• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Gris78

undrar om 4-8 koppar te om dagen påverkar fertisen mycket? Äter folsyra om bl a b12 varje dag sedan ett antal månader tillbaka.

• ceke
    Irmeline skrev 2011-01-11 20:23:30 följande:
    En fråga: Någon som vet om det hämmar fertiliteten med allergimedicin (antihistamin)?
    Hade ÄL på nyår och var hos några med hund, så åt det då. Nu har jag fått för mig att det sabbade ÄL..
    Jag lever i vanliga fall mer eller mindre på antihistaminer vissa delar av året (pollen typ) men tyvärr.. ingen höjdare för bebisverskstad eller graviditet vad jag fått höra av läkare och apotekspersonal... så bästa är ju att klara sig utan, helt klart! De torkar ju upp slemhinnorna en del...

Men, skulle de göra att man absolut inte kunde bli gravid, skulle man ju kunna använda dem som p-piller... och det kan man ju inte .. så det ska nog inte va nån fara!
  • ifyouweremine

Obs - varning för sekret-inlägg ifall nån (t.ex Kekke) vill slippa läsa. ;) Hm är det nån mer här som har lagt märke till att speman, när den kommer ut igen, ser olika ut och verkar ha olika "konsistens" under olika delar av cykeln? Undrar om det är sperman i sig, eller om det är för att det är blandat med slidsekretet. T.ex nu under äl-tider så ser det genomskinligt och äggviteaktigt ut, och idag när jag tömde ut det på toan (obs - varning igen!) så blev det en lång sträng ända ner till botten av toan där det fäste och sen kunde jag till och med resa mig upp lite och ändå höll strängen ihop utan att gå av. Medan andra gånger under cykeln har speman sett mer vit ut och liksom bara droppat ur som en klump.

Usch vad äckligt, detta skulle jag verkligen aldrig prata med någon annan om, men här känns det på nåt sätt ändå naturligt att diskutera sekret. ;) Men i alla fall så borde det väl vara positivt om det som kommer ut är äggviteaktigt, oavsett om det är sperma, slidsekret eller en blandning. Om spermierna trivs i en sån miljö menar jag. Fast det kanske inte alls spelar roll, det kanske bara är i livmoderöppningen där uppe som det måste vara nån viss sorts sekret.. eller vad tror ni?

• Minnie69

Jag tror att under de infertila dagarna bryter syran och enzymerna ner sperman och under den fertila tiden så är mansjuicen och vårt fertil-slime samma andas barn och det ena brer bara på det andra eller hur man ska säga, de gifter sig väl lite då. Är ju ända gången grabbarna är välkomna ur en mer strikt vinkel. Prova att ta ett provexemplar av hans bidrag och så testa att mixa med rent fertil-slime eller ngt annat liknande sådant (spermievänligt glidmedel el. dyl.) + lite citronjuice eller dylikt och se om det ser bekant ut (hur du utvinner hans bidrag till forskningen är helt upp till dig , berätta gärna ev resultat )

• Jojjo77
    L Maria skrev 2011-01-11 19:08:17 följande:
    Polarantis - jag vill absolut inte vara neg nu, men ändå säga en sak, bara för att balansera lite... CB är kända för att ge spökstreck och då är det just trådsmala streck... För några månader sedan gjorde jag två sådana - två dagars mellanrum och på båda dök det upp trådsmala streck - snacka om att hjärtat slog i 180! Maken såg dem också, men trodde inte att det var på riktigt eftersom det inte var rejäla streck. Mycket riktigt så kom ju mensen. Klart - jag kan ha varit gravid och fått ett ubertidigt missfall (mensen kom på rätt dag), men efter att ha googlat det där med spökstreck och cb så är jag mycket tveksam. Jag kommer aldrig mer att testa med cb:s vanliga...
    Jag håller såklart tummarna för att det inte ska vara något spöke, utan ett stort fett Plus!!

Saftochbulle - kram och "ett finger" till tanten...

Lavendia - ni har samma bröllopsdag som vi har förlovningsdag (och tack för påminnelsen! )

Millan75 - fick samma när jag beställde från testlagret, besked om att graviditetstesten höll på att ta slut så jag fick bara två av de fem jag beställde (också ett paket), och de lovade att kompenser - vilket de gjorde med sex stycken till, så jag fick tre extra. Jag var lite slösig i väntan på förra BIM...

Kaffe - är det så att för mycket kan påverka fertiliteten...? Jag dricker ca 3-6 koppar om dagen beroende på hur det ser ut med möten och sånt (sällan man klara sig igenom ett möte utan kaffe...), men minst tre i alla fall... Urk, kommer att ha huvudvärk när jag ska dra ner på det...

Sexstrategi - har jag ingen - det "konstiga" är att jag alltid blir sugen när vi väl satt igång, det är vägen dit som jag tycker är det svåra så att säga... Vi bestämmer oss helt enkelt för att vi ska och då blir det bra också!
    Tycker också att vägen dit är det jobbiga, när man väl är igång så tänker man att man kan mysa flera gånger om dagen

Kaffe behöver jag inte bekymra mig över, dricker det nämligen inte alls.
  • Jojjo77

Tråkigt alla ni som fått besök av tanten! Usch!

Kul ceke att första akupunkturmötet var så bra och kul att fler ska testa. Ni har fått med även mig på detta, så tänkte att om mensen kommer även denna månad, så påbörjas besök även för mig. Jag har testat för många år sen, men av annan anledning, blev bra och tyckte att det var väldigt skönt och avslappnande. Nästa steg, om mensen kommer, är också att börja tvinga i mannen folsyra och zink, jag äter redan folsyra sen ett halvår tillbaka.

EGO: Jag har ju ett tag kvar till BIM, men känner mig redan mensig... Småhungrig konstant, går bara och tänker på mat, när det är det jag absolut INTE ska tänka på. Nu när man börjat jobba igen så är det dessutom svårt att få till träningen som man önskar. Jaja, det är bara att bita ihop!

• Lavendia

God morgon tjejer!

EGO: ingen glad gubbe idag heller.. Kanske inte får någon ÄL denna månaen Obestämd Nåja. Inget jag kan påverka. Vi är förkylda och hostiga med så vet inte om kvalitén på grejorna är det bästa när man är sjuk eller om det inte påverkar alls..

• ifyouweremine

Polarlantis, nu håller vi tummarna! :)

• Polarlantis

Inget + idag precis som jag trodde, måste varit ett spökstreck härom dagen. Känns helt ok faktiskt, har ju fortfarande inte trott på det! Men klart...det hadew ju varit trevligt med ett pluss...

Igår blev det mys så det känns fint! Det är fint grynigt vitt gegg nu så det borde ju fästa alldeles utmärkt kan man ju tycka och nu har gegget avtagit (håller med Ceke, det är BARA här man kan säga sådant här!!!) så jag tror vi prickat fint! Konstaterar att illamående kommer med ÄL och ömma bröst också...tänk vad man lär sig!

Känns ganska trevligt faktiskt...nu är det ju bara att börja vänta och om en sisådär 14 dagar vet man ju mer! Då vill jag ha +, kan man få beställa det?

Håller alla tummar för er andra, nu får vi börja plussa här!!!

• simtim

Puffar fram listan lite.

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    10 -- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    17 -- AnnJan ÄL 2 jan (2:a försöket)
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    8-- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet