• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline

Puffar fram listan.
    Börjar ju bli några gravida nu :)
    Synd att tre av oss föll bort.. men vi kommer igen!

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Uppsara: (femte försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)

• Uppsara

Ååå vad jag är ledsen, nu är det fina strecket borta tyvärr, när borde blödningen komma, någon som vet?
    Hade bim igår och testerna visade starkast i Lördags sen har det bara blivit svagare o svagare.
    Skönt att veta att jag åtminstonde KAN bli gravid. Nu gäller det bara att få babyn att stanna inne i magen 9 månader...

• Ansi30

Uppsara: Det låter ju tyvärr som ett tidigt missfall men ge inte upp riktigt än. Vilket test använde du? Om du inte får ngn blödning och inget mer plus bör du nog ringa din gyn och kolla läget inom ngn dag. Håller tummen för att allt går bra oavsett vad som gäller.
    KRAM! 

• ifyouweremine

Ajdå Uppsara vad tråkigt.. :( Men om man ändå ska få missfall (om det nu är det) så är det ju lika bra att få det tidigt.. då är man ju redo igen direkt och behöver inte vänta på att kroppen ska sluta tro att man är gravid osv.. MED vetskapen att man kan bli gravid, som sagt! Och det är ju mer än de flesta av oss här i tråden vet..

Skulle gissa att din blödning kommer igång inom några dagar.. som jag skrev tidigare nångång så brukar ett tidigt missfall tydligen vara något många inte ens märker utan man tror bara att mensen är försenad några dagar..

• Uppsara

Jag har testat säkert 15 tester (Testlagret) sen i Fredags alla har visat plus men svaga plus, är på bim+1 och nu är plusset näst intill obefintligt.  

• Polarlantis

Imorses var det helt ok och inte ont alls men nu känner jag av höger äggstock igen...får väl tro att ägget släppt nu....men myser på för säkerhets skull...

Har inhandlat test idag...bara att vääääänta till den 26:e...tur jag ska vara borta hela julveckan! Men räknar med mens så klart...men jösses vad man ska tänka och känna efter hela tiden, gaaaaaaaahhhhh!!!!!!!!!!

• Kattflickan
    Irmeline skrev 2010-12-14 15:43:30 följande:
    En fundering kring graviditetssymptom som jag tänkt på nu när jag gått runt och "känt efter".

När jag ska få mens sväller brösten liksom mer "inifrån" körtlarna sväller och brösten ömmar.
    Det gjorde de även när jag var gravid, men först efter BIM och positivt test.
    Det första symptomen kring brösten var mer "utanpå". Bröstvårtorna växte och blev känsliga, och brösten var känsliga för beröring, innan de svällde upp. 

Någon annan som varit med om samma sak? 
    Ja, när jag var gravid så kändes ömheten i brösten på ett helt annat sätt än när jag har mens. Det gjorde ont och stack inne i bröstet. Och bröstvårtorna såg annorlunda ut.

Uppsara: Jättetråkigt om du får ett tidigt missfall. Jag hoppas att det var ditt test det var fel på! Var urinen koncentrerad? Om du inte får plus om ett par dar eller mensen kommer så ring gyn!

Angående ägglossningsstickor och att man kan missa stegringen så tror jag att jag har en "kort" stegring, eller hur man ska uttrycka sig. För när det har börjat bli aningens starkare på morgonen (inte alls fullt utslag) så har jag testat på kvällen och då var det i princip fullt utslag trots att jag inte väntat 4 timmar med att kissa. Morgonen efteråt har utslaget åter igen varit svagare. Men nu när jag vet hur jag funkar så är det ok och att det vanligen är på dag 12 jag får utslaget.

Jobbigt Ceke med lunginflammationen och allergichocken. 

Idag hade jag svårt att tänka bort bebisverkstaden på jobbet. Kom på mig själv med att fundera över bebisar, kollade upp vilket datum barnet skulle komma om det lyckats den här gången, räknade dagarna i almanackan fram till bim minst tre gånger...suck jag blir så less på mig själv. Egentligen borde jag kanske testa på juldagen istället för på julafton så att jag inte förstör min julstämning när testet visar negativt.

Millan

• Saftmedbulle
    ifyouweremine skrev 2010-12-14 11:05:23 följande:
    ceke - Hur mås det idag? Något bättre eller bara samma? Angående folsyra och b-vitamin - äter du något tillskott av vitaminer och folsyra idag? Jag har gjort det sen jag började försöka, det ska ju tydligen vara bra. Sån där ACO Kvinna eller vad det heter.

Pingla77 - Bim+2 idag då? Hur går det, någon mens än? När har du tänkt testa om inte mensen dyker upp? Precis innan helgen eller tidigare? Fattar inte hur du kan hålla dig. :)

Saftochbulle - Hur går det för dig? Fortfarande ingen mens? Har hcg-värdet gått ner förresten? Vi får hoppas att mensen kommer den här veckan så ni kan ägna mycket tid i sänghalmen i mellandagarna. Eller också att mensen inte kommer för att du är gravid på nytt. :)
    Essalady: Ha, ha, gravid på nytt skulle vara VÄLDIGT bra jobbat, eftersom vi skyddat oss sen missfallet. Då skulle det ju vara en liten simmare som rymt i så fall...
    Fick faktiskt äntligen mensen idag, så nu är jag back on track och skriver in mig i listan med lite mer specifika uppgifter... Ska göra ett gravtest efter att mensen är slut bara för att kolla om hcg-prylarna är borta (fast med tanke på mensen borde det ju vara grönt...)
    Det blir sänghalmen i mellandagarna, var så säker!
  • Saftmedbulle
    ceke skrev 2010-12-14 14:27:55 följande:
    irmelin: den där bibeln du har... vad heter den o var köpte du den? börjar fumdera på att införskaffa en
    He, he, ja nog skulle vi platsa som "religiösa fanatiker" i den här FL-sekten... Inte minst jag själv ;)
  • Saftmedbulle

Irmelie: Precis! Vi kommer igen!
    Nu har mensen äntligen kommit och det har blivit dags att safta lite igen och baka bulle ;)

Uppsara: Styrkekram till dig!

Solig {#emotions_dlg.flower} BIM-lista, vi som längtar.. {#emotions_dlg.flower} Baby

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16 -- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Uppsara: (femte försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet