• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis

"Det verkar som ett väldigt smart system om man orkar tempa varje dag. Då vet man ju bättre exakt när ÄL sker, med tester vet man ju bara ungefär. Och spännande att ganska tidigt kunna se om ägget fastnat eller inte! Jag är i fasen att bara kunna vänta just nu, fick utslag på ÄL-testet i måndags så nu är det inte så mycket mer att göra.
    Vad för sorts termometer använder du?
    Förstår jag din graf rätt att du fick utslag på ÄL-test två dagar innan ÄL skedde?"

Ernlia- Jag tycker det var fantastiskt kul att tempa! Jag hade en digital temometer köpt på apoteket (men ännu bättre om man köper en med 2 decimaler) först tempade jag oralt men fick lite väl flukternade resultat så började tempa vaginalt, vilket gav mer exakthet =)
    Jag förklarade bara väldigt kort och riktigt så enkelt är det inte riktigt...sorry  ;)
    Den dippen när ägget fäste behöver inte komma och om man får dippen så betyder det inte alltid att det beror på att ägget fäste Men det KAN betyda det. Och med facit i hand så kan jag ju konstatera det =)  Äl testet och att tempen steg var inte helt synkade denna månad och därför skrev FF bara ut ett streckat rött kryss, om allt stämmer överns så blir det ett heldraget kryss!  Om man gå med på FF (kostnadsfritt om man inte vill ha VIP) så får man "lektioner på ff" som gör att man lär sig en del sen finns det trådar här på FL med folk som tempar som man kan fråga och "analysera" kurvorna med =)

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-01 23:47:32 följande:
    Håller med om att detta är en skön tråd, här känner man sig hemma. :) Varför grubblar man så mycket över detta med graviditet hörni. Att man inte bara kan slappna av och låta kärleken ha sin gång? Men detta är väl det viktigaste man gjort (ska göra) i livet.. Själv har jag sannolikt precis passerat ÄL nu, så hädanefter blir det väl VM i symtomletande. Helt hopplöst! Brukar ni känna av era ägglossningar väl? Jag läste nånstans "vissa kvinnor påstår att de kan känna när de har ägglossning". Om jag hade äl igår och det brukar kännas så för de flesta så förstår jag inte hur nån kan undgå att känna. Hade rejält med värk både i underlivet o ryggen, har dessutom senaste dagarna fått massa finnar för första gången på typ 10 år. Däremot har jag inte direkt märkt av nåt trådigt sekret (även om det har rätt "färg"). Tempen tror jag inte stigit särskilt heller. Jag kan inte minnas att jag känt av äl förut men jag har ju haft p-piller och därefter hormonspiral så jag kanske inte har haft äl på många år. Gud vad långsamt tiden går! Hur ska jag orka vänta 2v på bim?? Hur går det för er andra?
    Jag har haft alla möjliga varianter vid äl...
    utslag på äl- inga känningar men flytningar
    Inget utslag på äl - känningar och flytningar
    mfl...mfl
    Under en cykel kan man ha 5 olika sorters flytningar!? Så på flytningarna kan man också "veta" att äl är på gång... men vill till att man lär sig se skillnaderna ;) inte alltid så lätt !

låter som att du har lovande symptom!!! Håller tummarna =)
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Kul att läsa era "historier" och anledningen till att vi kämpar ihop! Mycket som har skrivits så lite klurigt att hänga med *s* härligt "problem"
    Men håller tummarna både för er som jobbar på äl men lite extra för er som snart har BIM!!! Ni är ju ganska många på G och kul med symptom!!! ! 
    Tredje gången gillt!?
  • Gris78

Morgon alla glada, :)

Testade nyligen och inte ett enda spår av en glad snubbe här inte. Sket i det igår och jag verkar ju inte ha missat någonting...Strax innan den 29 då det egentligen e tänkt att man skulle haft äl så fick man en svag stegring men sedan dess har det bara gått utför. :(

Essalady får man var med i VM i symtom letande? - jag tänkte även  testa vid de tillfällena då jag tror  det är äl på gång. CB teststickor har inte en kul prislapp! - 249 kr
    Ska nog återgå till Apoliva när jag väl hittar dem.  

"Saftis" - tack för dina positiva inlägg om min hopplös kropp. känner att jag måste nog läsa på lite mer om hur saker och ting funkar här. Jag brukar inte läsa "manualen" och hade inte tänkt göra på så här heller. 

Mellanis  - vad är det din bild föreställer?  Hoppas att din "onda" tankar har försvunnit. Jag tror att det är bäst att slappna av och ta det lugnt! - stress är inte ett bra element sett och upplevt själv. 

Du som skulle ha middag för vänner och köpt a-fritt vin, - hur gick? Var vinet gott?? 
    Har hört att Carlsberg a-fria öl ska vara himla gott!  Är inte öl drickare själv...

• ifyouweremine
    Gris78 skrev 2010-10-03 09:34:35 följande:
    Morgon alla glada, :)

Testade nyligen och inte ett enda spår av en glad snubbe här inte. Sket i det igår och jag verkar ju inte ha missat någonting...Strax innan den 29 då det egentligen e tänkt att man skulle haft äl så fick man en svag stegring men sedan dess har det bara gått utför. :(

Essalady får man var med i VM i symtom letande? - jag tänkte även  testa vid de tillfällena då jag tror  det är äl på gång. CB teststickor har inte en kul prislapp! - 249 kr
    Ska nog återgå till Apoliva när jag väl hittar dem. 
    Du är hjärtligt välkommen att delta i VM med mig! :) Hur var det nu, hade du nyligen slutat med preventivmedel och det är därför du inte vet säkert när du har äl? Eller är du osäker på om du har äl eller inte? Jag har kört med tre metoder den här månaden:
    - teststickor som jag testar med varje dag vid ungefär samma tid (köper billiga från testlagret.se, kan rekommendera det!)
    - sekretmetoden, dvs kollar hur slidsekretet ser ut - runt äl ska det vara genomskinligt och glidigt, annars är det mer åt det vita hållet
    - tempmetoden, dvs mäter min basaltemp det första jag gör varje morgon - när basaltempen stiger har man troligtvis haft äl, och sen om man blir gravid stiger det ytterligare lite

Teststickorna har funkat bäst tycker jag, det var väldigt tydligt positivt under tre dagar och därefter gick det tillbaka. Sekretet har visserligen blivit genomskinligt men inte sådär trådigt som det tydligen "ska" vara. Tempen ökade 0.2 grader 1-2 dagar efter lh-stegringen. Nu använder jag inte stickorna längre men däremot fortsätter jag att tempa fram tills (när jag förhoppningsvis inte får) mens.

Jag vet inte om jag kommer vara såhär noga med testande följande månader, nu var det mest för att jag vill komma underfund med min kropp lite, eftersom jag inte haft mens på 5 år när jag hade hormonspiral.
  • ifyouweremine

När har ni äl och bim förresten? Vi kanske borde ha en liten bim-lista så vi kan hålla koll och peppa varandra när vi närmar oss äl respektive bim? Jag börjar i alla fall och så får ni fylla på om ni vill. :)

{#emotions_dlg.flower} 30-taggarnas BIM-lista {#emotions_dlg.flower}

essalady - 2:a försöket, inga barn, ÄL 28 sep, BIM 12 okt

• Daniela01

Daniela01 - inga barn, ÄL 17 okt, BIM 28 okt
  • Drömmen om Elin

Hittar ju nte ens min ÄL dag (dagar) känns värdelöst just nu! Nä nu vill jag ha mens så jag kan börja om o testa... Men jag skriver väl upp mig... under har ju skett förr ;))

Daniela01 - inga barn, ÄL 17 okt, BIM 28 okt
    Drömmen om Elin - 1.a försöket, BIM 17 Okt.

• Gris78

Essalady - Jag har nyligen kommit på att jag verkar ha 28 dagars cykel och inte 30 som jag kört med tidigare. Det här var första månaden jag tänkte köra efter det men äl verkar ha sprungit bort. Misstänker att jag missat den då jag kände den där klet och smet känslan ett antal dagar innan äl skulle ha varit enl kalendern (29/9). Trådit vette fan om det var....har inte undersökt saken.

Eftersom det här skulle ha varit det andra seriösa försöket så har jag inte testat med så många varianter.
    Jag har kört teststickor någon gång tidigare mest för att testa lite, sen har jag glömt bort det och kört på klet och smet känslan som jag läst en del om.  Denna gång tänkte jag köra på stickorna för mer precision. Sambon är lite förvirrad eftersom det inte verkar bli något mys tillfälle. :)  Det verkar ju blivit en total flopp för min del.  

Ska testa en eller två morgonar till och sen får det vara tills efter kommande mens då jag ska vänta på klet & smet känslan och köra stickorna då, förhoppningsvis så är det äl som jag känner av!! :)  En kombo av tidigare alt. 

Det här med att tempa är inte min grej och jag kommer nog inte att köra på det, jag fryser normalt sett jämt så skulle min basaltemp stiga någon grad så lär jag någon märka det..................hoppas jag.  

Måste medge att tidgare har varit lätt förvirrad då man läst och hört olika saker hela tiden, här på FL tex så säger man att det kan ta fiskarna upp till 24h innan de når målet. Jaha har jag tänkt då och varit ute i lite mer god tid med myset för att ge fiskar tiden att komma dit i tid och indirekt öka mina chanser. Men sen så tittade man på the great sperm race och där så var det mellan 15-17h för dem att komma till målet.  Experterna där säger kör på äl dagen för störst chans och ev dagen efter.... - stickor och ens egen känsla är vad jag satsar på i vårt lilla VM i oktober. :)

Oj det blev visst ett långt inlägg, sorry det var inte mening....
  • Gris78

Drömmen om Elin - fniss välkommen till klubben och denna härliga tråd! 
    Vill du kanske var med i min och Essaladys VM i symtom sökande?

:)

Kram 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet