• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine
    ceke - Ojojoj vilken dramatik, både för dig och din väninna. Hoppas verkligen, verkligen det går bra för dem, men som sagt så brukar bebisarna ju ha goda chanser att klara sig i den veckan. Tur att vi har så bra sjukvård!

Din kropp kanske kände att allt inte var ok och därför fixade den spottings. Kanske också därför jag inte får nåt utslag på äl-stickan den här månaden, dag 15 idag och fortfarande ingen stegring. :( Ska nog inte ha nåt hopp om denna månad..
    Irmeline skrev 2010-12-14 13:09:15 följande:
    Det tråkiga är att om det var ÄL så missade vi den. Vi hade inte sex just då och tiden innan hade vi kört avbrutet för att inte skicka in något som kunde hindra ägget från att fästa.
    Dumt att ha avbrutet när man vill bli gravid!! Men jag trodde ju att ÄL varit..
    Va, kan det bli så, att eventuell sperma som kommer in kan hinda ägget från att fästa? Jag trodde att portarna stängdes så att säga, direkt efter ägglossning. Men även om ni hade avbrutet kan det ju ha smugit sig in lite försats.. det fick jag minsann lära mig i sexualkunskapen i skolan. :) Så vi får hoppas på det i så fall.. Men det kan ju även vara att mensen är en vecka försenad och att blödningen vid bim var nidblödning. :)
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-12-14 13:46:15 följande:
    Va, kan det bli så, att eventuell sperma som kommer in kan hinda ägget från att fästa? Jag trodde att portarna stängdes så att säga, direkt efter ägglossning. Men även om ni hade avbrutet kan det ju ha smugit sig in lite försats.. det fick jag minsann lära mig i sexualkunskapen i skolan. :) Så vi får hoppas på det i så fall.. Men det kan ju även vara att mensen är en vecka försenad och att blödningen vid bim var nidblödning. :)
    Nej, det har jag läst nu att sperman inte kan komma in efter äl, i min "gravidbibel". Men det visste jag inte då.
    Borde testat positivt vid det här laget om det var nidis på BIM.
    Nej, nu hoppas jag mest på mens.

Hur ofta har du ÄL-testat dig?
    Har läst att piken kan vara kort för en del, omkring 10h och att man då kan missa den.
  • ifyouweremine
    Irmelie - Har bara testat en gång om dagen och började inte testa förrän dag 9 och har varit lite slarvig med att vänta 3-4h efter att man kissade senast som man egentligen ska. Har dessutom haft äl-symtom. Så jag KAN ha missat den. Men troligtvis inte för varje månad hittills har jag fått positivt utslag två dagar i streck och det har alltid varit på dag 13.. Det mest sannolika är nog ändå att jag inte hade någon ägglossning denna månad. Får man mens ändå, även om man inte haft äl? Står det nåt om det i din bibel? :)
  • Ansi30

Ceke: Nu har väl du gjort ditt inom att vara sjuk/vara på sjukhus fronten för ett bra tag fram över? Stackars dig! Håller tummen för att du snart är piggelin igen!

EGO: Var hos min underbara gyn (som nu ska sluta i mars, crap!) och tog cellprov. Bad henne ta ett prov för Bakteriell vaginos men hon kunde direkt säga att det inte var ngt för allt såg så bra ut så. OCH hon såg en stor fin äggblåsa på högersidan så hon sa att nu är det bara att hem och jobba Hon var snäll och kikade lite extra under VUL och konstaterade att allt då såg primaballerina ut. Så nu i helgen åker jag och sambon till landstället för lite extra mys då jag tror ÄL blir på söndag.

• ceke

irmelin: den där bibeln du har... vad heter den o var köpte du den? börjar fumdera på att införskaffa en

• Irmeline
    ceke skrev 2010-12-14 14:27:55 följande:
    irmelin: den där bibeln du har... vad heter den o var köpte du den? börjar fumdera på att införskaffa en
    Köpt på adlibris, taking charge of your fertility

www.adlibris.com/se/product.aspx

Inte superdyr heller :)
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-12-14 14:08:41 följande:
    Irmelie - Har bara testat en gång om dagen och började inte testa förrän dag 9 och har varit lite slarvig med att vänta 3-4h efter att man kissade senast som man egentligen ska. Har dessutom haft äl-symtom. Så jag KAN ha missat den. Men troligtvis inte för varje månad hittills har jag fått positivt utslag två dagar i streck och det har alltid varit på dag 13.. Det mest sannolika är nog ändå att jag inte hade någon ägglossning denna månad. Får man mens ändå, även om man inte haft äl? Står det nåt om det i din bibel? :)
    Japp, det står om det.

Det står även att ÄL kan bli förskjuten och komma mycket senare än man tror. Därför ska man tempa varje dag så man ser om tempen höjts. varje dag med låg temp är man fortfarande fertil.
    Om man inte får ÄL syns det även med temp, den går upp o ner o har ingen definitiv nivåskillnad efter beräknad ÄL. Då får man oftast en blödning så småningom, men den kan bli försenad.
  • Irmeline

En fundering kring graviditetssymptom som jag tänkt på nu när jag gått runt och "känt efter".

När jag ska få mens sväller brösten liksom mer "inifrån" körtlarna sväller och brösten ömmar.
    Det gjorde de även när jag var gravid, men först efter BIM och positivt test.
    Det första symptomen kring brösten var mer "utanpå". Bröstvårtorna växte och blev känsliga, och brösten var känsliga för beröring, innan de svällde upp. 

Någon annan som varit med om samma sak? 

• Irmeline
    ceke skrev 2010-12-14 16:06:29 följande:
    Så där ja. då var den beställd Tack för tipset!
    Vad gör man inte för att få bebis.. Cool
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet