• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Aha, jag missade att det redan fanns en, trots att jag till och med var uppskriven på den! Är förvirring ett graviditetstecken tro? ;)

Jag ändrar mitt äl-datum nu när jag har koll på det, och passar på att lägga in Drömmen om Elin också, samt organiserar om lite så det blir översiktligt och bra. Ni får ursäkta mig, jag försöker sysselsätta mig lite här medan jag går och väntar och väntar... 9 dagar kvar till bim, söndagar är värst för då går man och tänker och känner efter hela tiden! :)

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

5-6 -- Rosavit ÄL18- 19 sept
    6 -- Saftochbulle ÄL 22-23 sept (försök nr 6, första barnet)
    8 -- Astrogirl ÄL 24-25 sept (försök nr 9, första barnet)
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    ~11 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 17 okt (oändligt massa försök)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November

8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.

• Astrogirl
    Gris78 skrev 2010-10-03 09:34:35 följande:
    Du som skulle ha middag för vänner och köpt a-fritt vin, - hur gick? Var vinet gott?? 
    Har hört att Carlsberg a-fria öl ska vara himla gott!  Är inte öl drickare själv...
    Jag kan rekommendera den alkoholfria varianten av Blue Nun på Systemet. Smakar i stort sett samma som originalet. De alkoholfria rödvinen jag provat har dock alla varit ganska äckliga och smakat typ vinbärssaft. 
  • ifyouweremine
    simtim skrev 2010-10-03 15:59:31 följande:
    Så minsann, när jag äl-testade idag tror jag faktiskt det blev positivt! Vad innebär det då egentligen, att äl ska hända inom ett dygn cirka? Jag använder några billiga stickor jag köpte online. Här ska iallafall mysas nu i dagarna..
    Spännande simtim! Då är det bara att kämpa på nu då! Om jag har fattat det rätt så kommer du ha äl inom 24-48 timmar från det att teststrecket på stickan är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. Så för bästa effekt bör ni väl mysa några dagar i streck nu. Håller tummen att det tar sig!
    Kattflickan skrev 2010-10-03 16:17:40 följande:
    Jag kommer nog inte vara med i den här tråden på några månader då vi ska vänta lite med att försöka igen. Vi gjorde nyligen en abort då barnet hade downs syndrom. Känner mig helt knäckt över det och det kommer dröja några månader innan vi försöker igen. Har lite svårt att hålla mig borta från familjeliv ändå, trots att vi sagt att vi ska lägga det där med bebisverkstad på hyllan i några månader.
    Vad hemskt Millan75! Lider verkligen med dig. Hoppas att ni repar er snart och orkar/vågar försöka igen. Sannolikheten borde åtminstone vara väldigt liten att samma sak händer en gång till, även om det är en klen tröst just nu.

Saftochbulle! Nu är det ju inte många dagar kvar till bim.. hur går det för dig, känner du något?
    Och Rosavit - hur gick det sen? Senaste jag kommer ihåg att du skrev var att du hade mensvärk och trodde mensen var på väg,  men kom den eller kan det vara molvärk?
  • Fröken Ellen
    Astrogirl skrev 2010-10-03 17:36:05 följande:
    Jag kan rekommendera den alkoholfria varianten av Blue Nun på Systemet. Smakar i stort sett samma som originalet. De alkoholfria rödvinen jag provat har dock alla varit ganska äckliga och smakat typ vinbärssaft. 
    Då ska jag se till att köpa Blue Nun inför vår vinprovning som vi ska ha när ölsorterna är testade. Jag har samma erfarenhet som dig av alkoholfritt rödvin, men jag hoppas på att någon ska lyckas ta fram ett som smakar bättre... Inte för att det är jätteviktigt på något sätt, men jag kommer att sakna ett glas riktigt gott rött vin emellanåt om jag blir gravid.
  • Fröken Ellen
    Jag korrigerar jag också, min ÄL kom oväntat tidigt så BIM borde ju också komma tidigare. Å andra sidan verkar det mesta vara lite i olag den här månaden, jag har haft något mensvärksliknande i två dagar nu så kanske är mensen på gång redan? Jag håller förstås tummarna för att den uteblir helt och jag ska försöka att inte testa än på en vecka eller så.

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

5-6 -- Rosavit ÄL18- 19 sept
    6 -- Saftochbulle ÄL 22-23 sept (försök nr 6, första barnet)
    8 -- Astrogirl ÄL 24-25 sept (försök nr 9, första barnet)
    9 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 17 okt (oändligt massa försök)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November

8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
  • Drömmen om Elin
    Esssalady: Försök och få nåt annat att tänka på. Tror inte de är bra att vara för mycket i graviditetstänk. Själv så hoppas och vill man ju men samtidigt så försöker jag ha annat o tänka på. Som att jag kanske inte kommer bli gravid så fort och har planerat en skön utlandssemester imars ;))
  • Fru KM

Hej på er!
    Här vill jag gärna vara med.

31 år o har precis börjat försöka på riktigt med maken;).
    Ska läsa igenom tråden imorn men ville bara berätta att jag gärna är med er.
    Kram

• Irmeline

Hej, jag har en fråga till er blivande mammor 30+ men under 36.
    Tänker ni göra KUB eller liknande test på era bebisar, eller tänker ni helt enkelt vänta till UL vecka 18?
    Om ni inte är gravida, tänk hypotetiskt, skulle ni vilja kolla eller inte?

tydligen föds flest mongoloida barn i den ålderskategorin, när man är lite äldre men för ung att erbjudas test automatiskt.

• MD77
    Saftmedbulle skrev 2010-10-03 17:32:41 följande:
    Hej tjejer!

Middagen med det alkoholfria vinet blev superlyckad! Ingen märkte att jag både drack alkoholfritt vin (Fre Premium Red) och rom och cola utan rom... ;)

Gris78: Skönt att du äntligen fått utslag på ÄL-sticka... Jag förstår om du tycker det är jobbigt att tempa. Faktum är att på min senaste ÄL kände jag faktiskt att jag blev varmare (är också frusen av mig) och på morgonen efter var ÄL-gubben där.

MD77: Kul att se dig igen! Go girl!
    Ja, jag ger inte upp än!Glad Tredje gången gillt får jag hoppas på nu.
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • ifyouweremine
    Drömmen om Elin skrev 2010-10-03 18:03:06 följande:
    Esssalady: Försök och få nåt annat att tänka på. Tror inte de är bra att vara för mycket i graviditetstänk. Själv så hoppas och vill man ju men samtidigt så försöker jag ha annat o tänka på. Som att jag kanske inte kommer bli gravid så fort och har planerat en skön utlandssemester imars ;))
    Hehe ja jag vet.. :) Har själv sagt till andra som försöker bli gravida att det nog inte är så bra att de tänker och grubblar så mycket, men nu börjar jag förstå varför det är så svårt! Det brukar gå lättare på vardagarna när jag jobbar, men just söndagar är ju lite långsamma. Men bra idé att hitta nåt annat projekt att se fram emot, så man kan tänka på det också..
    Fru KM skrev 2010-10-03 19:34:40 följande:
    Hej på er!
    Här vill jag gärna vara med.

31 år o har precis börjat försöka på riktigt med maken;).
    Ska läsa igenom tråden imorn men ville bara berätta att jag gärna är med er.
    Kram
    Välkommen Fru KM! Lycka till med försökandet!
    Irmeline skrev 2010-10-03 19:56:23 följande:
    Hej, jag har en fråga till er blivande mammor 30+ men under 36.
    Tänker ni göra KUB eller liknande test på era bebisar, eller tänker ni helt enkelt vänta till UL vecka 18?
    Om ni inte är gravida, tänk hypotetiskt, skulle ni vilja kolla eller inte?

tydligen föds flest mongoloida barn i den ålderskategorin, när man är lite äldre men för ung att erbjudas test automatiskt.
    Jag har funderat en del på det och jag och maken har till och med pratat om det, trots att jag inte ens blivit gravid ännu. :) För honom är det ett mardrömsscenario om vi skulle få ett utvecklingsstört eller svårt handikappat barn, så han vill absolut göra alla test man får göra. Själv känner jag mig lite kluven. Självklart skulle jag allra helst sätta ett friskt barn till världen, men samtidigt skulle jag bli väldigt glad om vi fick barn över huvudtaget.

Det kanske beror lite på hur länge man försökt.. om vi försökt i mer än ett år och äntligen blir gravida så kanske abort inte känns särskilt aktuellt, inte ens om barnet är sjukt. Om vi får till det redan på andra eller tredje försöket kanske man vågar chansa på ett nytt försök och bespara barnet lidande. Men om man väl står där inför en abort känns det nog inte alls lika givet och då önskar man kanske att man inte visste..
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet