• amatullah

Islam

As Salamu aleikom  we rahmetullah  för Muslimer

och  hej för icke troende !

Jag har märkt  att det finns en del  missförstånd runt Islam så inshAllah  vill jag förklara vissa saker .

Jag är Muslim och som sådan söker  jag skydd här i Sverige pga min religion .

Jag har absolut inga planer på att ta över erat land  och tycker inte  att ni behöver anpassa er efter mig.

Jag behöver bara att kunna bo här , utbilda mig och skaffa jobb ( eventuellt ha en moske men det är ingen måste )

Ni behöver veta att en Muslim kan inte gå in i eran arme , polis eller rättsväsende . Vi kan inte heller vara advokater  och allt detta pga våran religion .

Ni behöver också veta att det är förbjudet för oss att vi ska rösta så vi blandar oss inte i det .

Vi lever enligt shariia lagar oavsett var vi kommer eller bor  och de är de enda gällande för oss .

Vissa tror att jag kan lämna min religion eftersom jag befinner mig i Sverige men så är det inte fallet . Jag kan inte . Skulle jag göra det då är jag inte längre Muslim och jag kan lika gärna dö .

Om Sverige och svenska folket tycker att jag som Muslim  besvärar de i så hög grad , då kan de deportera mig någon annanstans

Annars tycker jag att majoritet av svenska folket  är trevliga och hjälpsamma  och jag tackar för att ni tog emot mig och min familj när vi hade svårt . En stor tack

• Svar på tråden Islam
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2010-11-30 17:09:33 följande:
    Du skrev att "Sverige" bidrar till att folk i länder långt borta mördas, och att det skulle vara viktigare för " Sverige" att tjäna pengar än att rädda liv. Min fråga som du inte svarade på var då vad som händer om "Sverige" slutar exportera vapen? Vilka liv menar du skulle räddas då? Och vad menar du med "Sverige"?
    Om Sverige slutar exportera vapen så kan det leva upp till sitt namn 'neutral' rimligtvis.

Jag försöker göra en jämförelse med att muslimer väldigt ofta ställs till svars kollektivt när ett fåtal muslimer bombar människor sönder och samman. Om man ska vara konsekvent, så borde man inte då också ha svårt för att på samma sätt också ställa svenskar och Sverige till svars, när vapen exporteras och människor dödas.

Även om jag för min del kan se orimligheten i det, men jag vill göra en poäng, just för att föra fram hur en del väljer att 'jämföra'. Jag tycker det är intressant vilka svängar det kan ta helt enkelt.

Ändå kvarstår frågan, OM Sverige är neutralt och vill så igenkännas, varför tillverkas vapen i Sverige och varför är vapenexport ok?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2010-11-30 19:11:53 följande:
    Om Sverige slutar exportera vapen så kan det leva upp till sitt namn 'neutral' rimligtvis.

Jag försöker göra en jämförelse med att muslimer väldigt ofta ställs till svars kollektivt när ett fåtal muslimer bombar människor sönder och samman. Om man ska vara konsekvent, så borde man inte då också ha svårt för att på samma sätt också ställa svenskar och Sverige till svars, när vapen exporteras och människor dödas.

Även om jag för min del kan se orimligheten i det, men jag vill göra en poäng, just för att föra fram hur en del väljer att 'jämföra'. Jag tycker det är intressant vilka svängar det kan ta helt enkelt.

Ändå kvarstår frågan, OM Sverige är neutralt och vill så igenkännas, varför tillverkas vapen i Sverige och varför är vapenexport ok?
    Sveriges neutralitet är det du som svamlar om för dig själv. Du har skrivit att Sverige bidrar till att människor mördas och att Sverige prioriterar att tjäna pengar framför att rädda liv. Jag undrar vilka liv som skulle räddas om svenska företag inte fick exportera vapen och på vilket sätt Sverige bidrar till att mörda människor utomlands?
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-30 06:05:54 följande:
    Nej jag är inte inne på att bomba någon eller något.

Som sagt, då är vi överens om att det verkar vara viktigare att ta liv än rädda dem. Iom att Sverige ställer upp att både tillverka och exportera vapen. För att tjäna pengar.

Du får gärna mer pinpointa vad det är du saknar i resonemanget, du skrev lite diffust så lite svårt att hitta rätt då.
    Men Sveriges del i detta är vapenexport. Kriganden i Afghanistan är huvudansvariga för vad som sker. De köper vapnen för att skydda sin ideologi. Förstår inte varför du försöker byta fokus och lägga huvudansvaret på de företag i Sverige som tillverkar vapen. Deras pengar är "smutsiga", men krigandens syften är smutsigare.
  • Afrodisiac
    oOHalalOo skrev 2010-11-30 06:10:55 följande:
    Det är ju lite intressant. Varför går det inte att på samma sätt omsätta det till 'muslimer'? Dvs varför anses muslimer kollektivt vara skyldiga när ett fåtal extrema grupper eller människor utför handlingar som tar andras liv genom att bomba dem sönder och samman? Då räknas det tydligen tvärtom. Är inte det lite 'lustigt'`?
    Frågar du mig det? Eller rättare sagt, anklagar du mig för detta?

Du kan ju ifrågasätta TS och fråga varför hon försöker representera dig och många andra muslimer, eller passar det i denna tråd inte att skilja mellan muslim och muslim? 
  • Afrodisiac
    1337 skrev 2010-11-30 17:09:33 följande:
    Du skrev att "Sverige" bidrar till att folk i länder långt borta mördas, och att det skulle vara viktigare för " Sverige" att tjäna pengar än att rädda liv. Min fråga som du inte svarade på var då vad som händer om "Sverige" slutar exportera vapen? Vilka liv menar du skulle räddas då? Och vad menar du med "Sverige"?
    De kriganden hittar alltid vägar att förinta varandra på. Genom vapenbusiness underlättas det bara. Jag undrar varför Sveriges del i detta väger tyngre än de som direkt bidrar till andras död.

Sveriges vapenexport går inte att försvara på något sätt, men att byta fokus till att sätta Sverige i lime light är lågt. 
  • 1337
    Afrodisiac skrev 2010-12-03 01:35:24 följande:
    De kriganden hittar alltid vägar att förinta varandra på. Genom vapenbusiness underlättas det bara. Jag undrar varför Sveriges del i detta väger tyngre än de som direkt bidrar till andras död.

Sveriges vapenexport går inte att försvara på något sätt, men att byta fokus till att sätta Sverige i lime light är lågt. 
    Det är inte jag som är Halal.

Jag är inte emot vapenexport, och jag tycker inte att Sverige har något ansvar för dödande med svenska vapen i krig.
  • Bal2
    1337 skrev 2010-12-03 15:59:15 följande:
    Det är inte jag som är Halal.

Jag är inte emot vapenexport, och jag tycker inte att Sverige har något ansvar för dödande med svenska vapen i krig.
    Rätt konstig åsikt. Så Sverige har inget med saken att göra när de tillhandahåller vapnen? Om så är fallet, varför försöker man spela att man är restriktiv när man säljer vapen? Tror du Sverige säljer vapen för skojs skull eller för att folk ska samla på dem? Tror du Sverige säljer ammunition för att folk skjuter på burkar i något afrikanskt land?
    Sverige och dess regering och därmed vi svenskar, äger stora andelar i vapenindustrin, då dessa ägs av staten eller staten är delaktig i dem. Det är staten som bestämmer vilka länder som får köpa och inte köpa vapnen.

• 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 20:12:59 följande:
    Rätt konstig åsikt. Så Sverige har inget med saken att göra när de tillhandahåller vapnen? Om så är fallet, varför försöker man spela att man är restriktiv när man säljer vapen? Tror du Sverige säljer vapen för skojs skull eller för att folk ska samla på dem? Tror du Sverige säljer ammunition för att folk skjuter på burkar i något afrikanskt land?
    Sverige och dess regering och därmed vi svenskar, äger stora andelar i vapenindustrin, då dessa ägs av staten eller staten är delaktig i dem. Det är staten som bestämmer vilka länder som får köpa och inte köpa vapnen.

Om Oleg importerar en motorsåg från Sverige för att döda Igor är det varken "Sveriges" eller Stigas fel att Igor dog. Det är Olegs fel.

Folk måste få ha rätt att försvara sig.
  • Bal2
    1337 skrev 2010-12-03 20:23:55 följande:
    Om Oleg importerar en motorsåg från Sverige för att döda Igor är det varken "Sveriges" eller Stigas fel att Igor dog. Det är Olegs fel.

Folk måste få ha rätt att försvara sig.
    Så du jämför vapen som används för att döda folk med motorsågar som används för att såga ner träd? Du förstår väl själv att din jämförelse haltar? Vapen är skapade, sålda och använda enbart för att ta folks liv.
    När jag som stat säljer till en viss part då vet jag att dessa vapen kommer att användas till slut 
  • 1337
    Bal2 skrev 2010-12-03 20:40:49 följande:
    Så du jämför vapen som används för att döda folk med motorsågar som används för att såga ner träd? Du förstår väl själv att din jämförelse haltar? Vapen är skapade, sålda och använda enbart för att ta folks liv.
    När jag som stat säljer till en viss part då vet jag att dessa vapen kommer att användas till slut 
    Mitt exempel illustrerade vems fel det är när någon blir dödad med tillhygge av någon annan. Guns dont kill people, people kill people vet du...

Vad händer om "Sverige" inte exporterar vapen?