• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • simtim

Måste bara tillägga att det är så trevligt att den här tråden finns. Tack för det mallanis!

• Ansi30
    ifyouweremine skrev 2010-10-01 00:38:05 följande:
    Ja ni.. man får onekligen helt andra vanor än vanligt när man försöker bli gravid. Börja varje morgon med att ta tempen.. sen gå och hålla sig hela eftermiddagen för att på kvällen när man kommit hem från jobbet kissa i en mugg och stoppa i en liten äl-sticka.. haha, egentligen ganska märkligt när man tänker efter.

Hur länge brukar ni ha positivt på era äl-stickor? Jag levde tidigare i villfarelsen att man bara hade positivt en eller möjligen två dagar och att det därefter återgick till svagt igen. Men min stegring började för fyra dagar sen då teststrecket blev starkare, för tre dagar sen var teststrecket lika starkt som kontrollstrecket och både igår och idag har teststrecket varit starkare än kontrollstrecket. Kan det vara att ägglossningen inte kommer igång, så kroppen fortsätter producera LH-hormon?
    Jag brukar ha full stegring under max 2 dygn, mer kanske 30 timmar eller liknande. Men jag tror det där är jätteolika eftersom allt handlar om hormoner Kör på i sänghalmen bara.

Jag har "väntat" med barn eftersom jag har varit så sjukt styrd av min agorafobi. Har känts svårt att tänka på barn när jag inte velat lämna hemmet. Men sen träffade jag en helt underbar man och vi har köpt vårt radhus och nu liksom skriker livet efter en liten att få älska och rå om. Han har en son sedan tidigare som bor hos oss, en härlig 15 åring med allt vad det innebär haha
    The blonde one skrev 2010-10-01 10:07:33 följande:

Jag började faktiskt med verkstad med mitt ex när jag var 27, men så tog det slut av vissa aneldningar så jag träffade min nya jätte tätt inpå och han bodde i ett annat land så jag flyttade dit och nu flyttade vi tillbaka till sverige för att bilda "riktig" familj. Så hann man bli 31 år på kuppen, och nu får det vara nog med dessa vin och myskvällar. Haha, vi är rikitga gormeer, det kommer jag sakna. Myskvällar kommer man ju ha, men inte dom dör där man sitter uppe o dricker vin och pratar till kl 02:00  Tungan ute

Jo jag har också tänkt på dem där vinkvällarna och kanske än mer våra härliga sovmorgnar. Men vad är väl det mot ett litet barn
    .
    Tror jag hade min äl i natt, kändes så i mage och rygg. Så vi sexade till det lite i morse innan mannen åkte till jobbet.
    I eftermiddag åker vi till mina föräldrars landställe och kommer där ligga vägg i vägg med just dem så nu blir det inget mys innan söndag

mallanis: Försök att inte låta dem  där mörka tankarna ta över! Fast jag förstår att det måste vara tufft och läskigt med dina erfarenheter. Det här SKA gå vägen, basta!!! 

Trevlig helg på er allihop! 
  • Saftmedbulle

The blonde one: tråkigt med mens, men bara att köra vidare...

Mallanis: Nä, inte deppa nu - den här gången går det vägen (fast jag förstår om du känner som du gör, pepp, pepp).

Ja, varför inte barn tidigare? Har inte haft någon att göra dem med förrän tills nu (har varit ihop med min man i två och ett halvt år och sen vill man ju lära känna varann, lixom...)
    Visste inte heller helt säkert (inte han heller) om jag överhuvudtaget ville ha barn, men behövde ju aldrig fundera på det eftersom jag inte levde i någon relation.
    Är 39, så jag kanske borde flytta till 40-tråden snart ;) ?

Önskar alla en trevlig helg!
    Förövrigt kan jag tillägga att jag är lika "psyko" som ni andra... Inbillar mig (?) att jag mår illa, längtar efter choklad och lakrits, ja och alla såna där teckentydningar...

• mallanis

Har egentligen inte tid att skriva men vill bara medela att det är en sån skön tråd!!
    Glad att jag har hittat er i tråden! "saftis" (du kommer snart heta bullen ) du är med oss ;)

Tredje gången gillt!?
  • ifyouweremine

Håller med om att detta är en skön tråd, här känner man sig hemma. :) Varför grubblar man så mycket över detta med graviditet hörni. Att man inte bara kan slappna av och låta kärleken ha sin gång? Men detta är väl det viktigaste man gjort (ska göra) i livet.. Själv har jag sannolikt precis passerat ÄL nu, så hädanefter blir det väl VM i symtomletande. Helt hopplöst! Brukar ni känna av era ägglossningar väl? Jag läste nånstans "vissa kvinnor påstår att de kan känna när de har ägglossning". Om jag hade äl igår och det brukar kännas så för de flesta så förstår jag inte hur nån kan undgå att känna. Hade rejält med värk både i underlivet o ryggen, har dessutom senaste dagarna fått massa finnar för första gången på typ 10 år. Däremot har jag inte direkt märkt av nåt trådigt sekret (även om det har rätt "färg"). Tempen tror jag inte stigit särskilt heller. Jag kan inte minnas att jag känt av äl förut men jag har ju haft p-piller och därefter hormonspiral så jag kanske inte har haft äl på många år. Gud vad långsamt tiden går! Hur ska jag orka vänta 2v på bim?? Hur går det för er andra?

• Gris78

hahahaahha "heta bullen" den var super Mellanis! 

Ingen äl än, har inte testat idag men jag kände verkligen inte för att gå vid 6 på morgon för att kissa på en dyr sticka...Kanske senare idag att man testar än gång till.

Fast i är i oktober nu och det känns inte troligt att jag skulle ha äl två ggr under samma månad. Enl kalendern så skulle den varit den 29:e. Känns som att man får satsa på tillfället efter nästa mens!  hmmm är jag pessimist nu eller realist?? :)

Saft&hetbullle - det är alldeles jävla självklart att du ska stanna i denna extremt härliga tråd. Glöm 40-taggarna, de är oftast besservissers och lite präktiga..... lite som min storasyster. :)

Jag ville nog ha barn tidigare mest för att jag alltid tyckt att det verkar väldigt mysigt men en liten tjockis, och för at jag är yngst av totalt 4 syskon som alla redan har två var. Tyvärr så har det inte blivit så det det inte varit lätt att få min snubbe lite att dela den åsikten för ens nu. Han är inte så driftig tyvärr om inte jag heller antar jag. Men än han dock!!! 

• Fröken Ellen

Hej! Det har gått ett tag sedan jag tittade in här och det är roligt att se att tråden lever vidare och att vi blivit fler som väntar och längtar efter det där pluset. Och att det faktiskt dykt upp ett plus också, GRATTIS! 

För min del har det varit en ganska märklig månad, ÄL kom några dagar tidigare än väntat så det finns en risk att vi bommade den då sambon och jag befann oss på olika orter... Men det är väl bara att hålla tummarna, hoppet är ju inte över förrän mensen kommer. Just nu väntar jag otåligt, men det är åtminstone en vecka kvar innan det är värt att testa.

• Saftmedbulle

Hej igen! Gillar också tråden :) Glad att jag hittade hit.

Gris78: Testa på bara. När jag testade (elva dagar) började jag på dag 8 i menscykeln (har hört att dag 10-14 skulle vara det vanligaste att ÄL kommer). 8+11=19, vilket låter som väldigt länge, men vad sjutton man får ju följa kroppens rytm och det gör att om man bara skulle chansa känns det som om man missar det. Min mans kommentar var "shit, vi har ju varit helt fel ute", så nu testar jag för säkerhets skull. Det behöver alltså inte vara för sent det  med ÄL för dig det här tillfället (vill inte ge dig falska förhoppingar, men bara så du vet ;)

Essalady: Jag har ofta väldigt ont strax före mens och även på förmodad ägglossning. Eftersom bebisverkstaden är ganska nystartad har jag inte direkt tänkt på när jag haft ägglossning. Finnar är ett "bra" tecken, men någon trådaktig vävnad har jag då inte märkt (fast gyn sa att hon såg det sist jag var där).
    Just nu har jag grymt ont i "nermagen"  och ja,,, PMS kanske? Fast BIM är ju den 6e, så än är det ju inte kört...

FrökenEllen: Jag tänker inte heller testa förrän BIM är passerad.

Ikväll blir det middag hos oss med lite trevliga vänner. Har köpt ett gott alkoholfritt vin till mig själv :)

• simtim

Mmm lördag. Härligt.
    essalady: jag känner inte av när jag har ÄL alls. Ingenting. Därför ville jag prova äl-test, sitter här och håller mig nu för att komma upp i dessa 4 timmar... Och planen den här månaden är att försöka sexa varannan/var tredje dag. Och så fortsätta att äl-testa och satsa lite extra när det blir positivt där.

• ifyouweremine
    Saftmedbulle skrev 2010-10-02 12:56:00 följande:
    Essalady: Jag har ofta väldigt ont strax före mens och även på förmodad ägglossning. Eftersom bebisverkstaden är ganska nystartad har jag inte direkt tänkt på när jag haft ägglossning. Finnar är ett "bra" tecken, men någon trådaktig vävnad har jag då inte märkt (fast gyn sa att hon såg det sist jag var där).
    Just nu har jag grymt ont i "nermagen"  och ja,,, PMS kanske? Fast BIM är ju den 6e, så än är det ju inte kört...

Ikväll blir det middag hos oss med lite trevliga vänner. Har köpt ett gott alkoholfritt vin till mig själv :)
    Låter spännande med ont i nermagen! Det är ju lite väl tidigt för mensvärk egentligen eller? Jag håller tummen för att du är gravid! :) Jag tog ju ut hormonspiral 17:e aug så jag har inte haft mer än en mens sen dess, men då fick jag i alla fall mensvärk först samma dag som mensen kom.

Vad har du hittat för gott alkoholfritt vin? Jag älskar vin och kommer sakna det under graviditeten (även om det _självklart_ är värt det) så jag letar efter lite vettiga alkoholfria vin. De flesta känns väldigt tunna tycker jag.
    simtim skrev 2010-10-02 15:39:23 följande:
    Mmm lördag. Härligt.
    essalady: jag känner inte av när jag har ÄL alls. Ingenting. Därför ville jag prova äl-test, sitter här och håller mig nu för att komma upp i dessa 4 timmar... Och planen den här månaden är att försöka sexa varannan/var tredje dag. Och så fortsätta att äl-testa och satsa lite extra när det blir positivt där.
    Ja det värsta är att man inte "får" kissa 4 timmar innan.. Själv har jag väldigt svårt att hålla mig så länge, men det går bättre ju fler gånger man försöker. :) Låter bra med sex varannan eller  var tredje dag. Vi kör också det, förutom just kring äl, när vi kör varje.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet