Sophy80 skrev 2011-09-15 01:57:09 följande:
Tea Time
Aaah, du låter som jag. Total aversion mot ilska. Hur har du gjort för att komma över det? Hur hanterar du när han blir arg? Har han också gjort eftergifter för att du inte ska känna dig rädd?
Min man har så svårt att förstå mig. Hans barndom var lyckligast möjliga. Att människor kan bli deprimerade, må psykiskt dåligt, krångla till saker för sig - det är fikonspråk. Ikväll upprepade jag mitt problem med hans muttrade svordomar och sa att jag uppfattar det som ett hot som jag förknippar med min pappa - han var totalt överraskad. För honom är det istället normalt att man gormar och höjer rösten när någon tjatar eller stör en. Så gör man i hans superitalienska familj. Så måste man nog nästan göra, annars fortsätter mamma eller brorsan att pladdra och tjata i all evinnerlighet om man inte säger ifrån. Men det som når mina öron är något helt annat. Ett minne av något som kan sluta med våld.
Terapi i kombination med att inte ha kontakt med min pappa har hjälpt mig mycket. Att inse att människor kan vara arga utan att det är mitt fel eller att jag ska få skulden för det. Det kan låta självklart, men det har tagit ett tag att komma till den insikten. Min rädsla för arga människor är nog numera värre på jobbet än hemma. Har mer eller mindre tvingat mig själv att inse att min man inte skulle gör mig fysiskt illa.
Min man har sina rötter i det norrländska lugnet och blir sällan arg. Dessutom, i hans familj visar man sällan känslor i spannet ledsen - nedstämd - arg. Vilket visar sig t ex när vi fick missfall, då har han svårt att visa sig ledsen. Har aldrig sett honom gråta under våra åtta år tillsammans. Som tur är visar han gärna och ofta att han älskar mig...
Man kan aldrig förändra någon annan om inte den personen vill förändra sig själv. Fundera på vad du verkligen vill och med vem... Varma kramar!