• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis

hihi, saftochbulle- principen- vi börjar mynta våra egna uttryck =) jasså sob då förstår jag nicket bullar vill vi alla ha men svårt utan saften ;)

Gris78-  och ni andra vill ni ha stenkoll på kroppen så börja tempa! Verligen superbra under förutsättning att man inte blir stressad av att hålla koll!  Man brukar ju räkna med att cykeln börjar på första mensdag gris Jag tyckte det verkade SÅÅÅ krångligt först innan jag satte mig in i det men sen tyckte jag det var roligt och man lär sig massor!

Så här såg min pluss kurva ut......Jag förklarar den lite kort! Vid mens tempade jag inte sen ser man att tempen dippa och sen stiga kraftigt då har äl skett (och det blir ett rött kryss)  efter äl är tempen högre och dippen(dag 23)  är när ägget fastnade....  Om man inte blir gravid så sjukner tempen och den (j-la ) mensen kommer ..    www.fertilityfriend.com/home/2fd45f 

The blond one- Skit också så trist! =/

Drömmen om elin- spännande närär det dags?  lägg gärna upp dig på listan =)

Tredje gången gillt!?
  • ifyouweremine

Ja ni.. man får onekligen helt andra vanor än vanligt när man försöker bli gravid. Börja varje morgon med att ta tempen.. sen gå och hålla sig hela eftermiddagen för att på kvällen när man kommit hem från jobbet kissa i en mugg och stoppa i en liten äl-sticka.. haha, egentligen ganska märkligt när man tänker efter.

Hur länge brukar ni ha positivt på era äl-stickor? Jag levde tidigare i villfarelsen att man bara hade positivt en eller möjligen två dagar och att det därefter återgick till svagt igen. Men min stegring började för fyra dagar sen då teststrecket blev starkare, för tre dagar sen var teststrecket lika starkt som kontrollstrecket och både igår och idag har teststrecket varit starkare än kontrollstrecket. Kan det vara att ägglossningen inte kommer igång, så kroppen fortsätter producera LH-hormon?

• ifyouweremine

Vad har förresten ni för skäl till att ha väntat med att försöka skaffa barn tills nu efter 30? För min del är det karriären plus att jag helt enkelt inte kände mig redo, hade så mycket kvar att göra och uppleva innan jag ville låta hela mitt liv kretsa kring ett barn. Men nu är jag istället super-redo! Fast nånstans innerst inne en liten oro att man väntat för länge.. känner ni också så ibland?

• Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-10-01 00:41:45 följande:
    Vad har förresten ni för skäl till att ha väntat med att försöka skaffa barn tills nu efter 30? För min del är det karriären plus att jag helt enkelt inte kände mig redo, hade så mycket kvar att göra och uppleva innan jag ville låta hela mitt liv kretsa kring ett barn. Men nu är jag istället super-redo! Fast nånstans innerst inne en liten oro att man väntat för länge.. känner ni också så ibland?
    Själv har jag väntat för jag bröt upp med min förra sambo och hittade min nya när jag var 28 och sedan så vill man ju bo ihop ett tag och lära känna varann innan man överhuvudtaget kan överväga att bilda familj. Samtidigt har jag inte tidigare varit sugen alls, men nu när man väl bestämde sig för att man är redo och det inte blev någon bebis på en gång så blev man jättebesviken. Inne på 9:e försöket nu så vi hoppas vi lyckas denna månaden. Vi kör med Clearblues fertilitetsmonitor som mäter både östrogenhalt och LH-nivån. Östrogenhalten ökar en till flera dagar innan ÄL, så då vet man när det börjar närma sig så man kan börja sexa lite mer, sedan när den uppmäter ökade LH-nivåer så vet man att ÄL är på gång, så då blir det ännu mer sexande. Glad
  • ernlia03
    The blonde one skrev 2010-09-30 21:02:31 följande:
    F*********N!!!  Jahapp, nu sitter man här med minus imorse och kl 16 kom mensen, med råge!

men, det är väl bara att komma "upp på hästen igen" då......
    *suck*..

GRATTIS Irmelie, jag är så avis!!!!!{#emotions_dlg.flower}
    Uppåt och neråt som vanligt i den här lilla "världen". Ledsen för din skull The blonde one, men grattis till dig Irmelie!
    mallanis skrev 2010-09-30 22:04:09 följande:
    Gris78-  och ni andra vill ni ha stenkoll på kroppen så börja tempa! Verligen superbra under förutsättning att man inte blir stressad av att hålla koll!  Man brukar ju räkna med att cykeln börjar på första mensdag gris Jag tyckte det verkade SÅÅÅ krångligt först innan jag satte mig in i det men sen tyckte jag det var roligt och man lär sig massor!

Så här såg min pluss kurva ut......Jag förklarar den lite kort! Vid mens tempade jag inte sen ser man att tempen dippa och sen stiga kraftigt då har äl skett (och det blir ett rött kryss)  efter äl är tempen högre och dippen(dag 23)  är när ägget fastnade....  Om man inte blir gravid så sjukner tempen och den (j-la ) mensen kommer ..    www.fertilityfriend.com/home/2fd45f 
    Det verkar som ett väldigt smart system om man orkar tempa varje dag. Då vet man ju bättre exakt när ÄL sker, med tester vet man ju bara ungefär. Och spännande att ganska tidigt kunna se om ägget fastnat eller inte! Jag är i fasen att bara kunna vänta just nu, fick utslag på ÄL-testet i måndags så nu är det inte så mycket mer att göra.

Vad för sorts termometer använder du?

Förstår jag din graf rätt att du fick utslag på ÄL-test två dagar innan ÄL skedde?
    ifyouweremine skrev 2010-10-01 00:38:05 följande:
    Ja ni.. man får onekligen helt andra vanor än vanligt när man försöker bli gravid. Börja varje morgon med att ta tempen.. sen gå och hålla sig hela eftermiddagen för att på kvällen när man kommit hem från jobbet kissa i en mugg och stoppa i en liten äl-sticka.. haha, egentligen ganska märkligt när man tänker efter.

Hur länge brukar ni ha positivt på era äl-stickor? Jag levde tidigare i villfarelsen att man bara hade positivt en eller möjligen två dagar och att det därefter återgick till svagt igen. Men min stegring började för fyra dagar sen då teststrecket blev starkare, för tre dagar sen var teststrecket lika starkt som kontrollstrecket och både igår och idag har teststrecket varit starkare än kontrollstrecket. Kan det vara att ägglossningen inte kommer igång, så kroppen fortsätter producera LH-hormon?
    Jag brukar alltid ha positivt bara en dag. Dagen innan kan det vara aningen starkt, men långt ifrån kontrollstrecket, när det blir utslag är det oftast direkt mörkare än kontrollstrecket.
    Dagen efter brukar det vara ungefär som dagen innan utslag, dvs ganska svagt. Jag har ingen aning om varför det visar positivt så länge för dig. Har ju hört att graviditet också kan ge utslag på ÄL-test, men det kanske är lite för tidigt för det..? Eller så har du haft ÄL tidigare än du trott och nu ger den utslag på graviditet istället! SkrattandeJag vet inte riktigt om jag kan "skylla" på karriären. Har visserligen två universitetsutbildningar, men de kom mest till för att jag inte visste vad jag ville göra. Det vet jag iofs fortfarande inte... Glad Mest beror det nog på att jag träffade min man för fem år sedan och även om det kändes klockrent från början är det först det senaste året som vi börjat prata om barn. Eller, vi har ju alltid vetat att vi vill ha barn, men det har inte känts aktuellt. Sen har vi varit iväg på två långresor (ca sex månader vardera) och det blir ju lite krångligare (även om det absolut är möjligt) om man är gravid eller har småbarn. Jag har nog varit redo en längre tid än min man, men han är också två år yngre.
    Jag känner dock som du, men för min del är oron ganska stor att vi väntat för länge. Speciellt eftersom det här verkar dröja (har försökt i sex mån nu) och vi vill gärna ha åtminstone ett barn till.
    Men samtidigt läser man i andra trådar om tio år yngre som också har svårt att få barn, så än kanske man inte ska oroa sig alltför mycket. Inte för åldern iaf! Och sex månader är ju tydligen ingenting ur barngörarsynpunkt, även om det känns som en hel evighet...
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-01 00:41:45 följande:
    japp, visst är det knepigheter man lagt sig till med ;) instämmer totalt! Du kanske släpper mer än ett ägg är min fundering om du får lika starkt och starkare utslag i tre dagar? jag har haft äl-utslag i två dagar men aldrig i tre..

Ja du anledning till att vi inte börjat på bebisverkstaden tidigare.... För 4 år sedan var jag inte ens säker på att jag ville ha barn- Tyckte att mitt liv var super ändå och var inte särkilt intresserad av skrikande barn och gillar att göra det vi vill, resa, rå om oss själva och varandra ;)  vara obundna.Inte redo för en liten som skulle ställa vårt liv på ända.  Sen började det växa fram och suget kom efter en liten... jag ville gifta min först och ha fast jobb först och sen ville jag ha hus....  Äckligt snusförnuftig ..... och sen var det inte så lätt att få en bebis, ödets ironi ;) Jag känner absolut att vi kanske väntat för länge! Jag har varit så arg och ledsen både på mig själv och mannen(som absolut inte tror att VI är för gamla, vi som har så bra gener...idiot ;) )  att vi trott att när vi känner oss redo då sätter vi fart, då sätter vi fart.  Allt går inte att planera som man vill och nu kanske jag står här med för gamla ägg.... =( vilket jag inte har några belägg för men är SÅ fruktansvärt rädd för ....

..... sorry depp idag idag är det tredje dagen utan några särkilda gravidsymptom så nu målar jag f-n på väggen att det blir ett missfall till...ska dock på VUL om lite mindre än två veckor. Ska försöka hålla humöret uppe tills dess men NERE idag....
    Tredje gången gillt!?
  • The blonde one

Jag började faktiskt med verkstad med mitt ex när jag var 27, men så tog det slut av vissa aneldningar så jag träffade min nya jätte tätt inpå och han bodde i ett annat land så jag flyttade dit och nu flyttade vi tillbaka till sverige för att bilda "riktig" familj. Så hann man bli 31 år på kuppen, och nu får det vara nog med dessa vin och myskvällar. Haha, vi är rikitga gormeer, det kommer jag sakna. Myskvällar kommer man ju ha, men inte dom dör där man sitter uppe o dricker vin och pratar till kl 02:00  Tungan ute

• Polarlantis

Har inte börjat ännu för jag är i ny relation som jag hoppas ska vara den rätta Glad
    Har inte träffat någon bra man innan, har hat relationer med en massa besvärligeter i hela tiden, antingen har dom bott utomlands eller så har det varit fr tidigt i våra liv...men nu känner jag verkligen hur tiden bara rinner iväg och om det kommer ta lång till att bli gravid...ja då får jag problem!
    Hoppas på att ventuellt göra bäbis nästa år...om han visar sig vara så rätt som jag tror Glad

• Drömmen om Elin

Ingen ÄL idag heller...

• simtim
    mallanis skrev 2010-10-01 08:21:36 följande:
    japp, visst är det knepigheter man lagt sig till med ;) instämmer totalt! Du kanske släpper mer än ett ägg är min fundering om du får lika starkt och starkare utslag i tre dagar? jag har haft äl-utslag i två dagar men aldrig i tre..

Ja du anledning till att vi inte börjat på bebisverkstaden tidigare.... För 4 år sedan var jag inte ens säker på att jag ville ha barn- Tyckte att mitt liv var super ändå och var inte särkilt intresserad av skrikande barn och gillar att göra det vi vill, resa, rå om oss själva och varandra ;)  vara obundna.Inte redo för en liten som skulle ställa vårt liv på ända.  Sen började det växa fram och suget kom efter en liten... jag ville gifta min först och ha fast jobb först och sen ville jag ha hus....  Äckligt snusförnuftig ..... och sen var det inte så lätt att få en bebis, ödets ironi ;) Jag känner absolut att vi kanske väntat för länge! Jag har varit så arg och ledsen både på mig själv och mannen(som absolut inte tror att VI är för gamla, vi som har så bra gener...idiot ;) )  att vi trott att när vi känner oss redo då sätter vi fart, då sätter vi fart.  Allt går inte att planera som man vill och nu kanske jag står här med för gamla ägg.... =( vilket jag inte har några belägg för men är SÅ fruktansvärt rädd för ....

..... sorry depp idag idag är det tredje dagen utan några särkilda gravidsymptom så nu målar jag f-n på väggen att det blir ett missfall till...ska dock på VUL om lite mindre än två veckor. Ska försöka hålla humöret uppe tills dess men NERE idag....
    Håller tummarna för att allt ska gå bra för er mallanis - det behöver nog inte kännas så mycket ännu, men jag tror att det kan växa på ändå. Skickar positiva tankar.

Ang. varför man väntat länge med barn..så kan jag känna igen mig i vad ni redan skrivit. Jag har pluggat, frilansat ett tag när jag var klar med utbildningen och nu har jag fått fast jobb för ett tag sen, men innan dess så kändes livet inte klart för barn. Sen har jag inte heller varit särskilt sugen tidigare, utan velat göra lite som jag vill, resa, sova, jobba, vara ute på strövtåg... Fast största anledningen till att jag vill nu är nog att jag träffade min man för drygt ett år sen, och plötsligt känns allt helt rätt, till skillnad från tidigare jobbiga relationer. Och sen plötsligt en dag satt vi och pratade om barn och det kändes också rätt. Visst oroar jag mig för att jag kanske väntat för länge, men jag ville ju inte tidigare. Förhoppningsvis har jag lärt mig bra saker under alla mina 34 år på jorden, så att jag kan klara att bli en ok mamma en dag..

Tog första äl-testet för den här månaden idag, dag 12 i min cykel på ~29 dagar. Ett svagt streck blev det och så kontrollstrecket också, men det var så testen såg ut alla dagar förra månaden... Men det är ju några dagar kvar tills det borde vara äl. Vi får se hur det går. Kan bara hålla med dig essalady, man får klart knasiga vanor men det är för en god sak iallafall
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet