Drömmen om Elin skrev 2010-10-03 18:03:06 följande:
Esssalady: Försök och få nåt annat att tänka på. Tror inte de är bra att vara för mycket i graviditetstänk. Själv så hoppas och vill man ju men samtidigt så försöker jag ha annat o tänka på. Som att jag kanske inte kommer bli gravid så fort och har planerat en skön utlandssemester imars ;))
Hehe ja jag vet.. :) Har själv sagt till andra som försöker bli gravida att det nog inte är så bra att de tänker och grubblar så mycket, men nu börjar jag förstå varför det är så svårt! Det brukar gå lättare på vardagarna när jag jobbar, men just söndagar är ju lite långsamma. Men bra idé att hitta nåt annat projekt att se fram emot, så man kan tänka på det också..
Fru KM skrev 2010-10-03 19:34:40 följande:
Hej på er!
Här vill jag gärna vara med.
31 år o har precis börjat försöka på riktigt med maken;).
Ska läsa igenom tråden imorn men ville bara berätta att jag gärna är med er.
Kram
Välkommen Fru KM! Lycka till med försökandet!
Irmeline skrev 2010-10-03 19:56:23 följande:
Hej, jag har en fråga till er blivande mammor 30+ men under 36.
Tänker ni göra KUB eller liknande test på era bebisar, eller tänker ni helt enkelt vänta till UL vecka 18?
Om ni inte är gravida, tänk hypotetiskt, skulle ni vilja kolla eller inte?
tydligen föds flest mongoloida barn i den ålderskategorin, när man är lite äldre men för ung att erbjudas test automatiskt.
Jag har funderat en del på det och jag och maken har till och med pratat om det, trots att jag inte ens blivit gravid ännu. :) För honom är det ett mardrömsscenario om vi skulle få ett utvecklingsstört eller svårt handikappat barn, så han vill absolut göra alla test man får göra. Själv känner jag mig lite kluven. Självklart skulle jag allra helst sätta ett friskt barn till världen, men samtidigt skulle jag bli väldigt glad om vi fick barn över huvudtaget.
Det kanske beror lite på hur länge man försökt.. om vi försökt i mer än ett år och äntligen blir gravida så kanske abort inte känns särskilt aktuellt, inte ens om barnet är sjukt. Om vi får till det redan på andra eller tredje försöket kanske man vågar chansa på ett nytt försök och bespara barnet lidande. Men om man väl står där inför en abort känns det nog inte alls lika givet och då önskar man kanske att man inte visste..