de flesta våldtäkter begås av någon som man redan känner.