Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej på er tjejer!

Har inte hunnit läsa i i kapp för ni skriver som bara den

Kör ett lite ego-inlägg för jag behöver era kloka synpunkter.

Jag går ju och väntar på ÄL som ska sätta igång denna veckan, men idag har jag istället lite blodblandade flytningar, ytterst lite dock men ändå....kunde oxå ana en mikroklump (ursäkta detaljerna). Har ALDRIG hänt mig innan, vad fasiken beror detta på?? Ngn som har en bra idé, ska jag bli orolig?

Hälsar hon-som-har-en-funderardag

• Kaprifolen
    Irmeline skrev 2010-12-14 13:09:15 följande:
    Ego: Tror kanske det var smärtor innan ÄL som jag kände och trodde var gravsymptom (precis likadana som jag hade när jag blev gravid så lätt att tro..) Den minimala blödningen på BIM var nog snarare en ÄL-blödning eftersom jag även fick ÄL-liknande flytning samma dag. Den flytning jag hade innan var nog något annat. Om det är så betyder det att min mens är exakt 2v försenad av missfallet. 
    Hmmm, Irmelie och ni andra, är det så att man kan ha en ÄL-blödning? Verkar som om mina ÄL-flytningar nu e på G men jag anar ocksåblodstrimmor i dem. Känns läskigt då jag inte sett detta förr men jag tolkar Irmelies inlägg som att det är naturligt...eller?

Försöker ju ladda för lite mys nu under flera dagar, men funderar mkt på detta.

Styrkekramar till Uppsara!!

Krya på er ni om är krassliga!
  • Kaprifolen
    Irmeline skrev 2010-12-14 22:39:42 följande:
    Har läst (i bibeln, var annars ;) att man är extremt fertil just när blödningen inträffar. Fick en sådan när jag blev gravid sist, och hade sex samma dag.

Lycka till!
    Aha, då kan man ju hoppas lite på en sån lyckoträff Vi fick allt myst till det i går så chansen finns ju...

Har dock inte provat m ÄL-test ännu utan tycker att jag haft sådan stenkoll på åtminstone vilka dagar som gäller, tror jag läst tidigare i tråden att ÄL bör inträffa i slutet av de dagar man har äggviteflytningar, nu fick jag ju dock denna blödning på den första dagen....frågan är om det kan variera så. Hmm, kanske ska testa med ÄL-test nästa månad. Det är inte lätt detta tjejer , tur att ni finns med svar på det mesta!

Men jag hoppas på din tes Irmelie, mest fertil nu alltså!
  • Kaprifolen
    Astrogirl skrev 2010-12-15 22:39:35 följande:
    Har varit på slutsummeringsmöte av vår fertilitetsutredning idag och genomgång av alla provsvar. Alla testsvar var normala. Jätteskönt att veta att allt är som det ska, så nu är det bara att fortsätta försöka och hoppas på ett plus någon gång. Ulf, vår läkare, rådde oss ännu en gång att sluta använda ÄL-test utan låta det ha sin naturliga gång och kanske försöka ha sex ungefär varannan dag tiden omkring när ÄL borde äga rum, helst någon dag innan. 

Jag sade att jag hört att folk brukar få Pergotime utskrivet och frågade om han trodde något sådant skulle kunna hjälpa oss på traven. Han sade att det kanske skulle kunna hjälpa. Det stimulerar bl.a. mognaden av äggen. Många får det också för att få ordning på sin cykel då de kanske har onormalt långa cykler eller just för att främja äggproduktionen. Då jag har ganska lång cykel ca 35 dagar, så sade han att jag kanske skulle kunna få ner cykeln till närmare 28 dagar. Då Pergotime ökar äggproduktionen så ökar också risken/chansen att få tvillingar eller fler, men procenten ökar till ca 4% istället för omkring 1%, så chansen/risken är ju fortfarande inte jättestor.

Ska testa Pergotime nästa cykel ifall det inte tagit sig denna gången. Solig 
    Astro: Om det inte är för privat, kan du inte berätta lite vad det är de egentligen kollar på en fertilitetsutredning? Och gärna om du vet vad som leder till vad när det gäller vilka vägar man sen går, ex du ska ev pröva pergo, Längtan 81 skriver pergo + insemination.

Jo, din läkare sa sex varannan dag kring ÄL, motiverade han varför just varannan? Är varje dag för mkt typ? Vet vi diskuterat det ngn gång i tråden och att en del kör på varje och andra på varannan.

Är lite nyfiken för jag vet inte ett skvatt...men som sagt känns det privat så är det helt ok 
  • Kaprifolen

Astro: Tack för att du berättade, det är intressant o veta samt man får en bild av vad som krävs i det fall man själv skulle behöva detta ngn gång.

• Kaprifolen

Jag är fortfarande insnöad på detta med ÄL-sekret och den lilla blödning jag kunde mig ana i början av veckan (kan ju bero på att jag har ÄL och ägnar stor tid åt att "tömmma" maken  nu). På mammasidan.se kan man läsa följande:

"Under en 28-dagars cykel börjar livmoderhalsslemmet att visa sig under den andra veckan, runt 8-10 dagar efter mensen har startat. När ägglossningen närmar sig blir slidan och de yttre könsorganen fuktigare och möjligen blöta. Sekretet från slidan ökar och blir klarare och segare i konsistensen. Det här slemmet kan liknas vid äggvitan i ett okokt hönsägg. Den här typen av flytningar kallas fertilitetssekret och producerar en miljö i slidan som spermierna trivs i och gör dessutom ingångsporten till livmodern lätt att simma igenom.     

Du är som mest fertil under de 2-3 dagarna du märker detta sekret, men allra mest fertil på sista dagen.

Några får också en liten rosa teckning eller en liten blödning i fertilitetssekretet. Dessa är starka bevis på att ägglossning är på gång! För dem med en sådan liten blödning är det enkelt att identifiera sin mest fertila dag. "

Jag får inte ihop det lite, tydligen är man mest fertil den sista dagen med detta sekret MEN de skriver också att blödningen är ett starkt bevis på att ÄL är på G. Vidare att om man märker av sin blödning så är det "enkelt" att identifiera sin mest fertila dag....hur då liksom om blödningen kommer strax innan ÄL???? Är det bara jag som inte fattar?

Blir inte mkt gjort på jobbet idag liksom....

Tråkigt med er som fått påhälsning av tant röd, en riktig bitch!!!!

Pingla: jag tror stenhårt på dig, håller tummarna!

• Kaprifolen

Ja, jag blev nästan rädd att tråden dött....när inga inlägg syntes till. Men men man kanske ska glädjas åt att folk har ett liv utanför FL oxå

Det blir kanske bara du och jag i kväll Ceke Fortfarande krasslig låter det som? Själv sitter jag i soffan med en utsliten make....jobbat hårt på bebisverkstan denna veckan Tja, är väl inte så pigg själv kanske, fredag trots allt.

• Kaprifolen

oh my good, jag skrattade så tårarna sprutadenär jag läste den där förlossningsberättelsen. Helt fantastiskt skriven! Tänk att jag skulle kunna skratta åt (läs med) åt ngt som har med förlossningar att göra, jag som är så rädd för förlossningar att jag fått gå i terapi för att ens våga bli gravid.....!

essalady, din rädsla har aldrig begränsat dig i detta med att bli gravid?

• Kaprifolen
    ifyouweremine skrev 2010-12-18 16:21:43 följande:
    Kaprifolen1979 - Ja visst var den rolig? :)) "skalp proffset" liksom haha.. Kanske inte va så kul just då men i efterhand blir det väldigt komiskt. Sitter just nu på bussen o biter mig i läppen för att inte skratta åt minnet.. Hehehe...
    Ang rädslan så har den nog bidragit till att jag skjutit på bebisverkstad. Och varje gång det inte blir nåt nu så tänker jag "puh nu slipper jag föda". Fast längtan är större än rädslan nu tror jag.. Har det begränsat dig?
    Jo visst har detta begränsat mig, jättemkt faktiskt. När jag var liten sa jag att jag inte ska ha några barn alls, vid 20 sa jag inga barn innan 30 och vips så var jag 30...gift, hus, stadgad....vad gör jag nu liksom? När min man till slut tog upp frågan insåg jag att det finns nog en anledning till att jag alltid sagt så . Jag kom fram till att om jag tänkte längre fram i tiden så såg jag oss som en familj...med barn alltså. Jag insåg att min begränsning låg i tanken på att föda, jag fick fullståndig panik vid tanken så jag vände mig till en BM som även var terapuet och fick till slut den hjälp jag behövde för att ens våga bli gravid. Så ja, det har verkligen begränsat mig och jag försiktigt glad för att jag är där jag är, att jag vågar försöka. Men det finns vissa dagar där jag undrar vad jag håller på med och jag känner då rädslan. Den dagen ett plus förhoppningsvis dyker upp kommer det troligen innebära blandade känslor och ett akut samtal till min underbara BM Så vägen till ett plus är inte spikrak, inte ens på ett mentalt plan för mig. Därför är det också skönt att hänga med er som ändå verkar ha en "normal" inställning till detta med att försöka bli gravida
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet